Kan ikke spise
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
ved ikke om det er det rigtige sted jeg skriver... Om jeg måske skulle ha skrevet til KRAM brevkassen?
men ihvertfald, jeg kan ikke rigtig spise noget. Det er mest om morgenen hvor jeg har mega meget kvalme, hvilket gir mig problemer senere på dagen. Jeg kan fx. få det rigtig dårligt, kvalme, svimmelhed... Og det er virkelig ubehageligt Før i tiden når jeg kom hjem fra skole, havde jeg virkelig lyst til slik eller bare noget med sukker i. Det har jeg ikke mere (det er jo også meget godt) men det er ogs meget mærkeligt. Nogen gange tvinger jeg på en måde mig selv til at spise det, fordi jeg ved at det smager godt... Hvad sker der lige for mig?!
Det er sket nogle gange i skolen i fritkvaterene at jeg har haft kvalme og ikke har haft lyst til at spise, men jeg har alligevel gjort det. Om aftenen har jeg en okay appetit, men noget af det jeg før gerne ville spise, har jeg ikke så meget lyst til at spise mere.
Jeg ved ikke hvad der sker for mig! Men jeg ved at det ikke er specielt fedt!
Håber i kan hjælpe...

Svar:
Kære du
Jeg kan godt forstå du er meget frustreret over din situation. Det er virkelig ikke fedt at starte dagen med så meget kvalme at du ikke føler du kan spise noget mad om morgenen. Det kunne lyde som om den manglende mad i løbet af dagen betyder at du får yderligere kvalme og oplever at blive svimmel...måske fordi dit blodsukker bliver meget lavt i løbet af dagen hvis du ikke får så meget at spise?
Det er meget svært at sige noget præcist om hvad det er der gør at du starter dagen ud med at have så meget kvalme. Jeg tænker at det kan være en lang række forskellige faktorer der spiller ind. Måske handler det om det du spier og måden du spiser i løbet af dagen. Der kan også være noget omkring dit stofskifte, blodsukker eller hormoner i kroppen der har ændret din måde at spise på. Eller noget helt andet jeg slet ikke lige kan komme på. Men det korte af det lange er at du nok lige skal forbi din læge til en snak om hvad der kan være galt. Det er ganske enkelt umuligt at give en godt og brugbart bud på via brevkassen.
Din læge vil både tale med dig om hvordan du føler de her ting du beskriver og sikkert også tage nogle prøver. Det kan være urinprøver og blodprøver som kan hjælpe med til at afklare hvad det er der sker.
Så mit bedste råd til dig er at du får en tid hos din egen læge og så tjekket hvad det er der sker. Det er garanteret noget der er en løsning på så du kan slippe af med kvalmen og igen blive lidt gladere for at spise.
Bedste hilsner
Niels-Christian