Kan ikke komme af med ham
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej alle søde søde mennesker på Cyberhus!
Jeg ved godt at alt det her lyder weird.. Men sådan er det. Jeg har skrevet i lang tid med en dreng.. Har været igennem en periode, hvor jeg ikke har kunne finde ud af min sexualitet. Men jeg ved nu, at jeg er til piger. Han sagt det til drengen, og han er knust! Jeg vil gerne forlade ham, men han siget at han ikke har noget at leve for, og jeg er MEGET bekymret for ham, fordi han er sådan et godt menneske. Har prøvet at tale ham til fornuft og sagt at det ikke kan fungere, men han vil ikke engang prøve på at finde en anden.. Han troede det var os 2 for livet. Jeg vil bare have ham ud af mit liv, men jeg føler virkelig ikke jeg kan være det bekendt, og jeg er bekymret for hvad han vil gøre, fordi han har talt om selvmord.. Jeg kan ikke tale med nogen om det her. Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre. Er så træt i dag fordi vi diskuterede det til klokken 01 i går. Han vil ikke til fornuft. Det skal siges at han ikke bor i Danmark og er midaldrene med mig. Har prøvet at sige alt for at komme videre, men han er simpelthen så ked af det..
Skal jeg forlade ham uden varsel, nu når jeg har prøvet at tale så meget om det? Eller skal blive hængende??
Kh.

Svar:
Hej med dig.
Jeg synes, det er fint, du skriver herind med din bekymring og din tvivl. Det lyder som en svær situation at stå i, fordi du egentlig gerne vil ud af det, du står i samtidig med, at dit gode hjerte holder dig i det. Det er flot af dig, at du bekymrer dig om ham og vil ham det bedste, men det er selvfølgelig også det, der gør det særligt svært at forlade.
Jeg synes ikke, der er noget weird i det, du skriver. Det er helt naturligt at gå igennem en periode i sit liv, hvor man skal finde ud af, hvad man er til. Det kan være svært at finde ud af, hvad man er til, og det er helt normalt, at man skal prøve lidt af hvert, før man kan beslutte sig for det. En af konsekvenserne ved det er desværre, at der er nogen, der bliver kede af det over ens valg - præcis som du oplever, at din ven er blevet.
Det lyder som om, at du allerede har gjort meget og talt meget med ham om det hele, men at han slet ikke vil forstå. Det må være hårdt for dig at skulle forsvare dit valg så meget, da det på alle måder er helt fint, meget flot og rigtig ærligt, at du har meldt ud, at du ikke er til drenge alligevel. Du må huske på, at du ikke har gjort ham noget ondt, og at det altså ikke er dit ansvar, at han er så ked af det, som han er. Jeg forstår godt, du føler ansvar for at hjælpe ham på vej, men som jeg læser det, kan du kun gøre ham glad ved at vende tilbage til ham, hvilket du hverken kan eller vil.
Jeg tænker, det måske kunne være en idé for dig at skrive et brev til ham, hvori du forklarer og definitivt afslutter jeres forhold. Nogen gange kan det nemlig være svært at snakke om det i telefon, da han hele tiden har mulighed for at svare dig igen og kræve, at du bliver. I et brev vil du kunne uddybe alle dine tanker uden risiko for at blive afbrudt eller afledt. Hvis du skriver et brev, kan du i brevet gøre meget ud af at fortælle ham, at der ikke vil komme noget godt ud af, at du vender tilbage til ham, da det ikke vil gøre dig glad. Han ønsker med sikkerhed ikke at være sammen med dig, hvis du er træt af tingene og ked af det, så forklar ham, at det er den side af dig, som vil vise sig, hvis du ikke siger fra her. I brevet kan du også forklare ham, at du har været glad for jeres tid sammen, og at du er sikker på, han nok skal finde en anden, men at det altså ikke skal være dig. På den måde får du også rost ham for den, han er og forklaret, at det ikke er ham som person, men det at du ikke er til drenge, som gør, at du må trække dig, mens legen er god. Du skal ikke have dårlig samvittighed over at sige det, da der i alle forhold vil være en, der skal afslutte det. På den måde vil der også altid være en, som bliver ked af det, og det kan sjældent undgås helt.
Det er vigtigt for mig at fortælle dig, at jeg godt kan forstå, du tager hans trusler om selvmord osv. alvorligt, men at du samtidig må huske på, at han nok mest af alt siger det for at få dig til at ændre mening. At få sit hjerte knust kan være enormt hårdt, men for de fleste er det en tidsbegrænset periode, som går over igen så snart, man oplever noget nyt og møder nogle nye mennesker. Igen er det ikke dit ansvar, da du ikke har gjort noget forkert og fortjener at komme videre med din beslutning. Hvis du er meget bekymret for ham, kan du måske tage kontakt til nogen fra hans familie og fortælle om din frygt. Du kan fortælle dem, at du ikke har taget valget for at såre ham, men at du er nødt til at komme videre, og at de derfor må tage over. Du er i din fulde ret til at give slip, og jeg synes, du allerede har gjort et godt stykke arbejde for at nå dertil.
Hvis du vælger at give helt slip og droppe al kontakt med ham, vil du nok have svært ved at slippe tankerne om ham i det første stykke tid. Igen tror jeg, det handler om, at du skal finde ud af, at verden går videre, og at du langsomt bliver gladere i takt med, at du for alvor mærker, at du har taget det rigtige valg. Det er hårdt at såre andre, men det er endnu hårdere at leve sit liv efter andres præmisser, og derfor er du nødt til at følge dit hjerte, give slip og komme videre. Hvis du føler, du kun kan droppe ham endeligt ved at gøre det uden varsel, så er det sådan, du skal gøre det. Ellers tænker jeg, det er en god idé at lade brevet blive markeringen på afslutningen af jeres forhold. Det er op til dig, hvordan du har det bedst med at træde ud af forholdet, men jeg synes under alle omstændigheder ikke, du skal blive hængende, da det både går ud over dit humør, din nattesøvn og fylder meget i dine tanker.
Til sidst vil jeg igen rose dig for din betænksomhed og omsorg over for andre. Når du forelsker dig i en pige en dag, er jeg sikker på, hun vil sætte pris på den side af dig.
Jeg ønsker dig held og lykke med at få afsluttet forholdet. Husk endelig, at du ikke gør noget forkert, og at han udelukkende er ked af det, fordi du er så god en person, som han med sikkerhed kommer til at savne.
Kh. Matilde