Kan ikke uden hende
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Min x kæreste og jeg har været sammen i 13 måneder, og dagen efter vores 13 måneders dag vælger hun at fortælle mig at hun har mistet følelserne, og hun ser os mere som venner. Spørgsmålet er egentlig om det er en mulighed at få hende tilbage? Det bare underligt, for lørdagen inden (under en uge før bruddet) var hun til fest, hvor jeg kørte hende til den. Da jeg sætter hende af, fortæller hun mig hvor højt hun elsker mig og hvor dejlig jeg er osv. Og hun holder mig i hånden hele vejen. Hun havde drukket lidt hjemmefra. Føler mig bare så hjælpeløs uden hende. Hun fortalte også at hun mente vi var to forskellige steder i vores liv, da hun har boet i lejlighed alene og jeg ikke har, at jeg ved hvad jeg vil med mit liv, og at hun ikke ved det. Elsker hende bare så sindsygt højt, bruddet gjorde meget mere ondt end jeg havde troet det ville. Mine følelser var meget større end jeg troede muligt. mangler nogle råd, virkelig, vil gøre alt for at vinde hende tilbage. På forhånd tak

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå du spørger om råd, for det virker som om du står med en masse følelser, tanker og spørgsmål, som du ikke kan finde svar på. Og det kan gøre rigtig ondt.
Du spørger om der en mulighed for at vinde din eks-kæreste tilbage og jeg kan godt forstå du spørger. Når man står tilbage efter et brud, og ønsker at det ikke var sket, så kan det være svært at finde hoved og hale i det hele. Følelserne kommer helt ud til fingerspidserne og længslen kan bliver større end man føler man kan håndtere og man kan tænke at smerten kun kan dulmes hvis man finder sammen igen. Det er en naturlig tankestrøm du oplever, og den kan godt forvirre en del.
Jeg kan desværre ikke give dig nogle råd til hvordan du kan få hende tilbage, for i sidste ende har hun truffet et valg. Man kan ikke bestemme over andres følelser og det er ikke til at forudse hvad der kan ske. Måske ændrer hun mening, men måske holder hun fast i den beslutning hun har taget. Jeg synes ikke du skal prøve at ændre den, det vigtigste du kan gøre nu, er at passe godt på dig selv.
Din eks-kæreste har fortalt dig hvorfor hun ikke synes i skal være kærester længere, og selvom det kan være svært at få det til at hænge sammen, fordi hun weekenden inden fortalte hvor højt hun elsker dig, så har hun alligevel valgt at slutte jeres forhold som kærester, selvom hun holder meget af dig. Og du bliver nødt til at acceptere hendes beslutning. Det er også værd at tænke på, at hun måske ønsker det bedste for dig, og det kan hun ikke give dig, fordi hun mener at i er på forskellige steder i jeres liv.
Jeg synes det bedste du kan gøre nu er at lade tankerne sætte sig og lade følelserne være som de er. Men må gerne savne en person man elsker. Og man må også gerne være ked af det og trist i en periode, fordi det er udtryk for at man har mistet noget man holder af. Det er hårdt og det kan gøre rigtig ondt. Men du kan komme igennem det og du vil opdage, at du godt kan uden hende, selvom det ikke føles sådan nu.
Jeg synes det bedste du kan gøre er at få snakket om de tanker og følelser du oplever nu her og jeg synes du skal snakke med dine venner eller din familie. Du kan også logge på chatten og snakke med en voksen her på cyberhus.
Følelser af magtesløshed og hjælpeløshed kan blive mindre, og du skal prøve at hjælpe dem på vej. Du skal lade folk omkring dig støtte dig og kramme dig, for det kan man godt få brug for, når man har det som du har det.
Pas godt på dig selv.
Mange tanker
Bibi