Livet og Kærligheden
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej brevkasse. Jeg har et problem jeg har tænkt over i noget tid nu. altså her indtil for kort tid siden, havde jeg en kæreste. vi var sammen i 14 måneder, og jeg må sige det er noget af det bedste der er sket for mig. Vi var tit sammen, og havde det virkelig godt sammen. Han var samtidig min bedste ven. Vi blev enige om at stoppe som kærester, og stadig være venner og nu 3 måneder efter er vi stadig gode venner. Grunden til at vi ikke skulle være sammen længere var, at han havde fået en masse nye venner, og havde en masse grænser og sådan noget der skulle ud og prøves ad, han gik meget op i fester og sådan noget, hvor jeg godt kan lide det engang i mellem, men bestemt ikke flere gange om ugen. Han var virklig en som gjorde mig glad, han var altid så sød og støttende. Han er ligeså gammel som mig, men han er anderledes end andre drenge, fordi han vil være fisker ( Ja det kan man godt blive her på toppen(: ). Og det betød rigtigt meget for ham at jeg kom med ned og så de ting han lavede og var med ham på havet nogle gange. Han havde ikke det perfeket uddsende men jeg var ligeglad for mig var han smuk, men jeg synes faktisk det vigtigtst af alt, at det var det indre jeg egentlig synes var så perfekt. Han havde så meget selvtillid, til at kunne få mig med op. men nu efter vi ikke er sammen mere, er det hele så trist og gråt, og han går meget sammen med mine venner, og det er rigtigt svært for mig at acceptere fordi jeg føler jo næsten han har stjålet mine venner. og hver gang jeg har fundet ud af han har vært sammen med dem, bliver jeg helt trist og føler han kun gør det for at såre mig. selvom jeg stadig ved jeg betyder rigtigt meget for ham. Det er bare så svært at undvære ham, men jeg ved det ikke vil komme til at fungere igen. men jeg ved slet ikke, hvad der skete, hvis han fandt en ny kæreste, så ville jeg gå helt i stykker. Jeg er begyndt at træne meget og har tabt 10 kilo på de 3 måneder, jeg ved det er meget, og selvom jeg ikke er meget for at indrømme det, har det hele nok taget lidt over hånd. men det er fordi, når jeg sidder der hjemme og er trist får jeg lyst til at træne. Jeg tvivler på jeg nogensinde bliver den samme glade pige, som jeg var engang. jeg er blevet sådan en stille og utryg pige, hvor jeg før var den der førte mig frem overfor det hele. det hele er bare så uoverskueligt for tiden, jeg orker kun skolen og vigtigts af alt min træning. Jeg er så trist, og ked af det.

Svar:
Kære dig..
Hvor kan jeg godt mærke, at du er ked af det og savner at være kærester med din bedste ven. Du er ramt af ulykkelig kærlighed og det gør rigtig ondt at være det.
Lige nu gør det faktisk så ondt, at du føler det hele vælter og så har du tabt 10 kilo på 3 måneder. Og når du skriver det på den måde, så tror jeg, at grunden til at du træner så meget er, at du bruger det til at glemme hvor ondt det gør inden i. Er det rigtigt tror du?
Når man mister en kæreste som betyder rigtig meget for en, så kan det føles som om halvdelen af ens liv bare forsvinder. Det gør ondt i maven og det kan være svært at se nogen vej fremad. Du beskriver det faktisk meget præcist selv, fordi det kan nemlig betyde at man i en periode er trist, stille og utryg. Man kan også trække sig meget tilbage og ikke have lyst til at være sammen med alt for mange mennesker på en gang. Fordi det faktisk kan være svært at være sammen med andre mennesker der er glade og hygger sig, man har ikke selv overkudet til det.
Så kære du...det du oplever nu er helt naturligt. Jeg ved godt, at du måske ikke kan bruge det til så meget lige nu, men du skal vide at ulykkelig kærlighed gør de her ting ved èn og du skal vide at det tager tid at komme oven på igen.
Lige nu kan du ikke se lyset for enden af tunnelen, men det er der og du skal nok komme til at se det igen.
Men hvad kan du så gøre nu?
- Det første det er faktisk, at acceptere at det gør ondt og tager tid. Det er okay du er ked af det og at du sidder derhjemme i en periode og bare have ondt af dig selv. Når man mister noget som betyder meget for en, så er det okay at være ked af det.
- Det andet er, at det er vigtigt du har støtte i den her periode. Det er super godt at du skriver herind og spørger en voksen. Bare det at få skrevet om det kan være rart og måske kan du bruge nogle af de ting jeg skriver til at komme lidt fremad. Men det er vigtigt, at du også har andre i dit liv du kan dele det med. Det kunne være dine forældre, en god veninde, en fra din familie eller en helt anden.
Når du snakker om det, så kommer noget af smerten nemlig ud. Det er ligesom en keddel der koger med vand, noget af den damp skal ud ellers eksploderer den keddel. Og på samme måde er det med følelser. De ligger inden i og koger og bobler og hvis du går alene med det inden i, så koger det over og det kan blive endnu sværere.
Så snart du får lov til at få noget af din sorg (damp) ud sammen med andre mennesker, så er det en måde at arbejde sig fremad og komme videre i ens liv. Det hjælper ikke nødvendigvis den første gang, men du skal holde fast og blive ved med at gribe fat i de mennesker omkring dig.
- Du er stadig meget gode venner med din ex-kæreste og det er super, men det gør det også sværere at komme videre i dit liv, fordi du tit ser ham og bliver mindet om hvor dejlig han er. Han kan ikke hjælpe dig til at komme over din kærlighed til ham, men alligevel kunne det måske være en ide at snakke med ham og få fortalt ham, at du synes det er svært. Måske kan i også lave nogle aftaler om hvor meget i er sammen og hvordan i er sammen i en periode. Jeg tror det kunne være en ide, hvis i ikke var alt for meget sammen og måske på en måde som i begge kan overskue.
Det kunne måske give dig mulighed for at bygge dine kræfter op igen og begynde at se muligheder i livet.
- Det sidste jeg tænkte på, var det her med din træning og at du har tabt 10 kilo. Jeg kan sagtens forstå at du træner og jeg synes faktisk det er en god ting at træne og du kan også træne lidt mere end du er vant til. At motionere giver en masse gode ting og kan være med til at give dig overskud.
Men lige nu tror jeg ikke det giver overskud, fordi du måske træner lidt for meget. I hvert fald har du tabt 10 kilo og det er ret meget. Jeg tror grunden kan være, at du kun bruger en ting til at bekæmpe din smerte. Du har brug for at brueg flere ting på en gang, du skal prøve at brede det ud.
Bevar noget af din træning, men prøv at få snakket med nogle af de andre mennesker som jeg nævnte før. Du skal prøve at kombinere 4 ting i dit liv lige synes jeg, og så tror jeg du er rigtig godt på vej til at blive gladere igen:
1. Træning - i rimelige mængder
2. Snakke med veninder og voksne om dine følelser
3. Snakke med din ex og måske lave nogle aftaler om hvordan i er sammen i en periode
4. Skolen - kan være god i en periode, fordi du bliver en del af noget andet og kan fokusere på noget andet.
Og en 5 ting, hvis og når du har overskud til det, kunne være at tænke på hvilke ting der gør dig glad og så prøve at gøre det. Hvis det er gode film, samle frimærker, sy, tegne..ligegyldigt hvad det er. Gode ting er nemlig med til at bygge dig op igen.
Prøv også vores chatrådgivning her i Cyberhus. Her kan du chatte anonymt med en voksen og det kunne også være en rar ting for dig tror jeg, og måske havde den voksne nogle flere råd du kan bruge.
Jeg har lige svaret en anden pige omkring det at bygge ens selvtillid op igen. Det handler ikke om kærlighed på den måde du beskriver det, men måske kan du alligevel finde noget inspiration i mit svar. Du kan finde det her.
Jeg vil ønske dig alt det bedste og håber du kan bruge noget af det jeg har skrevet..
De bedste hilsner
Erroll