krop

brevkassespørgsmål

krop

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 7 år 6 måneder siden

Ved slet ikke hvordan jeg skal starte denne, er så ked af det :(

Er man tyk hvis man vejer 77 kg, og er 178 høj, vær ærlig?!

Føler mig så tyk! føler jeg har stolpe ben, min mave er tyk, mit ansigt er tykt og grimt, er bare træt af alt på mit krop, intet er pænt på mig! :(

Ved ikke om de her to ting, kan hænge sammen med det jeg føler?

1. Min pap far har rørt mig steder på kroppen, han bare ikke måtte røre mig, det er numsen, brysterne, og taget hans hænder op mellem benene på mig osv.. :( så føler mig nok krænket!

2. min mor tvinger mig på vægten, bare jeg har taget 100 g på, er hun skide sur og skælder mig ud, hun kan finde på at kalde mig fed, tyk, grim osv :(

Føler mig ærligtalt som et stort nul! er jo ingenting i denne verden, er bare den grimmeste tykkeste pige, som findes i den her verden, burde bare dø!! :(

Hilsen pigen, som ikke ved hvor hun skal gøre af sig selv mere! :(

Svar:

Kære du

Nej, du er ikke tyk, og det er helt og aldeles urimeligt at din mor behandler dig på den måde.

Som teenager er det meget almindeligt at man bliver meget usikker på sig selv. Både på sit ydre og følelserne indeni. Fuldstændig lige meget hvordan man ser ud, så er det bare noget der følger med teenageårene. Også de kammerater du kender som du måske synes er perfekte på alle måder...de er også usikre på sig selv. Det følger som sagt med teenageårene, og det er heldigvis noget der bliver mindre i takt med at man bliver ældre. Men det er klart at det bliver værre, når de mennesker der burde støtte op om én, ikke gør det.

De ting din papfar har udsat dig for er selvfølgelig på ingen måder i orden. Du har ikke gjort noget forkert overhovedet. Det er udelukkende ham der har det og det er både ulovligt og forkert. Jeg tænker helt sikkert at de her følelser af ikke at være god nok bliver endnu stærkere efter de overgreb som han har udsat dig for. Og med din mors pres oveni, kan jeg godt forstå du er blevet så meget i tvivl om du er god nok.

Jeg vil gerne gøre det helt klart og tydeligt. Du er IKKE et nul. Du ER god nok som du er.
Det er din mor der er helt forkert på den når hun kalder dig tyk og presser dig. Det er din papfar der er helt forkert på den når han har rørt ved dig som du har beskrevet.

Jeg tænker at du har brug for hjælp fra nogle andre voksne. I alle kommuner kan man anonymt henvende sig og få samtaler med voksne rådgivere. Du vil kunne fortælle om de ting du oplever og spørge ind til hvordan du kan få mere hjælp. Det er klart at du på et tidspunkt bliver nødt til at fortælle hvem du er for at få den nødvendige hjælp, men du kan godt starte ud med at være anonym.
Den situation du står i er ikke holdbar og det er som sagt ikke okay at du bliver behandlet på den her måde. Du bliver nødt til at få hjælp til at få lavet om på det her.

Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men hvis du googler din kommunes navn og anonym rådgivning kan du måske finde frem til at telefonnummer du kan ringe til. Du er også velkommen til at bruge vores chat, hvor rådgiveren så kan hjælpe dig med at finde de rigtige kontaktoplysninger.

Hvis du bor i enten København, Aarhus eller Ringkøbing Skjern kan du også bruge vores Ung-i chat hvor der faktisk sidder rådgivere fra de tre kommuner. De kan også fortælle dig mere om hvordan du kan få hjælp.

Til sidst...du ER god nok, som du er og det er godt at du har skrevet her i brevkassen for at få hjælp. Jeg håber du vil tage næste skridt og søge endnu mere hjælp så tingene kan blive anderledes og bedre.

Mange hilsner
Niels-Christian

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål