Kig
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Jeg gider ikke til at skrive, en hel masse om hvordan jeg har det.. Det minder så meget om den her sang. Så prøv og hør den, det er sådan jeg har det.. http://www.youtube.com/watch?v=SoaAv_cpGxc

Svar:
Hej med dig
Jeg har lyttet til sangen og synes det er en rigtig god, men også meget sørgelig sang.
Som jeg forstår den, så handler det om en dreng som ønsker at gud tager ham væk herfra, fordi han synes det er så svært at leve. Leve med at hans mor drikker og andre ting der gør at dagen i morgen er umulig at skulle stå op til.
Han synger også at ingen vil kunne forstå ham, fordi ingen kan forstå de ting han ser.
Hvis du går rundt med de samme følelser og tanker inden i, så kan jeg godt forstå du synes det er svært lige nu. Derfor synes jeg også det er kanon godt, at du har fundet overskud til at skrive til mig. Jeg vil gerne prøve at hjælpe dig og måske kan jeg vise dig, at du har muligheder der kan gøre dit liv nemmere at leve.
Som jeg skrev i starten, så synes jeg det er en rigtig god sang, både melodien og musikken gør virkelig indtryk på mig. Jeg synes også det er rigtig godt at han sætter ord på det han synes er svært. På den måde råber han nemlig om hjælp og fortæller os andre at han synes det er svært.
Der er en ting jeg ikke er enig i, og det er når han synger, at ingen vil kunne forstå ham. For det første kan han ikke vide det før han har prøvet og for det andet, så mener jeg det handler om at fortælle det til en eller flere voksne som kan hjælpe og som vil lytte og prøve at forstå.
Det er ikke sikkert den person har prøvet det samme, men derfor kan personen godt hjælpe.
Jeg synes det er en rigtig god ide at sende en sang ind, men jeg synes det er vigtigt at du  fortæller hvordan du oplever din situation med dine egne ord. På den måde er det nemmere for den voksne at hjælpe og du vil måske opleve at det er rart at få ordene ud af kroppen, ligesom ham rapperen.
Jeg kender ikke dine forældre eller jeres forhold, men selvom du ikke tror at de kan hjælpe, synes jeg det er vigtigt at de ved hvordan du har det. Du kan også bruge en anden voksen i din familie eller hvad med en lærer du har tillid til når ferien er slut.
Jeg synes du skal besøge chatten her i Cyberhus i dag. Den åbner kl. 15.00 og her sidder der voksne der har meget erfaring i at chatte med børn og unge mennesker om det som er svært.
Prøv at sætte flere ord på det du oplever og måske kan i sammen finde flere muligheder for dig.
Du har skrevet til mig og på den måde har du selv taget det første skridt. Du skal vide at der er muligheder, der er en vej gennem det som er svært lige nu. Bliv ved og kæmp.
Du er velkommen til at skrive til mig igen..
Venlig hilsen
Erroll