Kan ikke glemme
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej..
Jeg blev for et års tid siden utroligt forelsket i en mand.. Vi gik på skole sammen og vi havde flirtet, kysset og været i seng sammen.. Jeg svævede afsted på en lyserød sky indtil en dag han kom og sagde at han skulle være far.. Hans ekskæreste havde fundet ud af at hun var gravid.. Han ville dog stadig gerne se mig.
Det hele braste for mig.. Jeg ville have ham endnu mere.. Men efter noget tid måtte vi slutte vores forhold.. Han svarede aldrig og brændte mig af..
Vores forhold sluttede før det overhovedet var begyndt..
Jeg kom mig aldrig rigtig over det.. Jeg tænkte på ham hver dag.. Blev mindet om ham konstant.. Synes hele tiden jeg så hans bil.. Og han var det eneste jeg havde lyst til at tale om..
Jeg fandt så senere ud af at han havde løjet for mig.. Han var stadig sammen med sin gravide eks da han begyndte at se mig.. Og han så enda en pige mere udover det..
Jeg mødte tilfældigt den 3 pige og vi snakkede om ham.. Hun blev så rasende over at finde ud af det han havde gjort.. Over alt det han havde løjet om.. Så hun aftalte at mødes med ham så hun kunne sige til ham hvad hun mener om ham..
Det slog åbenbart klik for ham.. Han overfaldt hende ved at tage kvælertag og skubbe hende ned på gulvet.. Han stak af da hun skreg om hjælp..
Nu ved jeg at han ikke er rask.. Han er en psykopat.. Og jeg havde håbet at det var grund nok til at jeg nu kunne give slip.. Men jeg tænker stadig meget på ham.. Forsøger at analysere hans opførsel.. Forstå hvad der foregår i hans hovede!
Jeg er ikke forelsket mere.. Men det er ligsom en slags sygelig interesse jeg har i ham.. Et mærkeligt crush.. Jeg fortæller folk om ham hele tiden.. Fortæller hvad han har gjort.. Og nærmest med følelsen af ærefrygt viser et billede frem af ham for at sige at ham skal de passe på..
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre! Vil bare gerne være fri uden at han konstant skal hjemsøge mine tanker! Han er jo ikke rask.. Hvad er det jeg vil havde ud af at tænke på ham og analysere ham? Finder jo ikke nye svar..
Jeg har slettet alt kontakt med ham.. Hvad kan jeg mere gøre?
Hvorfor har jeg det sådan her?
Hvorfor kan jeg ikke give slip og glemme?
Håber i kan hjælpe mig

Svar:
Hej med dig.
Jeg synes, det er nogle rigtig gode spørgsmål, du stiller. Det må ikke være nemt at opleve at blive hjemsøgt og være besat af tanker omkring en person, man godt ved, ikke er god for en. Det kan være svært at forstå, hvorfor tankerne kommer, og særligt hvordan man kommer af med dem. Jeg vil forsøge at give dig mit bud på begge dele.
Hvorfor kommer tankerne?
For det første tror jeg, at tankerne kommer, fordi du har været meget forelsket i manden. Han har taget dig med storm og fået dig til at glemme alt omkring dig. Selvom det sidenhen har vist sig, at han ikke er den person, du forelskede dig i, er det svært at glemme så stærk en forelskelse. De gode tanker om ham og følelsen af at svæve på en lyserød sky har forplantet sig i dig, hvorfor han kan være svær at slippe. Mange piger oplever, at der går længe, før de helt er i stand til ikke konstant at tænke på deres eks-kærester. Alt det, man har delt med et andet menneske, har betydet meget for en, og det vil derfor tage tid at lære at leve med at skulle undvære det.
For det andet lyder det som om, at tankerne kommer pga. en stærk fascination. Selvom du afskyr hans handlinger, kan du sagtens være fascineret af, at han er sluppet afsted med at være sådan, og at han har en helt særlig form for magt, som du er begejsret for. Hans handlinger er uacceptable, men alligevel usædvanlige og derfor spændende. Man kan sammenligne det lidt med at se film. De film, vi mener, er gode, er dem, som ikke handler om almindelige menneskers liv, men som omhandler personer, der på en eller anden måde lever et særligt liv, og som skiller sig ud fra mængden. Uanset om det er fordi, de er smukke, kloge, kriminelle, voldelige eller decideret psykopatiske, lader vi os fascinere af dem. Måske er det dét, der er sket for dig?
Hvordan slipper du af med tankerne?
Der kan ikke gives en opskrift på, hvordan du glemmer ham. At glemme ham vil ikke ske fra dag til dag, men vil være noget, som sker gradvist, og som altså lige så stille "fader ud". Jeg tror, du har taget første skridt på vejen mod at glemme ham ved at erkende, at du har en overdreven interesse i ham, som du gerne vil slippe af med. Allerede dér har du erkendt, at det ikke giver mening for dig at have disse tanker, da du udmærket er klar over, at han ikke gør noget godt for dig.
Herefter kommer jeg til at tænke på, hvem du mon fortæller om ham til, og hvordan du fortæller om ham. Jeg tror, det vil kunne hjælpe dig at fortælle om ham til nogen, du stoler på, og som du har mod på at fortælle, at din interesse i ham er sygelig. Hvis du taler med en af dine nærmeste om det, kan det være, det hjælper dig, da alene det at fortælle om sine tanker, kan være meget opløftende og hjælpe en på vej. Det kan også være, du skal snakke med dine nærmeste om muligheden for at komme til at tale med en psykolog. Mange mennesker går til psykolog, hvis der er noget ved deres tanker eller adfærd, som undrer dem, og som de gerne vil forstå bedre. Jeg tænker, det kan være en god idé for dig ift. at slippe af med tankerne.
Selvom det kan synes som langt ude i fremtiden, tror jeg, at tankerne vil forsvinde med tiden. Som sagt er du nok stadig mærket af den stærke forelskelse og fascination, som får dig til stadig at tænke meget på ham. Så snart du møder en ny fyr, vil tankerne om ham formentlig gradvist forsvinde. Måske er det en idé at begynde at opsøge nye fyre? Enten i virkeligheden eller på forskellige datingsites? På den måde får dine tanker i hvert fald andet indhold, og du vil finde ud af, at der findes mange interessante fyre derude.
Du skal også vide, at du er velkommen til at besøge vores chat i Cyberhus, hvor du kan tale med en rådgiver om dine tanker.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Vh. Matilde