Lukke mine tanker ud.
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Jeg er ikke sikker på hvad jeg skal skrive eller hvad jeg skal skrive om, jeg føler bare jeg har brug for at lukke mine tanker ud. Jeg føler, at jeg ikke rigtigt ved hvad jeg skal med mit liv, og hvad jeg har lyst til. Jeg overvejer at droppe ud af skole igen for at blive i orden, fordi jeg føler ikke jeg kan imens jeg går i skole, jeg bliver ved med at sige, at jeg nok skal begynde på kørekort men jeg har virkelig ikke lyst, jeg føler mig simpelt hen så tom og forkert inden i. Jeg er ikke sikker på hvorfor det er, om det er pga den nye medicin eller hvad der sker men jeg har haft det sådan de sidste par uger. Nu er det bare MEGET sværere at ignorere de tanker der bliver ved med at poppe op. Jeg har virkelig lyst til at komme med i en af de der hjælpe grupper bare for at se om det virker, jeg vil bare igang med mit liv, jeg vil afsted. Jeg vil ikke sidde og græde på toilettet imens jeg lader som om alt er okay. Dagende bliver sværere og sværere for mig at gennemføre. Jeg prøver og prøver men jeg kan bare ikke beskrive hvordan jeg har det, det virker måske som om jeg ikke har det godt hvor jeg er men jeg er faktisk glad for at bo hos min mor og far, jeg er glade for de er sammen, det jeg ikke er så glad for er alt andet virker det som om. Jeg har det som om at jeg ikke er ' normal ' jeg får at vide ' tit ' eller sikkert ikke tit, det er vel bare min opfattelse af det der sker, jeg får at vide jeg ikke er som andre 18 årige, mest fordi jeg ikke vil være som alle de idioter der render rundt og drikker selv om jeg engang imellem lyster HELT VILDT at gå op i hvilken som helst butik og købe en flaske vodka og se om den får mig til at få det bedre, men jeg respektere mor og fars ønske om at jeg ikke skal drikke alene, derfor bliver det ikke gjort, endnu, vi ser hvor slemt det går hen og bliver. Selv hvis de her filer aldrig bliver læst af nogen så tror jeg at jeg vil blive ved med at skrive dagligt som jeg gør nu, hvis jeg engang finder min gamle harddisk så vil jeg ligge filerne fra 2009 2010 oven i. (vi ser om jeg vil ligge dem op) Det kan være at hele mit ' brev ' ikke hænger sammen, men jeg føler bare det skal skrives ned eller gives til nogen jeg tror jeg har brug for det. Det kan vel ikke blive værre.

Svar:
Kære du
Tak for dit brev.
Jeg synes det er rigtig godt at du lukker dine tanker ud - det kan nemlig være en meget stor lettelse at få skrevet sine tanker og følelser ned, eller få talt med nogen om dem.. Nogle gange hvis man går og har det skidt, men ikke helt kan finde ud af hvorfor, kan det at skrive sine følelser ned også hjælpe med at give en idé om, hvad det egentlig er der fylder i en og gør en ked af det. Jeg forstår på dit brev, at du netop er lidt forvirret lige nu over hvad der egentlig gør at du føler dig tom og forkert indeni.
Her er mine tanker om dit brev:
Du skriver du ikke ved hvad du vil med dit liv, og hvad du har lyst til. Det er også meget store spørgsmål, og nogle gange kan noget føles rigtigt den ene dag, men forkert den anden dag. Jeg kan ikke fortælle dig, hvornår du begynder at finde svarene på de spørgsmål, for det er meget forskelligt fra person til person... men jeg kan fortælle dig, at mange 18-årige faktisk er lige så meget i tvivl om disse spørgsmål, som du er.
Jeg ved ikke om du er i noget behandling, når nu du skriver om noget nyt medicin – men medicin kan godt påvirke en rigtig meget. Jeg synes du skal kontakte din læge og fortælle om hvordan du har haft det de sidste par uger. Så kan I sammen snakke om det kan skyldes medicinen, og hvad I kan gøre for at du får det bedre.
Hvis nu medicinen er en stor grund til at du har det sådan for tiden, kan du måske godt ”blive i orden”, mens du går i skole. Jeg synes i hvert fald du skal undersøge om det kan være derfor, og ikke mindst snakke med din studievejleder og dine forældre om det, inden du tager beslutningen om at droppe din skole..
Mht. kørekort, så synes jeg du skal vente til du har overskud og lyst til det. Det er ikke noget der haster, og ikke noget man skal gøre, hvis man ikke føler man har lyst lige nu..
Du nævner selv, at du godt kunne tænke dig at gå i nogle hjælpegrupper – selvom du ikke nævner præcis hvilke du taler om, så synes jeg det lyder som en god idé. Det kan i hvertfald aldrig skade at have nogen til at hjælpe sig.
Det lyder til at du har det godt med dine forældre, og jeg tænker om du mon har snakket med dem om dine følelser og tanker? Jeg er sikker på at de gerne vil støtte dig og hjælpe dig det bedste de kan!
Jeg håber du kan bruge mine tanker omkring dit brev til noget – men du er også meget velkommen til at logge på vores chat en dag, så du har mulighed for at snakke lidt om de følelser du går og har..
Mange tanker fra Heidi