Luder?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej jeg er en 13årig pige med problemer. min opvekst har været normal. mine forældre ble
skilt da jeg hva 6-7 år. jeg har gået på 4 ulige skoler, o har alltid klaret mig godt i skolen. jeg o min mor flyttede till sverige for et år siden o der var inge problemer. för nu till sommer... jeg blev pludselig den populære pige som alle fyre ville ha. o jeg udnødtede det. siden september har jeg
haft sex med 3 olige fyre. o har ikk haft ett forhåld till nogle af dem.
Jeg var rigtigt vild med förste fyren jeg hadde sex med. men han udnyttede mig. jeg har testet en masse trekant, en masse stilinger, o en masse andet jeg ikk er stolt af da jeg bare er 13år. nu er det ju så att jeg ikk kan få en käreste for alle fyre ved vem jeg er o vad jeg har gjort-de vill bare ha
sex. vad kan jeg gøre for att få dem till att se mig som en person o ikk en luder ?
Det andet er. jeg drikker, ryger o slås. jeg er blevet en rigtigt hård pige o ska ha respekt. jeg har slået ned en fyr som er ekstremt stærk.men han hadde ikk en chanse da jeg flippede ud. jeg har slået en lære. o skuppet hende ind i en væg så hårdt att hun faldt ned på gulvet o ikk turde rejse sig op igen. det virker måske ikk som de største problemer. men det er det som sker i mit liv. jeg har kun godkänt i halvdelen af mine fag. for nogle uger siden slog jeg en pige o der tänkte hendes foräldre att politiandmelde mig. men jeg fik en uge på en anden skole ist. jeg går till socialen en gang i måneden. o jeg går till psykolog også. jeg ved ikk om det
er noget du kan hjälpe mig med. men jeg vill gerne höre tingene fra ett andet synspunkt.
m.v.h. anonym :)

Svar:
Hej Anonym
Det er virkelig flot, at du har valgt at skrive til brevkassen. At du ønsker at få mit synspunkt på de problemer du har, viser mig at du har lyst til at ændre noget i dit liv. Det kræver mod og det kan du godt være stolt af.
Det lyder som om, at der har været rigtig mange skift i dit liv. Både i forbindelse med dine forældres skilsmisse, som kan være meget svært at acceptere. Og i forbindelse med alle dine skoleskift og det at du nu bor i et andet land. Det må betyde, at du flere gange er flyttet fra dine venner og dermed flere gange har skullet finde nye kammerater. Det nye kan være meget spændende, men samtidig må det også have været hårdt arbejde for dig.
Du skriver, at du er blevet populær hos fyrene og at du har udnyttet den situation. Det kan være meget smigrende når fyre viser interesse for én, da det kan give en dejlig følelse af at man er god. Specielt i perioder hvor man har det svært med andre ting. Vi mennesker er sådan indrettet, at vi har brug for at få at vide, at vi er gode nok. Og det at en anden person ønsker at være sammen med én, kan give en tryg fornemmelse.
Det lyder som om, at sex er blevet en af måderne, hvorpå du har følt dig bekræftet som person. Desværre er det sådan med at sex, at det ikke nødvendigvis giver den tryghed og omsorg som man brug for. Man kan meget nemt blive udnyttet, som du fortæller at den første fyr du havde sex med gjorde ved dig. Det er hårdt og man kan bliver meget såret når ens følelser ikke bliver gengældt.
Som jeg forstår dit brev, har du allerede som 13 årig fået en stor seksuel erfaring, som du ikke er stolt af. Du føler, at fyrene kun ser dig som en man kan have sex med, mens du ønsker at møde en fyr, som vil være kærester med dig, fordi du er en dejlig pige, og ikke bare for at have sex med dig.
Det er rigtig flot, at du har erkendt at det ikke er godt for dig at have sex med mange forskellige fyre. Netop ved at sige stop til sex kan du ændre dit rygte.
Hvis du ønsker at fyrene skal få et andet syn på dig, tror jeg at det er vigtigt, at du holder fast i, at du ikke vil have sex med tilfældige fyre. At du venter med at sex til du har fundet en sød fyr, som har lyst til at være kærester med dig, fordi du er en sød pige og ikke fordi at du har seksuel erfaring.
Jeg tror det er vigtigt for dig, at du, når du møder en fyr som du gerne vil være kærester med, giver dig god tid til at lære ham at kende, inden i har sex. Bare fordi du har haft sex, betyder det ikke at du skal have sex med det sammen når du møder en ny fyr. Det er helt i orden at sige nej!
Du skal også vide, at selvom du har eksperimenteret med sex, at du har prøvet forskellige stillinger, trekant osv. så er det ikke noget der forpligter. Det er vigtigt, at du lytter til dig selv og din krop og kun gør det som føles rigtig for dig. Hvis du føler at en fyr presser dig til at gøre noget som du ikke har lyst til at skal du sige fra. Hvis han ikke kan respektere et nej, er han ikke en fyr for dig. En sød fyr, der ser dig for den pige som du er, vil respektere dine grænser, respektere dit nej! Og han vil have lyst til at være sammen med dig, også selvom I ikke har sex.
Du beskriver dig selv som en meget hård pige, der har brug for at få respekt. Du ryger, drikker og så kan du blive rigtig sur. Så sur at du er i stand til at slå en stor stærk fyr ned. Du fortæller også, at du har slået og skubbet en lærer samt er blevet politianmeldt for at slå en anden pige.
Jeg får indtrykket af, at du er en pige, som har det svært. Der er nogle ting i dit liv som har gjort at du har rigtig meget vrede. Ting som har tvunget dig til at blive denne hårde pige, som du ikke selv er helt tilfreds med.
Vi kan ikke gøre meget ved fortiden og de ting som vi har oplevet. Men vi har et valg i forhold til fremtiden - den kan vi forsøge at ændre på.
Du har valgt at skrive til brevkassen, og det fortæller mig, at der inde bag den hårde overflade findes en sød og ansvarsfuld pige, der godt ved at det hun gør, ikke er okay. Du er en pige som gerne vil have kærlighed og omsorg, gerne vil ses som den dejlige person jeg er sikker på at du er. Det lyder som om, at du har et ønske om at ændre din fremtid.
Det kan være hårdt arbejde at ændre sig, og man kan få brug for hjælp til dette. Jeg tror det er vigtigt for dig, at du finder ud af, hvad det er som gør dig så vred, at du bliver voldelig.
Du fortæller at du går på socialen en gang i måneden. Jeg kender ikke det svenske system, så er derfor ikke sikker på hvad det betyder. Men jeg er glad for at høre, at du også går til psykolog, for du bliver nødt til at snakke om de ting som er svære for dig. En psykolog er netop uddannet til at snakke med dig om de svære ting. For at psykologen kan hjælpe dig, er det dog vigtigt, at du har tillid til ham/hende. Og at du prøver at lægge den hårde facade fra dig når du snakker med psykologen. At du forsøger at mærke den person som du er indeni – også selvom det måske gør ondt. Jo mere ærlig du er over for psykologen, jo bedre kan han/hun hjælpe dig.
Det er rigtig, at det er nogle uheldige ting du er blevet rodet ud i, men det muligt at ændre sig.
Jeg får utrolig stor respekt for dig, netop fordi du har modet til at søge hjælp. Jeg tror på dig. Og jeg er sikker på, at du har styrken til ændre dig, hvis du tør tage chancen og tage imod hjælp til at få ændret det, som er svært i dit liv.
Hvis du har brug for at snakke mere kan du fange en rådgiver på vores Chatrådgivningen. Det er helt anonymt. Chatten er åben mandag – torsdag kl. 15 – 19.
Held og lykke.
Mange tanker
Marianne