Kan det betyde noget?

brevkassespørgsmål

Kan det betyde noget?

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 7 år 9 måneder siden

Har i en længere periode tænkt over, om drømme betyder noget. Der er jo mange forskellige meninger om det, det har jeg ihvertfald fundet ud af, efter jeg har søgt lidt rundt på nettet.
Men altså, sagen er, at jeg i flere måneder i træk, har drømt at jeg døde. Næsten hver eneste nat "dør jeg" på forskellige måder i mine drømme. Enten bliver jeg kørt ned af en bil, eller falder ned fra nogle klipper, drukner, kan ikke trække vejret, osv. Jeg er godt nok tilfreds med mit udseende og hvem jeg er. Har aldrig haft selvmordstanker eller noget. Så er det bare et tilfælde, at jeg næsten altid drømmer om at dø? Talte med min veninde om det, hun spøgte med at jeg så nok snart skulle dø. Ved godt hun mente det for sjov, men alligevel blev jeg lidt panisk. Nogle påstår jo, at man ofte drømmer om noget der kommer til at ske snart.
Det kan måske virke lidt åndssvagt, men jeg har også været ekstra opmærksom på "farlige ting" efter drømmene begyndte.
Men betyder det noget? Eller er det bare et mærkeligt tilfælde?

Hilsen Amalie

Svar:

Hej Amalie

Som du selv siger så er der meget delte meninger om hvad drømme betyder og hvordan man kan tolke dem. Jeg kan derfor heller ikke give dig et helt præcist svar på hvad dine drømme betyder men jeg vil gerne komme med et bud.

Først vil jeg lige adskille de drømme som relaterer sig til ting man har oplevet og som man ofte slet ikke kan genkende.
Mange drømmer om ting de selv har oplevet. Det kan være gode oplevelser...en fed fest, en ferie eller at kysse med den man har et crush på. Det kan også være de mindre gode ting selvfølgelig...et skænderi, en vildt uhyggelig film eller lignende. Det er den slags drømme som opstår på baggrund af noget man har oplevet. Noget som hjernen ligesom brygger videre på, mens man sover.

Og så er der den slags drømme som ikke rigtig tager afsæt i virkeligheden, og jeg tænker at det er den type drømme som du har oplevet de seneste måneder. Det kan være drømme hvor man ikke kan genkende nogen af dem der er med eller nogen af de steder man er. Det kan være der sker ting der slet ikke giver mening...som at man kan flyve, at alle ens tænder falder ud eller at man dør.
Lige præcis den type drømme er der masser af mennesker der mener man kan tolke på mulige forskellige måder. Da det jo ikke rigtig er noget man kan måle og veje og undersøge sådan rent videnskabeligt så er det lidt et spørgsmål om hvad man tror på. Altså om man selv tror at drømme betyder noget eller ej.

Når jeg læser rundt omkring kan jeg se at der er ret stor enighed om at drømme om at dø ikke har noget at gøre med om man skal dø eller bliver syg eller noget i den stil. Der er mere enighed om at drømme om at dø kan betyde at man er et sted i sit liv hvor der sker en masse forandringer. At det der "dør" er et eller andet element af livet som man er ved at ændre.
Og hvis man nu tror på at drømme kan have en betydning så giver det jo faktisk ret god mening. For som 14-årig er du et sted i dit liv hvor både din hjerne og din krop udvikler sig helt vildt gennem puberteten. Mon ikke du også oplever at der sker mange ting i dit liv...at du gennemgår en masse ændringer lige nu?
Hvis man tænker sådan omkring drømmene er det måske ikke helt så skræmmende. Jeg kan i hvert fald garantere dig at dine drømme ikke er udtryk for at du skal dø i virkeligheden.

Håber du kom lidt tættere på det svar du søger.

Mange hilsner
Niels-Christian

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål