kyssede venindes kæreste
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej cyberhus, jeg har et kæmpe problem, jeg ved ikke om i kan hjælpe mig, eller ej, men lige meget hvad så får jeg det ud..
Min veninde har slået op med sin kæreste og efter det, har hun været i gang med 4 fyrre, inden for 5 uger, menihvert fald nu har hun en super kæreste. Men da vi skulle sove i søndags, lå jeg i mellem dem,og allerede tidligere på dagen, syndes jeg godt nok at han var lidt sød (jeg ville aldrig gå efter min venindes kæreste) så det var lidt underligt at ligge i mellem dem... Når han faldt i søvn og det gjorde min veninde også, men jeg kunne bare ikke rigtig sove. Pludselig begynder han at nusse mig i søvne, fordi han troede at jeg var min veninde,hans hoved lå på min skulder så, hans og mit hoved lå meget tæt på hinanden. Jeg falder så i søvn og kommer til at nusse ham i søvnen, og det for ham så til at kysse mig(i søvne) og uden at tænke over det, skubber jeg ham ikke væk fra mig, men begynder at kysse ham,og det udvikler sig næsten til et snav, og det skete 2-3 gange, imens det skete ville jeg ham vildt gerne men efter var jeg bare helt ked af det,fordi at det ligesom er min venindes kæreste. Og jeg tænkte på at sige det til hende dagen efter,men kunne ikke, for hun er den eneste grund til at jeg står op om morgenen og ikke begår selvmord, og derfor kan jeg ikke sige det for er bange for at hun så ikke vil være i mit liv mere.
Jeg ved ikke om I/du vil kunne hjælpe, men shit det er rart at få det skrevet. Jeg ved godt at jeg burde sige det,for hvis sandheden kommer frem så vil hun jo bare blive endnu mere sur på mig. Ved også godtveødet er et negativt egoistisk problem og jeg faktisk ikke burde have hjælp til det, men håber rigtig vil alligevel. Jeg er også begyndt at cutte igen plads den episode og fordi jeg føler bare at jeg har dolket hende så meget i ryggen. Håber I/Du vil tage dig/jer tid til at læse det her.

Svar:
Hej med dig
Hvor er det flot, at du skriver herind og får luft for dine tanker - det kan være grænseoverskridende, hvis man står i noget, som man ikke er stolt af - men det kan også befriende og lettende at sætte ord på det hele, som du også giver udtryk for. Jeg vil meget gerne dele mine tanker imkring din situation med dig, og du skal også være meget velkommen til at sende flere breve, hvis du har brug for det. Det er lige præcis det, vi er her for.
Du skriver, at du har kysset med din venindes kæreste i søvne, og at du nu fortryder det rigtig meget. Allerførst skal du vide, at du slet ikke er den eneste, som har stået i en situation, hvor du har gjort noget, som kan såre en veninde. Det er der mange andre, som også har prøvet. Det betyder ikke, at det er en nem situation at stå i, men at du ikke er alene. Du skriver, at du tænker rigtig meget på det og har fået det skidt, med selvmordstanker og selvskade. Det fortæller mig, at du er en pige med en samvittighed. Og det er en god ting. Også selvom den kan fylde meget i tankerne og det kan være hårdt at gå og have det skidt. Det betyder, at du bekymrer dig om din venindes følelser og gerne vil være en god ven for hende. Det er noget, som kan betyde meget i et venskab - at man ønsker hinanden det bedste og ikke er ligeglade med hinanden. Så når du står i en situation, hvor du kan komme til at såre din veninde, så er det forståeligt, at det fylder for dig.
Når man holder af en person, kan det være svært at udsætte vedkommende for noget, som gør ondt. Man kan have lyst til at gemme det væk, og ikke sige det nogensinde - for at skåne den anden. Og det er meget naturligt. Desværre er det ikke sandsynligt, at sådanne tanker og følelser, med tiden, vil gå væk. De vil formentlig vokse sig større og større og fylde mere og mere i hverdagen. Sådan går det tit med de ting, vi egentlig synes, vi bør sige, men ikke har mod på at sige. Mit råd til dig vil derfor være, at tage en snak med din veninde. En god lang og ærlig snak, hvor du fortæller hende det hele og hvor I har god tid til at komme igennem den. På den måde skal du ikke gå og bære på den dårlige samvittighed over, at du ikke har fortalt hende det. Man kan sige, at det at du tager snakken betyder ikke nødvendigvis, at du mister hende som veninde. Det kan godt være, hun bliver sur på dig - og det kan godt være, at hun har brug for lidt tid alene. Men det er ikke sikker, at det er for altid. Det betyder ikke, at det ikke er hårdt, hvis hun trækker sig fra dig i en periode. Men samtidig får du lettet dit hjerte. Og din veninde finder ud af, at du er ærlig overfor hende, selvom det er svært for dig. Hvis du føler, at det kan være en hjælp, kan du skrive det, du gerne vil sige, ned på papir inden snakken. Du kan skrive stikord eller skrive hele sætninger, som du kan læse eller som hun selv kan læse. Nogle synes, det er rart at gå en tur imens, så man ikke sidder overfor hinanden - andre kan godt lide at kunne se den anden i øjnene. For nogle er det en hjælp at kunne øve sig lidt  inden, enten for sig selv eller overfor en veninde. Det er forskelligt, hvad der virker bedst for folk. Det er dig, der kender dig selv bedst og kan mærke, hvad der vil gøre det mest behageligt for dig.
Jeg vil ønske dig rigtig meget held og lykke. Det er ikke en nem snak at tage - og det kræver at du finder alt dit mod frem. Men du vil formenlig kunne mærke bagefter, at det alligevel letter at få det sagt. Jeg krydser i hvert fald mine fingre for, at det kommer til at gå på den bedst mulige måde. Hvis du har brug for noget moralsk opbakning inden snakken, er du meget velkommnen til at gå ind på vores 1-1chat - her kan du snakke med en rådgiver og få luft for dine bekymringer og tanker. Det kan godt være rart, hvis det fylder meget indeni.
Venlig Hilsen Mai