Kærlighed :-(

brevkassespørgsmål

Kærlighed :-(

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hej :-)

Jeg ved ikke om det her er den rigtig brevkasse. Men jeg føler mit brev hører mest under her.

For et halvt år siden mødte jeg en sød fyr over en chat. Vi chatte sammen meget og han sagde han var psygkolog. Jeg fik tillid til ham og fortalte ham alt. Jeg vidste på en måde godt det var forkerkt men jeg kunne ikke mærke det fordi han giver den kærlighed jeg aldrig har fået. Jeg er så begyndte og mødes med ham og vi skriver tit sammen. Han er vildt sød. Og holder så meget af ham. Lige nu er vi venner. Han er 39 år og har en kæreste. Og det er svært. Fordi jeg er blevet så FORELSKET i ham. Det gør så ondt inde i mig og være forelsket i ham når jeg ved det aldrig bliver ham og mig. Hvad gør jeg?

Svar:

Hej med dig.

Det er et godt spørgsmål, du stiller. Det er aldrig nemt at blive forelsket i en, man både er meget yngre end, og som samtidig har en kæreste. Det er svært at styre sine følelser, og jeg tror, der er mange, der kan kende fornemmelsen af at vide, at noget er forkert, men at man gør det alligevel. Både fordi det er spændende, men også fordi man måske har et lille håb om, at det kan blive til noget.

Som du selv skriver, er der dog mange ting, som taler lidt imod jeres forhold. For det første er det en stor forhindring, at han har en kæreste. Herudover er der meget stor aldersforskel på jer, og I vil ikke have mange ting til fælles, hvilket kan være svært i et forhold. Selvom du føler, I snakker godt sammen nu og har det dejligt med hinanden, vil du nok med tiden opleve, at hans store livserfaring og din unge alder ikke helt kommer overens, hvilket kan betyde, at I kan få svært ved at sætte jer ind i hinandens hverdage. Du går måske mest op i skoleopgaver, fester, venner og fritidsaktiviteter, mens han måske er mest optaget af sit job, aviser og kulturelle ting. Jeg siger ikke, det er sådan, men der er en stor risiko for, at I ikke interesserer jer for særlig mange af de samme ting, hvilket kan være udfordrende - og er altså noget, du skal være opmærksom på.

Jeg ved ikke, om I har snakket sammen om jeres forhold, men jeg tænker, det kan være en god idé. Det lyder som om, der er behov for noget afklaring ift., hvor I står ift. hinanden. Måske skal du prøve at høre ham hvordan det kan være, han godt kan lide at være sammen med dig. Det er helt naturligt og helt fair at gå med denne undren, og det kan være rart at sammenligne din motivation for at være sammen med ham med hans motivation for at se dig. Du skriver, du kan mærke en kærlighed fra ham, som du aldrig før har oplevet. Det må være dejligt, og jeg kan godt forstå, du er drevet af det. Husk dog på at passe på dig selv. Det kan være rigtig hårdt at have nogle følelser for en, som aldrig kan blive gengældt på samme måde. Så længe han har en kæreste, vil dine kærlighedsfølelser for ham nok ikke blive gengældt, og derfor er det også vigtigt, du får sat en stopper for det, hvis du kan mærke, at du har mere i det, end han har, og at han er sammen med dig af de forkerte grunde. Jeg ved det kan være hårdt, men jeg tror, du vil skåne dig selv i det lange løb ved at få stoppet jeres forhold, hvis du fornemmer, at du kun bliver mere og mere forelsket, mens han bliver ved med at være i sit forhold.

Jeg ved ikke, om du har snakket med nogen om, at du ser ham, men jeg tænker, det kan være en god idé. Hør dine veninder, hvad de tænker og fortæl dem om dine bekymringer. Du vil sikkert opleve deres forståelse, og det kan være rart at dele svære ting med nogen, man holder af. Det behøver sådan set ikke være dine veninder - bare det er en person, du stoler på og føler dig tryg ved.

Til sidst vil jeg sige til dig, at selvom kærlighed hverken kender alder eller grænser, må du huske at passe på dig selv. Jeg kan godt forstå, hvis du føler, han er den eneste for dig, fordi han har hjulpet dig og givet dig en fornemmelse af kærlighed. Jeg tror dog, der findes mange fyre i verden, som ikke har en kæreste, og som måske er på din alder, som du kan blive lige så glad for. Måske skal du sætte dig ned og tænke over, hvad der gør ham speciel. Skriv evt. de ting, du kommer i tanker om, ned, så du kan se dem sort på hvidt. De kan give dig en idé om, hvad det er for nogle kvaliteter, du leder efter i en fyr. Disse ting kan du bruge, når du engang bliver klar til at lede efter en kæreste senere i livet.

Jeg håber, du kan bruge mit svar.

Vh. Matilde