mærkelige selvmordstanker
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej, jeg er en pige-cutter på 12 år. Jeg har i perioder selvmordstanker men i dag fik jeg dem igen men dét var anderledes. Jeg tænker denne gang over hvad der ville ske med alle andre hvis jeg døde bevist. Sidste gang var jeg 1 tanke fra at gøre det (for jeg havde hånden tæt til halsen), tror lidt at det er grunden til min nu "nye" tankegang. Men hvorfor kan jeg ikke bare begå selvmord også må mine venner og familie komme videre? Hvorfor er dét dumt at cutte hvis dét bare er overfladisk (dét vil sige. Så det er næsten utydeligt dagen efter) ? Håber i kan hjælpe. Svar hurtigts muligt

Svar:
Kære du
Det er rigtigt godt at du skriver herind, for du skal ikke gå med dine tanker alene, og jeg håber derfor mit svar vil kunne hjælpe dig.
Jeg vil starte med dit sidste spørgsmål: Hvorfor det er dumt at cutte, hvis det næsten er utydeligt dagen efter. Det handler ikke om, at det kan ses du cutter, men om hvorfor du gør det. Nogle cutter fordi de har det skidt og har brug for at føle en smerte de selv kan gøre noget ved. Andre cutter, for at gøre skade på dem selv fordi de føler de ikke er gode nok. Fælles for dem alle er, de har brug for hjælp til at ændre behovet fra at cutte til noget de bliver glade af.
Jeg ved godt det kan være rigtigt svært nogen gange at vide hvad man skal gøre, når man ikke har det godt og kun har lyst til at det hele skal forsvinde. Det kan være det er sådan du har det.
Uanset hvad grunden er til du cutter, så er det ikke meningen du skal have det sådan. Det er derfor rigtigt vigtigt, du får snakket med en du føler dig tryg ved. Eventuelt din mor, far eller en lærer du er glad for.
Det kan være du syntes det er svært, at skulle snakke med andre om dine tanker, men jeg tror du vil opleve, de gerne vil hjælpe dig, for de ønsker også for dig, du skal have det godt. Det leder mig videre til dine selvmordstanker.
Du skriver dine selvmordstanker er blevet anderledes, fordi du tænkte på hvad der vil ske for din familie og venner hvis du ikke var her. Jeg forstår det sådan, du selv mener dine tanker har ændret sig, fordi du var så tæt på at gøre det, sidste gang du havde selvmordstanker. Du spørger, hvorfor du ikke bare kan gøre det og jeg tænker, måske er det netop på grund af din familie og venner. Tanken om at forsvinde fra det hele kan være rar, men også skræmmende. for som du selv skriver, hvad vil der ske med alle andre hvis du begik selvmord?
Kan det tænkes de er grunden til du ikke bare kan begå selvmord, for selvom det måske ikke altid føles sådan, så tænker jeg det er mennesker du holder af og som holder af dig.
Har du prøvet snakke dine forældre om dine selvmordstanker eller har du prøvet at fortælle dem du har det svært og har brug for deres hjælp. Måske kan de finde en psykolog, som helt sikkert vil kunne hjælpe dig med hvad du skal gøre med dine selvmordstanker. For livet kan være svært og det er derfor vi skal hjælpe hinanden med at finde ud af hvordan vi skal leve det - ikke hvordan vi skal gøre en ende på det.
Men livet skal jo mest af alt være sjovt, derfor skal du heller ikke klare dine tanker om selvmord alene og derfor er det vigtigt du får talt med en voksen der kan hjælpe dig. Husk, at du altid er velkommen i vores chat her i Cyberhus. Her sidder der også voksne som gerne vil lytte og pråøve at hjælpe, og så kan du være helt anonym, måske kunne det være rart for dig.
Jeg håber det var et svar du kunne bruge.
Hilsen Maria