lider jeg af noget?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hej :)... hver gang jeg kigger mig selv i spejlet ser jeg mig selv fed og ligger typisk ekstemt meget fokus på min mave og mine lår men mine venner og min mor bliver ved med at sige jeg er tynd men jeg kan bare ikke se det? så er mit spørgsmål så lider jeg af noget`?

Svar:
Hej 13 årig
Jeg kan godt forstå, hvis du bliver bekymret over, om du "lider af noget". Det er ikke rart at tænke på og det kan godt komme til at fylde rigtig meget i din hverdag. Derfor er det godt at du har skrevet herind.
Når du spørger om du lider af noget, forestiller jeg mig, at du mener, om du lider af en spiseforstyrrelse?
Grunden til at jeg forestiller mig det, er fordi der jo er mange med spiseforstyrrelser, der netop ser sin krop som tyk eller stor og som har en urealistisk opfattelse af sig selv som fed, selvom hun eller han er meget tynd.
Det er meget svært at svare dig på, om du lider af en spiseforstyrrelse eller ej, når jeg ikke ved mere om hvordan du ser ud og hvordan du har det eller hvad du føler.
De fysiske tegn på en spiseforstyrrelse er tit et meget voldsomt vægttab, forsinket pubertet eller hvis din menstruation ophører. Et menneske, der lider af spiseforstyrrelse, sulter sig og bliver meget undervægtig og har tit forstoppelse, ondt i maven, ondt i hovedet og er svimmel.
Andre tegn er lavt selvværd, eller en stor fokus på mad og evt. ønsker om, at spise for sig selv.
Jeg synes, at du skal tale mere med din mor. Ikke  bare om dit udseende, men også om, hvordan du har det og dine bekymringer.
Hvis du er rigtig bekymret, synes jeg at du og din mor skal få en tid hos lægen. Eller du kan måske gå til din skolelæge. Ihvertfald er det vigtigt, at du ikke går alene med dine bekymringer, ligesom det er vigtigt, at få gjort noget ved det, hvis du faktisk har en spiseforstyrrelse.
Til sidst vil jeg sige, at jeg synes at du skal øve dig i, at se på din krop i en helhed, så du ikke kun fokuserer på en kropsdel, men i stedet på, hvordan hele dig ser ud i en sammenhæng. Det er sådan andre mennesker ser dig. Der er ikke nogen der kun ligger mærke til lårene eller maven.
Mange hilsner fra Cheva