kan jeg det/et godt råd fra jer?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej med jer i bb godt ...jeg er 16 år bor hos min far og vos hund mine foræder er ved at bilver skilt (det det ik helt i nu men på vej til det) min mor bor hos hendes forlælder ,jeg ser hende ikke som min mor mere af meget grunde vi har ikke kunne sammen siden jeg var ca 11 år fordi hun ikke rigrigt kunne forså/tag at jeg bilve ælder og på vej til at være vosken og at jeg ældern mig meget men til det god og berer godt kort og godt vi bore i taastup ind til i år (fra den 7/5-2014) og jeg minset meget ved at vi flytte her til og skulle sikfte skole og fra før det har jeg være meget ting i geme foriksfoer , sexultalet overgab, selvmores tænker (har jeg ik mere), mobeing (fordi jeg har være overægt og fordi jeg er ordbeilne og har gåt i h kasse på grung af det ved en felt) , osv rigrigt rigt meget ting , og siden jeg var de der 11 år har jeg ønske at kunne flytte hjemmefra og klare mig selv det kunne jeg så ikke der det siger jo saje selv oog det kan jeg heller ikke lige nu da jeg malger fast ind tagt altså nogen penge man få hver måder den første i ved :) ligesom de nok gør , nå men sådan her lære lang min far få på et tidespångt den fulder forælder mydihed over mig det ved jeg for det har han søget og jeg vil nu os helst bor hos han ind til at han har få den og jeg er bilve 17 for det er det jeg vil sankke/spøre jer til råds om fordi 1:selv når han gør det så jeg har sankke med ham om det at skulle flytte hjemmefra når jeg bilver 17 men han er ikke så glad for ide 2:kan jeg så flytte når han ikke vil har det når jeg bilver 17? 3: efter sommerfiern skal jeg besyre på en udandens så det er os en grude til at jeg vil flytte men kan jeg få SU når jeg er under 18 år? 4:jeg er klar på at skulle flytte til den tid og os til at klare mig selv og måske få et esker job så jeg kan så råd til en huslejer og havd der til følger 5:det eilng det jeg vil vide hvem kan/skal jeg gå til for at få love til alt det her? ud over min far altså er der nogen på kounmen man kan sankke med som kan hjæpe ? og kan jeg søge ander ting nu jeg er under 18 år så jeg kunne få lidt flere penge? som bolilgsød eller konkanet hjæp eller noget? 6:det ikke fordi jeg ikke kan med min far jeg vil flytte men fordi jeg følger mig klar til det og er klar på det når jeg er 17 det ved jeg men det fordi ja det jeg lige sage det ik :) så kan de hjæpe mig her ? med et råd til hvor jeg kan gå hen og sankke ringe sikver eller andet med ? håber de kan hinsen mig som vendeter :)

Svar:
Hej med dig,
Først og fremmest er jeg ked af at høre, at du har været igennem så mange ting i dit liv. Det må være rigtig hårdt ikke at kunne sammen med sine mor, og at have været igennem så mange dårlige oplevelser, som du har været. Jeg er dog også glad for at høre, at du har et fint forhold til din far, og du har mulighed for at bo hos ham. Og så synes jeg, at det er sejt, at du har haft mod på at fortælle din far om alle dine tanker om at flytte hjemmefra.
Jeg vil prøve at besvare dine spørgsmål, så godt som jeg kan.
Man kan godt flytte hjemmefra, før man fylder 18, men det er ikke noget, som man bare lige kan få lov til. Når du er under 18, og din far har forældremyndigheden, så er det ham der bestemmer over dig (selvom det er rigtig surt). Det betyder, at hvis han ikke vil have du flytter hjemmefra, så kan du heller ikke. Nogen gange kan man få lov til at gøre det alligevel, hvis man snakker med kommunen. Men i de tilfælde hvor de giver lov, så er det som regel fordi, at der er store problemer i hjemmet. At man for eksempel har store problemer med sine forældre, ikke trives med at bo hjemme osv. Derfor tror jeg desværre også, at det vil være svært for dig at få lov til. Du fortæller, at du egentlig godt kan med din far. At du vil flytte, fordi du føler dig klar. Og så vil det være nødvendigt, at din far giver dig lov. Du kan læse lidt mere om det ved at klikke her.
Det er din kommunes socialforvaltning, som du skal tale med, hvis ikke det er din far, du taler med om det. De vil kunne hjælpe dig med lige præcis din situation.
Jeg synes, at det er rigtig godt, at du er opmærksom på, at du skal have nogle penge ind for at kunne bo selv. I den forbindelse kan du godt få SU, når du er under 18 år. Men det kræver, at du går på en videregående uddannelse. En videregående uddannelse, er sådan en uddannelse, som man typisk først tager, når man har gået på en ungdomsuddannelse. En ungdomsuddannelse er for eksempel HF, gymnasiet, teknisk skole og lignende uddannelser. Så hvis du skal til at starte på en ungdomsudannelse eller 10. klasse eller lignende, så kan du desværre ikke få SU. Du har som udgangspunkt heller ikke ret til kontanthjælp, når du er under 18 år, fordi du stadig er dine forældres ansvar. Der findes dog nogle forskellige tilbud og praktikker til unge under 18, som ikke er under uddannelse. Dette vil din kommune også kunne fortælle lidt mere om.
Det er lidt svært at svare på med sikkerhed, om du kan få boligstøtte. Det kommer an på hvor mange penge du tjener, hvor stor din bolig er osv. Og så er der også nogle kommuner, der går ind og ser på de enkelte sager. Hvis de for eksempel synes, at der er for stor risiko for, at din økonomi ikke kan holde til, at du bor alene, så kan de godt gå ind og afvise at udbetale boligstøtte. Til gengæld har du ret til at modtage de børnepenge, som dine forældre ellers ville have modtaget, hvis du boede hjemme.
Som du kan se, er det noget rigtig indviklet noget, det her med at flytte hjemmefra, før man er 18. Det kan godt lade sig gøre, men det er svært, hvis man godt kan med sine forældre, og de ikke vil have, at man flytter. Så mit bedste bud vil være at snakke rigtig meget med din far om dine tanker. Fortæl ham, hvorfor du føler dig klar. Måske kan i sammen få en snak om de gode ting og de dårlige ting ved at flytte. Måske kan du også tænke over, om du måske kan holde ud lidt endnu, og bo hjemme indtil du fylder 18. Det er måske ikke det du har mest lyst til lige nu, og det forstår jeg godt. At have sit eget hjem og skulle sørge for sig selv er rigtig spændende. Men der følger også rigtig mange hårde ting med - man skal selv sørge for at lave al sin mad, vaske al sin tøj, holde styr på sine penge og få handlet ind, gøre det hele rent selv osv. Det er ting, som måske lyder som små ting, men som kan tage rigtig meget tid, hvis man også går i skole eller på arbejde. Det er måske sådan nogle ting du kan tænke over, hvis det ender med, at du må vente med at flytte. Ofte er der knap så mange praktiske ting, som man skal tænke over, når man stadig bor hjemme.
Jeg håber, at du finder en løsning, som du har det godt med!
Kærlig hilsen
Janne