Kan jeg få det tilbage?
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej. jeg sidder i samme problem som mange andre herinde sikkert gør, min kæreste slog op efter 13 fantastiske måneder. Det overordnede spørgsmål er jo så, er der en mulighed for at få hende tilbage? Altså, min ekskæreste havde nogle problemer i sin hverdag, personlige problemer. Hende og jeg havde ingen specielle problemer, vi elskede hinanden meget højt. Så slet ikke bruddet komme. Godt nok havde hun taget lidt afstand til mig, da vi ikke var så meget sammen som vi var førhen, de sidste par uger af forholdet. Ugen før bruddet, weekenden, hjalp jeg hende med at gøre klar til en fest hun ville holde sammen med sine efterskole veninder. Det var en fantastisk dag, vi havde det godt, kyssede osv. Hun fortalte hun elskede mig og at jeg var dejlig og sådan nogle ting. Dagen efter hvor de skulle i byen skulle jeg også køre dem. Hele vejen derud holdte hun mig i hånden, som om hun aldrig ville slippe mig igen. Og da vi kom til stoppe stedet (byen), gik tøserne ud af bilen, men min eks og jeg, blev siddende fordi hun ville fortælle mig hvor højt hun elskede mig osv osv. Torsdagen efter denne weekend vælger hun så at slå op med mig, fordi hun ikke mener hendes følelser er de samme længere, jeg bliver selvfølgelig skide ked af det, vi græder begge to i flere timer og snakker sammen. For mig virker det så uvirkeligt det hele. Som om det er forkert dette brud. Jeg er selv 18 (snart 19) og hun er 20, men alderen har aldrig været et problem. Hun bor i lejlighed med en veninde, og jeg bor stadig hjemme. Ugen efter bruddet, om fredagen er der fest på vores gymnasium, Hvor vi selvfølgelig ender med at snakke sammen, som ender i noget kysseri, men hun bagefter fortryder. Så spørgsmålet er jo, kan jeg få hende tilbage, hun betyder alt for mig, jeg savner hende, kan ikke spise, kan ikke sove, tænker og drømmer om hende hele tiden. På forhånd tak.

Svar:
Hej med dig..
Det er meget tydeligt at du elsker din ekskæreste og jeg kan godt forstå at bruddet kommer bag på dig. Specielt efter den dejlige dag i havde, hvor hun skulle være sammen med sine veninder fra efterskolen.
Du beskriver hvor dejlig en dag i havde, ugen før hun slog op, at du ikke havde set det komme og at det hele virker meget uvirkeligt. Det kan jeg godt forstå og det er lige nøjagtig de ting du beskriver, der gør det så svært for den som står tilbage efter et brud.
Der er forskel på hvordan vi reagerer, når man mærker ens kærlighed ændrer sig til ens kæreste. På nogle kan man mærke det med det samme og så kaan man måske snakke om det. Hos andre kommer det mere pludselig, fordi de måske har arbejdet med deres følelser alene, og så på et tidspunkt kommer frem til en beslutning.
Jeg tror din kæreste mente, at hun elskede dig da hun sagde det og holdt dig i hånden fordi hun gerne ville. Men måske har der været nogle følelser i gang hos hende.
Nu har hun fortalt dig, at hun ikke har de samme følelser for dig, som hun tidligere har haft. Det bliver du nød til at respektere og derfor kan du ikke gøre så meget for at få hende tilbage. Hvis hun ikke er interesseret, eller har de rette følelser for dig, vil det aldrig blive et godt forhold.
Jeg kan godt forstå det så forvirrede dig, at i kyssede til gym. festen, men måske er det fordi hun stadig holder rigtig meget af dig, men bare ikke på den må¨de der skal til for at være kærester.
Når alt det her er sagt, så synes jeg det er vigtigt at du bliver sikker i din sag, fordi på den måde er det nemmere for dig at komme videre i dit liv. Derfor synes jeg du skal få snakket med hende, fortæl hende at du har brug for at høre lidt om hvorfor hun slog op og om hun er sikker i hendes  beslutning.
Når du står tilbage og er usikker på disse ting, så bliver du endnu mere forvirret og tænker måske meget på de enkelte ting som ikke passer sammen i dit hoved. Måske kan du overbevise dig selv om at du kan få hende tilbage.
Jeg ved godt det her er svært og gør ondt inden i. Derfor håber jeg at du får en afklaring og at det måske kan hjælpe dig fremad...
Venlig hilsen
Erroll