Koldt venskab
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hey. Jeg er en dreng på 16 år som er ved at at miste sit venskab til sin bedste ven. Når vi står og snakker, så er det bare ligesom at vi løber tør for ord. Jeg kan ikke komme frem med et eneste ord, uden at det virker ligegyldigt og så ender vi bare med at lige to døve der ikke kan tegnsprog. Men så når der endelig kommer nogle andre at snakke med, så snakker han bare løs med dem og ender med at fryse mig helt ude. Det gør virkelig ondt indeni at stå model til det vær eneste dag, og det er endda muligt at vi skal gå på samme gymnasium efter sommerferien, og det er 100% at vi skal gå i samme klasse der, så... Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre. Hvad skal der til for at få snakken til at køre igen, og hvordan kan jeg få det til at vare ved? Jeg ville ikke give ham op for noget. Jeg er kommet op med de mest desperat-lignede samtaler for at redde det :'( Så please... kom med de mest kreative ideer i har, for jeg er løbet helt tør her.

Svar:
Hej dreng på 16 år.
Det virker som din ven betyder rigtig meget for dig og jeg har et par forslag til dig og jeg vil også fortælle dig lidt om det med venskaber, som måske kan lette din desperation.
Først vil jeg sige at jeg kan godt forstå at det ikke er rart, når i løber tør for ord, og din ven så kan snakke videre med andre og du føler dig frosset ude. Det kan føles meget ubehageligt, når du også gerne ville kunne snakke løs med ham. Du skriver at du ikke kan stå model til at blive frosset ude hver dag, og det vil jeg give dig ret i. Det er nemlig noget som gør ondt indeni og det kan gøre en meget ked af det.
Jeg synes du skal prøve at fortælle din ven, at du nogle gange føler dig frosset ude - det er slet ikke sikkert at din ven ser det sådan, men det kunne måske være rart for dig at vide hvordan han oplever det, når i løber tør for ord. Du skal ikke gå og have ondt indeni og derfor er det godt at du spørger om råd. Og jeg synes du skal prøve at fortælle din ven hvordan du har det og prøve at være ærlig omkring det du oplever.
Når i ellers snakker sammen, så synes jeg det er vigtigt at det er naturligt, sådan at du ikke føler at du absolut skal holde en samtale igang. Det er ikke rart for dig eller for din ven. Jeg tænker at du kan prøve at snakke med ham omkring det med at starte i gymnasiet. Når i starter i gymnasiet, så kommer der til at ske en masse nye ting og i kommer til at møde nye mennesker. Der vil være nye fester at gå til, nye lektier, måske fredagscafeer og måske nyt fritidsjob. Der kan ske en masse nyt og spændende for jer begge, både sammen og hver for sig.
Sådan er det nemlig med venskaber, de er forskellige og de kan ændre sig. Nogle venskaber holder hele livet og nogle venskaber holder kun i korte perioder i ens liv. Det betyder ikke nødvendigvis at man ikke kan lide hinanden mere, men når man udvikler sig som menneske, så kan det betyde at man måske ikke længere har så meget til fælles. Man får måske nye venner og nye interesser. Når man er venner, så er det også naturligt at opleve stærke følelser som for eksempel glæde, jalousi, bekymring, misundelse og beundring. Disse følelser kan man snakke med sine gode venner om, og selvom det kan virke svært, så skal der være plads til at man kan være ærlig i et godt venskab.
Du kan prøve at snakke med en voksen i chatten, og måske få flere råd til hvordan du kan snakke med din ven. Chatten har åben fra kl 14-19 mandag til torsdag.
Mange tanker
Bibi