kærestesorg der bare bliver ved..
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Cyberhus! For det første vil jeg lige sige tak for en fantastisk hjemmeside, jeg er har stor respekt for jeres arbejde med de unge der har problemer og at i virkelig bruger jeres fritid på det her .. Ser virkelig op til sådan nogle mennesker som jer! Bruger selv meget jeres hjemmeside når jeg har det virkelig skidt.. Mit problem er jeg savner min ekskæreste.. jeg har været sammen med hende i over et år og hun slog op for 3 - 4 måneder siden og jeg har det skidt hver dag. Vi havde virkelig et stærkt forhold til hinanden.. men til sidst fungerede det bare ikke mere, og hun var mere ulykkelig end lykkelig til sidst, og det samme var jeg. Men hun elskede mig så højt og det var også rigtig svært for hende at slå op.. det kunne jeg høre på hende. Og siden den dag har jeg været ulykkelig og deprimeret. Jeg savner hende hver dag og hun er kommet rigtig godt videre.. hun skriver til mig fordi hun gerne vil være venner med mig og jeg vil også være rigtig gode venner med hende. Men nu er hun forelsket i en anden fyr og hun vil gerne være kærester med ham.. og det har bare ødelagt mig fuldstændig.. har også snakket med min onkel om det her og han sagde at det bedste jeg kunne gøre var at jeg slettede hende på facebook og have noget tid uden hende.. og for mig er det rigtig svært fordi jeg vil bare være gode venner med hende og kan ikke undvære hende.. men har jeg slettet hende på facebook og her forleden blev vi rigtig uvenner og hun sagde bare jeg skulle " fucke af ". Det har hun tit sagt og jeg ved ikke hvorfor hun bliver sådan for har ikke gjort hende noget.. har også sagt til hende at hun skal lade mig være for havde brug for en pause uden hende. Det hele er så svært for mig.. jeg savner hende så dybt og meget hver dag.. og alle de minder vi havde sammen.. det gør ondt det hele. Og jeg kan se hun har det godt nu og så sidder jeg tilbage og er mega deprimeret og ked af det. jeg har lyst til at skrive til hende igen, men jeg ved at det er dumt.. hun behandler mig heller ikke så godt og jeg prøver bare at være en god ven.. hun kan bare ikke se det. Det er mega hårdt for mig det her, og har det skidt hele tiden. Jeg er forvirret og jeg ved hvad jeg skal gøre.. så jeg tænkte jeg lige ville skrive til jer for er træt af ikke at kunne sove om natten og have det skidt.

Svar:
Kære du
Tak for brevet hertil og for dine rosende ord – det er altid rart at høre!
Kærestesorg kan bare føles så forfærdeligt, og det kan føles endnu hårdere når man kan se at den anden person er kommet videre.
Når du beskriver jeres forhold og skriver at I begge var mere ulykkelige end lykkelige til sidst, så tænker jeg at det måske var godt I slog op. Jeg synes det er fedt at I stadig gerne vil være venner – men som du sikkert har erfaret, kræver det at begge to er kommet over hinanden. Ellers kan man netop ikke være en rigtig ven, som fx vil synes det er spændende hvis man bliver vild med en ny.
Derfor vil jeg give din onkel ret – du er nødt til at komme over hende og have en pause væk fra hende inden du kan være hendes ven. Og ja, du kommer til at savne hende – men det er jo heller ikke rart at skrive med hende og bare blive ked af at hun skriver om en anden fyr. Og derfor synes jeg det er rigtig godt at du har slettet hende på facebook og har sagt til hende at du har brug for en pause.
Kontakter hun dig stadig, synes jeg du skal tale med hende en sidste gang og fortælle hende igen, at du er nødt til at have en pause fra hende, fordi at du er nødt til at komme helt over hende, for at kunne blive den ven for hende, som du gerne vil være. Kan hun ikke acceptere det og siger du skal fucke af, ja, så tænker jeg ærligt talt om hun er værd at blive venner med. Hvis hun virkelig vil være din ven også, så må hun acceptere og forstå at du lige skal komme helt over hende først.
Og hvordan kommer du så over hende – kærestesorg tager tid, og tid er desværre den bedste lindring her – men imens du giver det tid vil jeg anbefale dig at være en masse sammen med gode venner, lav en masse sjove ting med dem – biografture, sport eller hvad du nu godt kan lide. Kig dig omkring og se om der er andre søde piger, begynd at snak med nogle nye piger. Kort sagt: forkæl dig selv en masse og prøv at sende dine tanker andre steder hen, når du begynder at tænke på hende. Og husk også at blive ved med at tale med dine venner og familie om det, de dage det er rigtig svært!
Jeg ved det er hårdt, men på et tidspunkt skal du nok komme over hende, og så kan I blive venner der. Og husk der er masser af andre søde piger derude, som venter på at møde dig!
Mange tanker fra Heidi