Lukket ude af fællesskabet
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Jeg er en pige på 20 år, som til dagligt bor i et bofællesskab. Problemet er, at jeg altid har haft det svært socialt pga. min autisme. Det er meget svært for mig, at få venner og har kun haft få gennem hele mit liv. Jeg har dog fået én ven, som er en fyr, og ham snakker jeg lidt med. Jeg har prøvet at snakke lidt med de andre, men det er som om, at de ikke gider mig. En af drengene på bofællesskabet har endda sagt, at man selv skal komme, hvis man vil snakke, og det er netop det, jeg ikke kan. Det vil altså sige, at de ikke vil snakke friviligt med mig. Jeg er bange for, at jeg bliver til grin, hvis jeg får hjælp til at snakke med dem, da jeg har hørt dem bagtale andre folk, mens jeg har været til stede. Det skal lige siges, at de andre også har en eller anden diagnose. Jeg føler mig mindre og mindre velkommen på bofællesskabet, og nogle gange har jeg det som om, at de holder mig udenfor. At de holder mig udenfor fællesskabet. Der er nogle vejledere derude, men de er der kun om dagen. Jeg er ved at være træt af at være ensom, og har ingen idé om, hvordan jeg skal komme i kontakt med de andre, da de ikke vil snakke friviligt med mig. Desuden er jeg også virkelig bange for, at de bagtaler mig, da jeg har hørt dem bagtale andre folk bag deres ryg.
Hilsen den ensomme pige.

Svar:
Hej du.
Et bofællesskab med mange andre unge lyder ellers som et godt sted at bo, men jeg kan godt høre på dig, at du føler dig lidt klemt og udenfor pt.
Måske du kan forsøge at snakke lidt med vejlederne omkring det? Selvom de kun er der i dagtimerne vil de sikkert gerne arrangere eller opfordre til nogle fællesaktiviteter om aftenen, fx fællesspisning, hygge med en film eller andet. De andre behøver ikke vide hvad du snakker med vejlederne om hvis du er bange for at du bliver til grin fordi du får råd/vejledning. Det er kun fedt at du prøve at skabe noget socialt. Du er sikkert ikke alene med dine tanker – det er hyggeligt at lave noget sammen med andre. Du skriver også at du har en ven i bofællesskabet. Måske han er frisk på at lave noget mere sammen engang imellem :)
Man kan hurtigt blive fanget i en dårlig spiral af tvivl og frygt for om de andre snakker om en og om de gider være sammen med en. Bagtalerier/kliker forekommer desværre mange steder og de kan ødelægge en ellers god stemning og er ret meningsløst. Nu ved jeg ikke hvor meget de vejledere er ’på banen’, for de kunne måske forsøge at stoppe lidt af snakken i krogene og hjælpe med at ingen føler sig udenfor? Det må være i alles interesse at alle har det godt i fællesskabet.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar og at vejlederne måske vil hjælpe lidt med at planlægge nogle fællesaktiviteter, ellers er du altid velkommen til at skrive igen enten her eller på chatten :)
Mange hilsner
/ Trine