kære jer
brevkassespørgsmål af
Anonym
Hej jeg hedder M og er 9 år jeg er kommet op og skænes med en af mine alder bedste venner hun hedder M og en anden pige som hedder V de siger at jeg har brugt vold mod dem men hvad er vold enligt og hvad skal jeg gøre vi går i klasse sammen og min makker er V og sidder over for M og de vil ik tale med mig ander ik hvad jeg skal gøre værd sød at hjælpe mig med mit problem hilsen M

Svar:
Kære M
Det er en svær situation at stå i, når man bliver uvenner med en man holder af. Derfor synes jeg også at det er rigtig godt at du skriver her til for at fortælle om de tanker du har og for at få et godt råd.
Du skriver at dine to veninder er sure på dig og at de siger, at du har brugt vold i mod dem. Du spørger så hvad vold er. Vold er når man gør noget, hvor det er meningen at det skal skade den anden person. Man kan både snakke om psykisk vold, som er når man fx mobber en anden, gør ting hvor man ved at den anden person bliver ked af det, bagtaler osv. Så er der fysisk vold, som fx kan være når man slå, sparker eller lignende ting. Begge former for vold sker ofte, når man er i en svær og presset situation, hvor man ikke ved hvad man skal gøre og måske ikke kan få snakket ordentligt om de ting der gør en ked af det. Det er selvfølgelig aldrig i orden at bruge vold og derfor er det også meget vigtigt at man få snakket sammen om tingene, så det ikke sker.
Du skriver ikke hvad der gør at de siger du har lavet vold i mod dem. Måske ved du heller ikke selv hvorfor de siger det. Nogle gange kan man komme til at gøre noget som man fortyder rigtig meget og som man gør fordi man er rigtig ked af det og føler sig helt alene. Selvom det aldrig er i orden at bruge vold er det heller ikke i orden at presse nogle ud på et plan, hvor de fx kan komme til at sige nogle dumme ting, skubbe eller lign. Det er vigtigt i sådan en situation at få snakket sammen og få fortalt hvorfor man gjorde det man gjorde og så at få sagt at man er ked af det.
Det lyder bestemt ikke rart at din bedste veninde ikke længere vil snakke med dig. Jeg kan godt forstå du er rigtig ked af det og det er en rigtig god ting at du gør noget ved problemet ved at skrive her til. Jeg synes det er meget vigtigt at du får snakket med begge piger. Når der er sådanne problemer som du skriver om her, er det nemt at gå og gætte på hvad de andre tænker. Men det er tit at man gætter helt forkert og at de måske gør det sammen, om de tanker du går rundt med. Det er derfor det er så vigtigt at få snakket sammen og få sat ord på de tanker i går rundt med alle tre. Det kan være rigtig svært at få snakket om sådanne ting og derfor synes jeg at du skal starte med at snakke med nogle voksne omkring det. Jeg synes du skal fortælle dine forældre om det og det kan du fx gøre ved at vise dem det brev som du har skrevet her ind med og det svar som jeg har givet dig. Så synes jeg, at dine forældre skal hjælpe dig med at komme i kontakt med din bedste veninde og din anden veninde.
Det kan de fx gøre ved at tage kontakt til deres forældre. Så kan i alle sammen få snakket sammen om de problemer i har. Det er meget tydeligt når jeg læser dit brev, at du savner din gode veninde og at det er derfor du skriver her ind. Derfor er det også vigtigt at du ikke er bange for at det er forkert at snakke med dine forældre om det og får dem til at hjælpe dig med at snakke med de andre piger. Jeg er meget sikker på at det er den bedste måde at løse det på. Du og evt. dine forældre kan også snakke med en af dine lærer fra skolen som du stoler på, så han/hun kan hjælpe med at det går i orden igen og at du ikke går og er ked af det i skolen.
Det er altid vigtigt at få snakket med nogle når man er ked af det. Ellers bliver det kun værre og man kan nemt føle sig helt alene. Du er altid velkommen her på Cyberhus hvis du har brug for at fortælle om de tanker du har eller hvis du har brug for et godt råd.
Venlig hilsen Katrine