Lille bror?.
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Hej. Jeg er sådan ret desperat da jeg har min dejlige kæreste, som jeg har haft i 7 år nu, vi startede da jeg var 14 og hun var 13, vi venter os en lille baby, og er helt sikret på at vi bliver sammen. Da jeg er 22 og min kæreste er 21 og vi er på vej ind i 7 måned og alle har sådan "accepteret" at vi skal have en lille snart, både venner pg familie selvom vi havde et par "så kaldte venner" som vi så har fået afskaffet nu da de prøvede på at komme i mellem mig og min kæreste da de ikke mente at vi skulle have en lille sammen, ren og sker misundelse. Men det problem som jeg har haft i et års tid er min kærestes lille bror på 14. Mig og min kæreste bor sammen og har gjort de i snart 2 år nu, da vi begge har en god økonomi og vi ikke kan undvære hinanden og vi følte at det var på tide at få vores eget, selvom vi mere eller mindre boede sammen hjemme hos hende og hendes far og lille bror. Men hendes far var blevet syg her for et års tid siden , tidligt efter deres mor var død desværre, så min kærestes lille bror var hjemme hos os og sov , da vi bor i en lejlighed med 3 værelser (2 værelse + stue) så fik han den ene , men en dag ved en 14:00 hvor Philip (min kærestes lille bror) havde fået fri , kom han hjem , han havde haft en dårlig dag så jeg satte mig ned og fik mig en snak med ham sådan mand til mand , senere kom min kæreste hjem også hyggede vi os alle tre med film og slik , philip lå i vores lænestol og mig og min kæreste lå i sofaen og puttede.. Om aften havde mig og min kæreste sex, efter philip var faldet i søvn så han ikke skulle komme ind i mens , vi vågede begge meget tidligt og begyndte at putte og kysse og derefter have sex, vi regnede med at philip sov da det var tidligt (der ved en 06:00) men pludslig kom philip gående ind på vores værelse i mens vi var i gang med at have sex , da han var 13 år påset tidpunkt og han skam godt vidste hvad vi lavede så blev han selvføgelig lidt "utilpas" og mig og min kæreste stoppede da også hurtigt , men philip gik ud , så da vi kom ind i stuen sad philip og spiste mad men sagde ingenting til os, mig og min kæreste har passet hendes fætter på 4 mange gange men det er aldrig sket at han er kommet ind i mens. Lige siden at philip har set at mig og hans store søster (min kæreste) så har han været sur på mig, har ikke ville snakke med mig , eller være sammen med mig , alle andre i hendes familie såsom mormor,morfar, farfar og farmor , tanter , onkler osv. Har intetet i mod mig , hendes far har prøvet på at snakke med philip men philip vil ikke tilgive mig for hvad han har set , han har det fint med Amalie men ikke mig , til hans fødselsdag gad han ikke give mig hånd eller sige tak for gaven , han ville ikke have at jeg kom, han er sur over at det er mig som er faren til den lille, jeg har prøvet på at snakke med ham , jeg gik ind til ham på hans værelse på hans fødselsdag og satte mig ned på hans seng for at snakke , og han snakkede med mig men kiggede ikke på mig , og jeg spurgte ham om han glæder sig til at se den lille nye og han sagde "Mmhm" , alt hvad han sagde og gjorde var at kigge på sin mobil , spise slik og sige "Mmhm" "jaja" "næh" "fint" altså enkle ord til alt jeg sagde og ville ikke kigge på mig overhovedet. Jeg har prøvet op til flere gange men han hader mig, er ked af at han hader mig og ikke vil have noget at gøre med mig mere da han var lidt som en lille bror før, jeg har sagt undskyld til ham for hvad han har set og har taget ham med i Tivoli i sommers selvom han ikke gad og med ind for at se den nye Harry Potter og ud og spise men han snakkede ikke til mig , ikke i bilen eller da jeg spurgte om hvad han ville have af slik , eller i mens vi spiste , da jeg spurgte ham om hvad han synes om filmen sagde han "den var okay" , men da vi kom hjem til os og Amalie spurgte så var det en super god film og han fortalte alt muligt.. Hendes familie holder altid sådan sådan aftensmad en gang om måneden sammen , og sidste gang spurgte han højt til bords "hvorfor skal Jonas altid være med, det er kun for familie?", også har han op til flere gange prøvet på at knalde et knæ , fod eller hånd mellem mine ben på mig, det er dog lykkes for ham.. Føler mig lidt dum og til grin, jeg holder nok op med at komme med til alt det der med hendes familie da han ikke bryder sig om det.. Hvad skal jeg gøre? Vi får snart den lille sammen, og philip skal ikke være en person som har det dårligt med det, eller som gør noget mellem mig og amalies forhold, da vi har haft lidt problemer pga. Graviditeten , men vi elsker hinanden rigtig meget.

Svar:
Hej Anonym
Først vil jeg sige tillykke med at du snart skal være far. Du og din kæreste lyder til at være rigtig glade for hinanden, og så synes jeg det må være skønt at skulle være forældre.
Hvor er det da bare en rigtig ærgerlig situation du er kommet i med din kærestes lillebror. Specielt nu, hvor i venter barn, må det virkelig være svært at han på den måde giver udtryk for at han ikke ønsker du skal være en del af familien.
Først vil jeg sige at jeg på ingen måde synes din kærestes lillebror skal bestemme om du skal være med til familiemiddage og lignende. Det mener jeg er dig og din kæreste der bestemmer det. Når det så er sagt, er det selvfølgelig også vigtigt at du og din kæreste forsøger at forstå hvad det er der ligger til grund for at han lige pludselig reagerer som han gør og giver udtryk for at han slet ikke kan lide dig mere.
Som du forklarer det lyder det som om at det er de ting han nåede at se da han opdagede din kæreste og dig have sex, der gør at han idag virkelig ikke bryder sig om dig. Det tror jeg giver meget god mening for det kan godt være lidt en voldsom oplevelse at se nogen der har sex, hvis man ikke lige er forberedt på det.
Du siger at både du og din kærestes far har forsøgt at tale med ham om hvordan han har det med dig siden, men at det ikke rigtig har ændret noget. Jeg tænker om du eller din kæreste har prøvet at snakke med ham om de ting han så dengang?
Du skriver at han dengang var 13 og godt viste hvad det var han så...men ved du med sikkerhed hvad det var han oplevede? Som sagt kan det godt se ret voldsomt ud at se voksne der har sex, hvis man ikke selv har prøvet det eller måske ikke helt præcis ved hvad sex går ud på.
Han så Jer på en måde som han slet ikke er vandt til. Måske så Jeres ansigtsudtryk anderledes ud, og måske sagde i mærkelige lyde. Når man har sex er det nok ikke noget de fleste af os tænker over, men mange får nogle meget anderledes ansigtsudtryk og siger måske også lyde, som meget let kan forveksles med smerte og ubehag, hvis man ikke forstår hvad det er man ser. Måske troede han at du gjorde noget ved hans søster som gjorde hende ondt?
Jeg ved godt at du tænker at han godt ved hvad sex er når nu han var 13 år. Det er min erfaring fra mit arbejde her i Cyberhus at rigtig mange på 13 ikke rigtig ved hvad sex egentlig er, og måske har han det på samme måde.
Jeg tror at du bliver nødt til at holde fast I at det er nødvendigt at snakke med ham iom de her ting. Det kan selvfølgelig være ret svært når nu har slet ikke gider snakke med dig, så det det kan være at det er din kæreste der skal tage en snak med ham, eller måske kan i gøre det sammen.
Jeg tror det er vigtigt at I prøver at snakke med ham om de ting han så. Det kan godt være svært og ret pinligt, men jeg tror samtidig det er ret nødvendigt, ud fra den måde han reagerer på.
Prøv og få ham til at forklare hvad det var han oplevede og hvorfor han er blevet så gal på dig. Det vil være lettere for Jer at løse situationen hvis I bedre forstår hvordan han tænker om den oplevele. Jeg tror også det vil være rigtig godt hvis I kan prøve at forklare hvad du og din kæreste laver når i er sammen på den måde. Forklar hvorfor I så ud som I gjorde og sagde som I gjorde...og frem for alt også forklarer at I er sammen på den måde fordi I elsker hinanden og gerne vil gøre noget godt for hinanden.
Jeg håber at du kan bruge svaret og at det lykkes dig og din kæreste at løse situationen.
DeBedsteHilsner
Niels-Christian