kan ikke mere
brevkassespørgsmål af
fortabt
17 år
jeg er syg
jeg er deprimeret, angst og anorekseret. sådan har det været i mange år efterhånden, og jeg kan snart ikke klare det mere.
jeg er ved at gå ned med stress. jeg har konstant hjertebanken, ondt i venstre side af brystet, skal skide eller tisse hele tiden, har så meget mavesyre, så jeg kaster op hver aften og er meget tit syg.
det eneste, der kan gøre mig glad er min hest, alkohol eller hash.
jeg vil så gerne gennemføre 10. klasse og komme i gymnasiet bagefter. jeg er for 3. år i træk ikke blevet erklæret uddannelsesparat. lærene og min familie tror ikke på mig, og når de ikke tror på mig, så tror jeg ikke på mig selv.
jeg er ved at få nok af det hele.
jeg vil bare gerne væk. have en pause fra alting. de eneste muligheder jeg har tilbage er at tage mit eget liv eller sulte mig igen, så jeg skal indlægges, men sidst jeg gjorde det, kostede det mig næsten livet og jeg ved bare at hvis jeg gør det igen, så vil det tage livet af mig, da mine organer (især hjertet) ikke har det godt.
men... der er jo ingen der tror på mig... så det eneste sted, jeg kan søge trøst er anoreksien eller selvskade.
ved ikke hvad jeg skal gøre. vil egentligtaget gerne have det bedre, men kan ikke se lyset efter så mange år i mørket.

Svar:
Kære dig
Det lyder til at du går igennem en meget svær periode lige nu, og jeg er rigtig glad for at du har skrevet ind til vores brevkasse. Der er rigtig mange som har svært ved at tage kontakt til andre og bede om hjælp når det hele gør ondt. Derfor synes jeg virkelig at det er flot af dig at du har sat ord på hvordan du har det, og at du rækker hånden ud, selvom du føler at du ikke kan klare mere.
Du skriver at du selvskader og at du har en spiseforstyrrelse, og at de to ting føles som de eneste ting der giver mening og tryghed lige nu. Jeg kan sagtens forstå at det føles sådan. Rigtig mange af de unge som fortæller om deres selvskade/spiseforstyrrelse, fortæller at de gør det, for at kontrollere deres følelser eller til at dæmpe deres følelser. Ud fra hvad du skriver, lyder det til at du oplever meget kraftige stress symptomer, du skriver også at du har angst og depression, og alt i alt, så er det tre tilstande som er enormt svære at være i, og som man ikke ønsker at være i. Og derfor vil det være nemmere at dæmpe det hele en smule ved at selvskade eller ved at fokusere på at kontrollere det du spiser. Desværre, som du godt ved, så er hverken selvskade eller en spiseforstyrrelse godt for kroppen, og der er risiko for, som du selv skriver, at man ødelægger sine organer. Og selvom du har det rigtig svært lige nu, så lyder det ikke som om at du virkelig ønsker at dø, men i virkeligheden ønsker du at få den hjælp som du har krav på - og at blive mødt i din smerte af en som kan holde ud af være i den sammen med dig.
Og det kan lade sig gøre! Jeg ved at du skriver at du næsten har opgivet håbet fuldstændig efter så mange år i mørket, men du skal vide at det kan blive bedre. Du kan få det bedre, og du har andre muligheder end at selvskade eller falde tilbage i spiseforstyrrelsen. For eksempel kunne du skrive herind - og det gjorde du. Så selvom det føles som om at du ikke har noget valg og at alting er ved at falde ned over dig, så tog du alligevel beslutningen om at række ud til os her på Cyberhus. Og det er jeg virkelig glad for at du gjorde. Husk at du altid må skrive ind til os her på siden, besøge vores 1-1 chat eller vores gruppechat. Her kan du søge trøst, og her vil du blive taget alvorligt.
Når det så er sagt, så vil jeg rigtig gerne gøre mit bedste for at hjælpe dig med at finde andre steder hvor du kan blive mødt og hørt - fordi det har du fortjent! Jeg vil gøre mit bedste for at give dig begyndelsen på en værktøjskasse af valgmuligheder, som du kan trække på når det hele bliver for svært.
Åbne rådgivningssteder: Alle kommuner i Danmark skal tilbyde gratis og åben rådgivning. Det betyder at du kan få personlig rådgivning af en professionel som kan hjælpe dig med at finde flere behandlingsmuligheder. Ofte er der mulighed for at man kan være anonym. For at finde ud af hvordan du kontakter din kommunes rådgivning, så lav en google søgning på åben rådgivning "kommunes navn".
Læge og psykiatri: Fordi du er over 15 år gammel, har din læge ikke længere pligt til at fortælle dine forældre om hvad I snakker om, når du er der. Fordi din spiseforstyrrelse har været værre, håber jeg at din læge allerede kender til problemet. Hvis han ikke gør det, så vil jeg klart anbefale dig at komme ind til læge hurtigst muligt. Fortæl ham/hende om din oplevelse, om alle de følelser du har og om hvad dine muligheder er. Du har ret til behandling! Udover din egen læge, så er der mulighed for at du kan tage ind på den psykiatriske skadestue i din kommune (eller der hvor du er, hvis du er i en anden kommune), hvis det bliver meget svært meget pludseligt. Igen kan du lave en googlesøgning på psykiatrisk skadestue "kommunes navn", og så vil kontaktinformationen dukke op. Hvis der står flere telefonnumre eller afdelinger, så vælg bare det første og bed den medarbejder du taler med, om at hjælpe dig.
Online: På nettet kan du også finde flere steder hvor du kan snakke med en rådgiver. Udover Cyberhus, som du kender (hvor du forresten også kan skriver direkte til en læge i lægebrevkassen), så findes der børnetelefonen som både har chat og telefon, headspace som har chat, telefon og fysisk rådgivning, landforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade  hvor du både kan skrive og ringe, og jeg er desuden faldet over en god engelsk hjemmeside (selfharmUK) for selvskade, hvor man kan læse om andres erfaringer + råd til hvad man kan erstatte selvskaden med. Der findes også et netværk gennem depressionsforeningen, hvor man også kan chatte sammen.
Yoga: Yoga (og motion generelt) kan være rigtig godt ift. at få klaret hovedet og få afløb for sine følelser på en måde som ikke er selvskadende. Grunden til at jeg vælger yoga frem for f.eks. løb eller styrketræning, er pga. din spiseforstyrrelse. Yoga findes i mange forskellige variationer, og når man laver yoga fokuserer man også på sindet. Du behøver ikke at lave yoga sammen med andre, men kan opbygge en hjemme-praksis som føles godt for dig. Til det kan jeg anbefale Yoga With Adriene som er en gratis youtube kanal med yoga videoer. Underviseren er meget nede på jorden og meget venlig. Hun laver videoer om alt fra yoga for stress and anxiety (yoga mod stress og angst - måske god for dig) til yoga for when you're angry (yoga til når du er sur), og der kommer nye videoer hver uge.
Adspredelser: Her på Cyberhus fortæller de unge ofte om hvad de gør, når de har det svært. Mange nævner at de hører musik, ser en film, tager kontakt til venner eller familie, tegner (også selvom de måske ikke er så gode til det), går en tur, slår en pude, læser en bog eller tager en lur. Når jeg læser det du skriver, så får jeg fornemmelsen af at du har rigtig mange forventninger til dig selv og hvad du skal opnå. Nogle gange kan det være en fordel af finde aktiviteter som man kan lave for deres egen skyld - og altså ikke for at nå et mål. Når du f.eks. hører musik, så gør du det ikke fordi du ønsker at nå noget eller få noget bestemt ud af det. Du gør det fordi du nyder musikken. Jeg tror måske at det kunne være godt for dig at finde noget som du gerne vil bruge din tid på uden at det behøver at have et mål. Du skriver at du har din hest. Måske vil det være godt hvis du bruger mere tid med den? Måske kan du fordybe dig i aktiviteter der har med heste at gøre, besøge heste hjemmesider og lære mere om heste?
"Sundere" rusmidler: Du skriver at du både drikker og ryger hash for at dæmpe dine følelser. Ligesom jeg skrev ift selvskaden og spiseforstyrrelsen, så giver det god mening at du vælger at ryge hash eller drikke alkohol i stedet for at skulle blive i det der er svært. Men også ligesom selvskaden og spiseforstyrrelsen, så er det ikke en holdbar løsning, og faktisk kan både alkohol og hash være med til at forværre din angst og depression. Du skriver ikke om du gør det hver dag, om du føler dig afhængig eller om det kun sker en gang i mellem, men uanset, så vil jeg anbefale dig at prøve nogle sundere alternativer:
Mørk chokolade: Mørk chokolade har mange fordele, og en af dem er at de indeholder noget som både sænker kroppens stress og forbedre sindstilstanden. Jo mørkere, jo bedre. Sørg gerne for at have et lille lager af mørk chokolade. Man kan som regel ikke spise vildt meget ad gangen, fordi det tilfredsstiller din sødmetrang meget hurtigt.
Laks: Fisk og i særdeleshed laks er sprængfyldt med omega-3-fedtsyrer, der faktisk går ind og undertrykker produktionen af stresshormonerne cortisol og adrenalin. En effektiv madvare mod stress.
Valnødder: valnødder er med til at sænke kroppens blodtryk og er godt for hjertet. Det anbefalede daglige indtag af valnødder er ca. 14 gram. (godt og vel 7 hele valnødder).
Snak med nogen: Jeg ved godt at det måske er meget nemmere sagt end gjort. Særligt når du skriver at du oplever at ingen lytter til dig. Derfor vil jeg stadig anbefale dig at snakke med nogen. Måske en veninde/ven, måske en lærer/læge eller pædagog, måske en forælder/en fætter/en tante/en bedstemor eller måske en helt fjerde. Og her vil jeg gerne lige gentage at det er virkelig godt at du har skrevet ind til os, og det er du meget velkommen til igen. Når man har det svært, så kan det betyde rigtig meget at man bliver hørt - også selvom at der ikke bliver fundet en løsning, så kan det hjælpe at sige (eller skrive) tingene højt. Så de kommer ud i rummet istedet for kun at være inden i dig. I den forbindelse vil jeg også anbefale dig at se på depressionsforeningens lokalgrupper, hvor du kan finde et gratis gruppetilbud, hvor du kan møde andre som også oplever nogle af de samme ting som dig. Hvis du føler dig mere plaget af angst, så har angstforeningen også gruppetilbud.
Jeg håber virkelig at du vil gemme mit svar og kigge på det når du begynder at føle dig tvunget til at selvskade eller falde tilbage i spiseforstyrrelsen. Husk at du altid har et andet valg, og at selvom tingene er svære lige nu, så vil de ændre sig.
Husk også at du altid er velkommen til at skrive igen eller besøge vores chats.
Jeg ønsker dig alt det bedste!
Kærlig Hilsen
Signe