kronisk depression
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
hej, jeg er 15 år og har en muligvis kronisk depression, den har været der altid, kom først frem da jeg startede i skolen og fik et dårligt forhold til min rektor, og efter gentagenede forespørgsler om at få flyttet skole ved min mor, ga hun efter i fjerde,Da jeg fik flyttet skole kom jeg i omgang med noget hash - jeg har aldrig haft en beslutning om at lade være for jeg tror ikke på at det kan være en så dårlig en ting. men jeg begyndt og ryge hash sådan lidt langsomt i starten da jeg følte jeg fik det godt af det, og det sundere end sprut som iøvrigt har samme virkning på mig som hash, jeg begyndte fra omkring 2 år siden at gøre det på daglig basis, men har i anledning af nytåret besluttet mig for og stoppe, det er jo trods alt kun fint nok når man er ældre end 21 og hjernen er færdig udviklet. jeg skriver til jer for at mit forhold til min mor ikke lige frem er så godt, så ville godt ha vis jeg så hvidt som muligt kunne få lov og holde dem uden for det, mit forhold med mine forældre kan ikke fikses slet ikke af mig alene, og jeg har accepteret at jeg muligvis ikke vil kendes ved mine forældre når jeg blir myndig eller får så jeg har penge så jeg kan finde ud af noget med at flytte hjemmefra, og muligvis slå mig ned og sætte mig ned, og havde muligheden for at invitere folk på besøg og komme og gå som jeg ville, jeg har aldrig fået det dårligt af mig selv, kun for at jeg var sammen med andre mvh.

Svar:
Hej med dig og velkommen til Cyberhus.
Det er super godt du skriver herind og får dine tanker lidt ud. Man skal ikke gå rundt med sine bekymringer alene, så det her kan være din start til noget nyt og bedre. Jeg har delt mit svar op, så det hele bliver lidt ere overskueligt...
Men først vil jeg rose dig. Du lyder til at være en klog dreng som har en god selvforståelse, men også en person, som tænker meget over tingene, og det er jo bare super. Det fortæller mig, at du ikke bare lader tingene ske, men nøje overvejer dine handlinger. Så jeg syntes bare du er vildt sej at dit nutårsfortsæt er "ikke at ryge". Super godt.
Alkohol og stoffer: Uanset hvordan du vender og drejer det er det aldrig sundt. Og du har fuldstændig ret i at jo yngre man er, des større er chancen for at man tager skade. Så det er vigtigt du lytter til dig selv, og alkohol kan faktisk forværre en begyndende depression.
Depression: Hvis du er bekymret for om du lider af en depression, ville det være en god ide at du tog en snak med din læge, fordi det kan være noget der skal behandles. Nogle kendetegn ved en depression er blandt andet at tilstanden du er i, skal havde været stået på minds 14. dage før man kan sige det er en reel depression. Ud over det er man ofte træt, ked af det, orker ikke noget, kan ikke se en ide i noget, eller noget godt for fremtiden. Jeg sidder ikke og laver en diagnose til dig, for det kan kun din læge og dig sammen finde ud af. Men du kan evt. læse om det på: www.depressionsforeningen.dk
Det er vigtigt du får hjælp, så du kan få det godt igen.
Du kan på din skole, tage kontakt til den trivsleslære som er ansat der, til at tage vare på de unges trivsel. Denne person kan også sammen med dig finde ud af hvad der er bedst for dig. Uanset hvem du vælger til at være der for dig, er det blot vigtigt at du ikke står alene med det.
Forældre: Det er aldrig nemt at være teenager, og man føler ofte at ens forældre ikke forstår en. Du fortæller ikke så  meget om dit forhold til dine forældre, men for mig lyder det til at du gerne vil have et godt forhold til dem, men du har brug for nogle uden for familien til at støtte dig. Her kan du igen bruge din trivselslære, somkan sætte dig i kontakt med ungdomscentret, som er en del af kommunen. Her sidder der dygtige mennesker der er klar til at lytte og hjælpe.
Skolen: Hvis skolen bare "hænger dig ud af halsen", så kan du også prøve at snakke med ovennævnte person om det. Der er mange muligheder for at hjælpe unge videre, hvis det hele bare ikke hænger sammen mere. Der er blandt andet et projekt der hedder "ny start", som kan være en mulighed.
Myndig: Jeg kan sagtens forstå dine tanker om at blive myndig, komme væk hjemmefra og bare gære hvad man vil. Men for at dette skal lykkes, mp du have noget støtte nu og her, så du kan få styr på dit liv, blive hel og få det godt. Det kræver meget at flytte for sig selv, du skal have et job eller indtægt på andre måder, et sted at bo osv. Men ja når det lykkes er det da rigtigt fedt at blive voksen og klare sig selv.
Jeg er sikker på at du har en masse vilje og lyst til at få et godt liv. Du har bare lige nu brug for at finde en person du kan have tillid til, som kan give dig den nødvendige støtte og vejledning, og når du så er kommet på rette vej igen er jeg sikker på at du nok skal få et godt liv.
HUsk du alttid er velkommen til at logge ind på chatten her på cyberhus, der sidder nogle søde dygtige menesker der er klar til at lytte og hjælpe dig videre.
Jeg vil ønske dig held og lykke med det hele og jeg håber at høre fra dig igen.
Kærlig hilsen
Isabella