Køre scooter som 13 årig

brevkassespørgsmål

Køre scooter som 13 årig

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 8 år 5 måneder siden

Hej, jeg er 13 og køre scooter.. Hvad vil der præcist ske hvis jeg blev stoppet af politiet?

Svar:

Hej med dig.

Faktisk er det først når man er 16 år, at man må køre scooter, såfremt at man har taget et knallertkørekort. Det kørekort kan du først tage når du er 16 år, og gælder kun knallerter der kan køre 30 km/t. Det er først når man er fyldt 18 år, at du må tage kørekort til det som betegnes som en "stor knallert", altså knallerter som kan køre 45 km/t. Så faktisk er det ulovligt for dig, at køre på en scooter når du er 13 år. Hvis du bliver stoppet af politiet så kan det få ret store konsekvenser, eksempelvis kan du miste retten til at køre knallert, knallerten kan blive konfiskeret, og du kan få store bøde, og faktisk kan du også få udskudt tidspunktet for, hvornår du må tage kørekort til bil.

Så jeg vil desværre anbefale dig til at stoppe med at køre scooter, og i stedet cykle eller bruge offentligt transport.

Jeg håber at du kan bruge mit svar.

Mange hilsner
Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål