Livet
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Jeg forstår ikke at der er nogle der har lyst til at have jeg stadig lever, jeg synes ikke jeg er noget vær', og jeg synes ikke at jeg gør nogen gavn for nogle. Men der er en dreng jeg ved kan lide mig. Og jeg vil selvfølgelig ikke såre ham, ved at begå selvmod(jeg kan også lide ham) men han flytter snart. Og så har jeg tænkt meget på om jeg bare skulle gøre det!
Ved i måske hvad jeg skal gøre ?

Svar:
Kære dig
Det gør rigtig ondt på mig, når jeg læser dit brev. Jeg har lyst til at fortælle dig, at selvom jeg ikke kender dig, så er jeg 100 % sikker på, at du er noget værd, og at rigtig mange mennesker vil blive kede af det, hvis du ikke længere levede. Det er virkelig flot af dig, at skrive herind, når du er i tvivl om, hvad du skal gøre med dit liv. Du fortjener slet ikke, at gå rundt at have det så dårligt, og jeg håber, at du får lyst til at prøve nogle af mine råd til dig, så du hurtigt kan blive glad igen.
Til at starte med skal du vide, at rigtig mange unge mennesker går rundt og har de samme tanker som dig. Mange tænker, at de intet er værd, og derfor ligeså godt kan dø i stedet. Du er derfor langt fra den eneste unge, der går rundt og tænker på selvmord, men heldigvis er der næsten ingen af dem som tænker på selvmord, som gør det. De vælger i stedet at gøre nogle ting, så de får det godt igen. Du er også allerede på vej til at få det godt, når du har valgt at skrive et brev hertil for at få hjælp. Det er så sejt. Jeg forstår godt, hvorfor at selvmord kan virke som den bedste løsning, fordi alt ens smerte så forsvinder og kommer ikke igen. Jeg synes dog også at du skal huske på, at hvis man vælger at tage selvmord, så får man heller aldrig lov til at mærke glade følelser igen som følelsen af lykke, glæde og forelskelse. c Derfor er selvmord aldrig den rigtige løsning på ens problemer, jeg vil i stedet nævne nogle ting, du kan tænke over og prøve:
1. Det kan være en god ide at huske på, at livet både består af opture og nedture. Nedturene kan være rigtig hårde at komme igennem, men når man er igennem en nedtur, er man et stærkere menneske, og der kommer en optur i ens liv. Selvom nedturene kan være frygtelige, så er de alligevel værd at komme igennem, for opturene i ens liv fortjener, at man kæmper for dem.
2. Jeg kan godt forstå, at det kan føles som om, der ikke er mere at leve for, når ham du kan lide snart flytter. Jeg synes dog, at du skal huske på, at kærligheden ikke forsvinder selvom man ikke bor tæt på hinanden. En ide kan være at snakke med drengen om, hvordan I kan holde kontakten, og om I kan finde nogle weekender eller ferier at ses i. I kan for eksempel vælge at skrive nogle breve til hinanden eller ringes ved en gang imellem, for at høre hvordan det går. Selvom det kan være hårdt i starten at bo længere fra hinanden, så er kærligheden stærk og svær at besejre: Så hvis ham her drengen er vær at kæmpe for, så start kampen nu. Bare fordi han flytter, behøver I ikke at forsvinde ud af hinandens liv.
3. Du skriver, at du ikke synes, at du er noget værd. Jeg må derfor fortælle dig, at det er du - alle mennesker er noget særligt hver for sig, fordi der kun findes én af hver person. Derfor er du alt værd. Jeg tror også godt, at hvis du tænker godt efter, at du så inderst inde ved, at du er en speciel og særlig person. En ide kan være, at du tager et stykke papir og skriver alle de ting ned, som du kan komme i tanke om, som gør dig til den dejlige person, som du er. Eksempler kan være, at du er god til at tegne, god til at bage, god til at lytte, god til at fortælle, har flotte læber, har et smukt hår, har lange ben, har fine ører, synger godt, er god til at stave, er en sød kammerart osv. Når du har skrevet en hel liste håber jeg, at du vil indse, at alle de her ting er med til at gøre dig til den, du er: En fantastisk person, som livet er værd at leve for.
En anden ide kan også være, at du hver dag stiller dig hen foran spejlet og kigger på dig selv. Reglen er, at du kun må sige GODE ting til dig selv: "Idag ser jeg godt ud," "idag har jeg sagt en masse i skolen," "idag har jeg lyttet til hvad en veninde sagde," eller "idag sidder mit hår perfekt." Når man øver sig i at sige gode ting til sig selv, får man det faktisk helt automatisk bedre og bliver meget gladere.
4. Når du får nogle dårlige tanker om dig selv, kan du prøve at tegne, hvordan den følelse mærkes. Bag på tegningen skriver du den dårlige tanke ned, og nedenunder skriver du, den dårlige tanke om til en god tanke. Eks: hvis den dårlige tanke er, at "jeg er grim idag," så skal du skrive nedenunder "Jeg er ikke grim, jeg er i virkeligheden en smuk, køn og lækker pige. Når du så har tegnet en masse tegninger, kan du samle dem til et helt hæfte. Når du så får en dårlig tanke igen, kan du læse den gode tanke op, omme bag på tegningen. Øvelsen hjælper dig med at lære, hvordan du kan vende dine dårlige tanker til gode tanker. Jo bedre man kan vende de dårlige ting i ens liv til noget godt, jo mere tilfreds og glad bliver man.
5. Jeg synes, at du skal fortælle en voksen, som du er tryg ved, om hvordan du går rundt og har det. Har du ikke lyst til at fortælle det, kan du også nøjes med at vise brevet som du har skrevet til mig eller at skrive et nyt brev til den voksne om dine tanker og følelser. Det hjælper altid, at man ved, at man ikke er den eneste der kender til, hvordan man har det. Jeg er sikker på, at den voksne gerne vil støtte og hjælpe dig med at få det godt igen. Jeg synes også, at du skal vide, at der på rigtig mange skoler arbejder en skolepsykolog. Psykologen er ansat for at hjælpe unge som dig, til at få det godt igen. Hvis du synes, at det lyder som noget, du kunne tænke dig, kan du altid prøve at spørge en lærer eller oppe på kontoret, om du har den mulighed, og om de vil hjælpe dig med at kontakte psykologen. Ellers kan du altid spørge en voksen, om han/hun ikke vil ringe og spørge skolen.
6. Får du det ligepludselig dårligt og har brug for en voksen at snakke med, så er du altid velkommen til at skrive ind på vores chat HER. Her sidder der voksne, der altid er klar til at lytte.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar og mine råd, og vælger at prøve nogle af rådene, så du snart får det rigtig godt igen - for det fortjener du!
Venlig hilsen Mette