kæreste sorger
brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
hej cyberhus jeg er en pige på 11 år jeg havde en kæreste vi slog op for et par dage siden det startede med at der var mange imod os hans venner men en dag da jeg kom i skole var alle pigerne i min klasse mærkelige og til sidst fandt jeg ud af at min xkæreste havde skrevet til min veninde at han elskede hende og at hun ikke skulle tænke på mig og han blev ved med at nægte det over tlf men til sidst sagde han at det bare var for sjov og han sagde undskyld og jeg tilgav ham men så gik det ikke så lang til før at han begyndte at blive mærkelig og ignorere mig og så en dag skulle vi være samen i en gruppe og vi sad bare og kiggede surt på hinanden og han skulle noget så han gik tidiligt og midt i timen fik jeg en besked hvor han havde skrevet at han slog op og så skrev jeg fint men jeg ville gerne vide om det var begrund af min veninde han har set bskede men han har ikke svaret så jeg ved ikke om jeg skal være sur eller ignorer ham eller om jeg bare skal tilgve ham

Svar:
Kære dig
Det lyder som en lidt indviklet situation du står i. Du skriver at du havde en kæreste, men at mange af hans venner var imod jeres forhold. Så slog I op, og så fandt du ud af at han havde skrevet til din veninde at han elskede hende. Han sagde så at det var for sjov, og du tilgav ham. Så gik der lidt tid hvor I var kærester igen, indtil han begyndte at ignorere dig - og så til sidst slog op med dig over sms uden at give dig en forklaring. Det hele lyder til at han har lidt svært ved at vide hvad han egentlig vil, og jeg kan godt forstå at du gerne vil have en forklaring.
Når man er på din alder, så kan det være rigtig svært at holde styr på sine følelser. De kan ændre sig rigtig meget, og nogle gange kan det endda være svært helt at vide hvordan man har det. Det lyder lidt til at din x-kæreste har haft svært ved at finde ud af om han ville være kærester med dig eller med din veninde, og jeg tænker egentlig at du fortjener bedre. Når det så er sagt, så spørger du ind til hvad du skal gøre nu - om du skal ignorere ham, være sur eller bare tilgive ham.
Jeg tænker at du måske lige nu har mest lyst til enten at ignorere ham eller være sur på ham (eller begge dele), og det er helt forståeligt. Mange gange kan det dog gå hen og tage mere af din energi end det fortjener. Du har allerede brugt tid og energi på at høre på hans venner som brokker sig, og på at høre på hans forklaringer omkring beskeden til din veninde. Han fortjener ikke mere af din energi. Ofte vil den nemmeste måde at holde op med at bruge energi på et andet menneske, være ved at tilgive dem. Når du tilgiver, så giver du på en måde slip, og så skal du ikke gå rundt og være sur eller ignorere ham. Du skriver ikke hvad du helst vil, men eftersom du allerede har tilgivet ham én gang, så lyder det til at det måske også er vejen frem nu. Tilgiv ham og giv slip. Brug din tid med dine veninder eller med noget som du synes er sjovt.
Jeg vil lige slutte med at sige at selvom han ikke fortjener mere af din energi, så må du stadig være ked af det eller sur. Uanset hvordan et forhold slutter, så vil det gøre ondt, enten lidt eller meget. Så giv dig selv lov til at være ked af det, være sur på ham, men sørg også for at huske dig selv på at du fortjener bedre.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og ellers er du meget velkommen til at skrive igen eller besøge være chat. I gruppechatten på torsdag kan du f.eks. spørge de andre unge om hvad de ville gøre.
Venlig Hilsen
Signe