lægger ikke mærke til mig
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej. Jeg har en kæreste, det har vi været i lidt over en måned, han har aldrig haft en kæreste, men det har jeg. Vi går i klasse sammen, og har været ret gode venner, og vi snakker meget med de samme venner i klassen. Efter vi er blevet kærester, så er det som om han prøver at undgå mig i skolen, han smiler kun engang i mellem til mig, ellers kigger han væk, Han snakker næsten heller ikke med mig, og han vil slet ikke røre mig. Jeg synes det er rigtig træls og jeg bliver tit rigtig ked af at. Jeg ved slet ikke hvad jeg skal gøre ved det. Min veninde siger det bare er sådan fordi vi går i skole sammen, men jeg ved det ikke. Hvad skal jeg gøre? Hilsen pigen.

Svar:
Hej Pige.
Det er lidt svært at vide, hvad din kæreste tænker og føler i det her. Jeg forstår godt, du undrer dig over, hvad der foregår, men du bliver jo næsten nødt til at snakke med ham for at finde ud af det.
Som du beskriver det, tænker jeg, at det godt kan være, han faktisk er helt vild med dig, men at han er mægtig usikker på, hvad det nu lige "går ud på", det her med at I nu er kærester. Du skriver, at du har haft en kæreste før, og det har han ikke. Så han kan nemt være forvirret omkring, hvad du nu forventer af ham som kæreste. Måske er han endda nervøs for, om han kan "leve op til" de kæresteforhold, du har haft før.
Du fortæller ikke, hvordan I blev kærester - om I har snakket om det eller hvordan. Det kan jo godt være, han ikke er helt klar til et mere fast forhold, når det kommer til stykket. Men det kan lige så godt være, som sagt, at han er dybt usikker på, hvad der forventes af ham.
Verden ville blive meget lettere, hvis et par først nakkede grundigt igennem, hvilke forventninger og håb, de havde til et forhold - og hvilke "regler" de havde brug for blev fulgt (mht at omgås, hvor tit man skal ses, hvornår det føles som utroskab, hvis den anden danser, flirter, snakker med andre o.s.v.)
Men... sådan er det jo desværre ikke. Og det er nok også de færreste, der har en helt afklaret fornemmelse af, hvad de ønsker sig.
Jeg forstår så godt, at det kan være drønsvært at spørge ham - men kunne du evt skrive et brev til ham? eller måske vise ham den mail, du skrev til os?
Jeg håber, du får et rigtig godt forhold ud af det !
vh Lotte