mænd

brevkassespørgsmål

mænd

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år

eg er 12 år og har altid været bange for fulde mennesker og sådan men jeg er også bange for mænd... Jeg er bange for at de vil tage på mig eller lignende.. dét er aldrig sket men jeg er alligevel meget bange. Jeg begyndte at få bryster da jeg var 6 år og jeg fik menstruation som 10 årig og kan godt gå for at være 17. Jeg kan huske at jeg ikke ville være alene hjemme med min far da jeg var lille fordi jeg var bange for at blive voldtaget men nu er det blevet bedre. Jeg er specielt bange for ældre mænd (ca.60-75 år) fordi nogle ser rigtig snu ud. Jeg har intet problem med unge fyre (altså 14-23) og jeg kan oven i købet blive lidt lun på dem men hvis de er ældre bliver jeg bange og prøver at undgå dem. Ingen ved at jeg er bange for det og de skal ikke vide det. Tror jeg har social-fobi (men jeg har kun set et program om dét så jeg ved ikke så meget om det) Men jeg har brug for hjælp, specielt til at kunne være sammen med min far uden at få klamme tanker.

Svar:

Kære dig

Det lyder til at være nogle ubehagelige tanker du går rundt med, så jeg forstår godt at du har brug for hjælp til at finde ud af hvad du skal gøre. Det er slet ikke meningen at du skal have de her tanker om din far. Det må ikke være rart at være derhjemme, hvis du er meget bange for ham.

Det er svært for mig at sige, hvorfor du går rundt med de her tanker. Men jeg ved at nogle piger der tidligt får bryster og menstruation, kan have lidt svært ved at vende sig til at kroppen ser så anderledes ud, særligt når man kun er 12 år. Det kan måske føles som om at den du er indeni, ikke helt følger hvordan din krop ser ud. Det kan både være svært for dig helt at finde ud af hvem du er, men måske kan andre også have svært ved det, fx drenge. Du siger at du ligner en på 17 år og det tænker jeg må føles ubehageligt når du kun er 12 år indeni. Det må føles som om at drenge og mænd kigger på dig på en måde du slet ikke er klar til eller har lyst til.

Det lyder til at der ikke er en bestemt grund til at du har de her følelser. Det er i hvert fald ikke en grund som du kender til. Men nogle gange kan man godt blive bange, helt uden man ved hvorfor. Når man så begynder at snakke med andre om sine følelser og tanker, kan man både finde ud af hvorfor man har tankerne, men man kan især få hjælp til hvad man kan gøre ved tankerne.

Du skriver at du ikke vil have at nogen ved at du har de her tanker og følelser. Men jeg synes faktisk at det ville være en rigtig god ide hvis du fandt en at snakke med det om. På den måde kan du vende tankerne, så du ikke skal gå rundt og være bange alene. Jeg tænker faktisk på at det kunne være en god ide for dig at bruge vores chat. Her sidder der rigtig søde voksne der meget gerne vil snakke med dig. Men udover en chat, så synes jeg du skal prøve at tænke på en anden voksen du kan snakke med. Det kunne fx være din klasselærer. Din klasselærer kan både snakke med dig, men også hjælpe dig til at finde ud af hvad du skal gøre, for at få det anderledes.

Til slut vil jeg lige sige at det er meget naturligt at synes at fulde mennesker er ubehagelige. Jeg tror faktisk ikke at der er særlig mange der synes at det er rart at være sammen med fulde mennesker. De gør og siger ting på en anderledes måde, og de kan måske ikke helt kontrollere sig selv.

Jeg håber du hurtigt finder en voksen du kan snakke med, så de her tanker ikke fylder alt indeni dig. Jeg håber du kunne bruge mit svar.

Kærlig hilsen Marianne

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål