Kan jeg nogensinde stole på hende igen?

brevkassespørgsmål

Kan jeg nogensinde stole på hende igen?

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år

Hej Cyberhus-medarbejdere :-) jeg begynder helt forfra, så er det nok lettere at gennemskue.. Det startede med at mig og min Bedsteveninde fulgtes hjem fra skole, for nogle måneder siden. Jeg havde tænkt mig at fortælle hende, om mine selvmordstanker. Vi satte os på en legeplads, hvor vi ret tit sidder og snakker. For hyggens skyld, og for at det bare er os to. Mens vi indånder frisk luft :) Jeg fortalte hende det, til trods for jeg var bange for, hvordan hun ville se mig i øjnene igen. Om hun ville se på mig som m der er/var noget galt mentalt, eller om hun bare tror jeg overdriver. Men hun tog det som jeg ville have det, hun sagde at hun aldrig ønskede mig væk fra hende, og slet ik død. Men hun ser mig stadig som den søde veninde hun har, og er lidt mere forsigtig med hvad hun gør, og kigger meget efter om jeg græder, end før i tiden. Så med andre ord tog hun det roligt, selvom hun self. ik ville have mig til at prøve at begå selvmord. Men her den 30 november, får jeg et brev, fra min dansk lærer. Om at jeg skal til vores skole psykolog, fordi jeg spurgte om jeg kunne få kontaktperson ugen før. Hvad dag og tid. Da det var tirsdag (så vidt jeg husker) får jeg fri klokken ét. og kommer hjem før min mor, som har fri klokken 3. Jeg lagde seddelen på bryggersbordet og går ovenpå for at lave lektier.. Da min mor kommer hjem, læser hun seddelen til trods for der står tydeligt: Til Trine! Hun går op på mit værelse, og taler lidt. Derefter nævner hun om det er p.ga mine selvmordstanker! Jeg har ik sagt det til NOGEN andre end min bedsteveninde! Og deseuden taler min veninde aldrig med min mor, ik engang når hun er hjemme hos os. Ergo; hun kunne ik have sagt det. Men hvis hun gjorde det, er jeg bange for jeg ik kan stole på hende mere. Jeg ved at min mor burde vide den slags, men jeg kan godt sige det selv. Og jeg er usikker på hvad jeg skal gøre. Jeg ved det kan lyde lidt hysterisk at flippe sådan ud, når hun kunne have gjort noget der lignede en tjeneste. Men alligevel. Og jeg vil gerne vide hvem jeg kan stole på og ik stole på. Mange Kram fra Trine. -Super hjemmeside. Jeg er i hvert fald ret vild med den :-)

Svar:

Hej Trine

Hvor er det godt du skriver herind og tak for roserne..:) Jeg vil rigtig gerne prøve at hjælpe dig og måske kan du bruge noget af det jeg skriver, til at finde ud af hvem du kan stole på.

Du har faktisk gjort en masse gode og rigtige ting, og det skal du først have lidt ros for. Du har gået med nogle selvmordstanker og det tror jeg er fordi der er et eller andet som du er ked af, eller som du synes er svært. Når du har det sådan, så er det allerbedste du kan gøre, at dele de tanker med nogle andre, og det har du gjort.

Du tog fat i din bedste veninde og jeg kan høre på det du skriver, at i er rigtig gode veninder. Det er dejligt. Det var også dejligt at din veninde tog det på den måde som du gerne vil have det og jeg er helt enig. Det lyder som en god snak i havde på lejepladsen.

Du skriver også: "Jeg ved at min mor burde vide den slags, men jeg kan godt sige det selv", og det siger mig at du faktisk har meget godt styr på hvad du skal gøre og ikke er så bange for at snakke med din mor om det her, og måske ville gøre det på et tidspunkt. Det er også super godt.

Nu skal du starte på skolepsykolog og det tror jeg er en super god ide og jeg fornemer på det du skriver, at du vil få en masse ud af det og at det bliver lidt nemmere og sjovere at være dig. Dejligt.

Nå, men nu til det du egentlig spurgte om, nemlig om du kan stole på din veninde. Det korte svar er et meget stort JA og jeg tror du har en rigtig rigtig god veninde som holder rigtig meget af dig. Det tror jeg på grund af to ting:

1. Der er nogle ting som man ikke skal sige videre hvis man er en god veninde og så er der nogle ting man skal sige videre. Når det drejer sig om selvmordstanker og hvis ens veninde går rundt og har det rigtig svært, så skal man sige det til en voksen, så ens veninde kan få hjælp af en voksen.

Når man er en 12 årig veninde, så er man ikke gammel nok til at hjælpe med svære tanker om selvmord og hun kan ikke hjælpe dig med at få det bedre. Hun kan lytte til dig og lave sjove ting med dig og fortælle dig at hun ikke vil miste dig. Og det lyder faktisk til at hun har gjort lige nøjagtig det. Men selvmordstanker er et for stort ansvar for din veninde og derfor har hun gjort det helt rigtige ved at sige det videre til en voksen, og måske har det været hendes mor og far.

Når en voksen så får at vide at en tænker på selvmord, så skal den voksne gøre noget ved det. Det står faktisk i loven. Så jeg tror din skole har fået det at vide og så har de kontakten din mor. Det skal de gøre, så du kan få hjælp af en voksen.

2. Jeg synes din veninde er modig og hun har bevist at hun holder meget af dig. Mange ville ikke turde fortælle det til nogen, fordi de tror de svigter deres veninde, men jeg synes hun svigter dig, hvis hun ikke siger det. Forestil dig, at du begik selvmord dagen efter og at hun ikke havde sagt det til noget. Det ville have været forfærdeligt for dig, din familie, men også hende. Hun skulle gå i resten af livet med tanken om hun måske kunne have forhindret det.

Så kære du..du har en dejlig veninde som har bevist sin kærlighed til dig og det synes jeg du skal være meget glad for. Så giv hende et knus og sig tak, og så fuld knald på snakkene med din mor og psykologen og så tror jeg helt sikkert at det bliver nemmere for dig.

Og så nyd dit venskab med din veninde..:)

Kan du have en dejlig weekend..

Venlg hilsen

Erroll

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål