Kæreste, sex, forældre og bror
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej :-) Jeg har en virkelig dejlig kæreste, som jeg stoler 120% på. Til januar har vi været sammen i et halvt år. Problemet er, at jeg er træt at at jeg har et dårligt forhold til min mor, dog kun når det er emnet sex og kærester :-/ Jeg ved at jeg altid kan komme til hende, men ingen af mine forældre stoler rigtigt på mig, efter min bror har været omgået de forkerte typer og begyndte på hash og skred hjemmefra i slutningen af august. I midten af oktober kom han hjem igen og bor her fast igen. har har fået arbejde på Sjælland, så jeg kun ser ham i weekenderne og der er han mest sammen med sine venner, så jeg savner ham virkelig. Det tog mig ca. et halvt år før jeg fik taget mig sammen til at spørge min mor om jeg måtte begynde på tamponer, - køre motocross, så kan ikke altid nå at skifte bind- jeg fik svaret at jeg skulle vente et år endnu. Det år er også gået nu. Nu er mig og kæresten så begyndt at snakke om at have sex, men jeg tør virkelig ikke sige til min mor at jeg føler mig klar til det. Hvis jeg gør det er jeg sikker på at vi ikke engang må sove i rum hver for sig længere :-( Har spurgt mine forældre før om han ikke måtte komme ind og sove på en madras på gulvet og jeg fik et vredt blik og et hårdt nej. Jeg har cuttet i næsten 4 år og mine forældre fandt ud af det i sommerferien i år, de blev utrolig skuffet over mig og min far var virkelig vred og skuffet på mig og snakkede ikke engang til mig -overhovedet- under aftensmaden. Ved hjælp fra kæresten er jeg næsten stoppet. Har ikke gjort det siden for 4-5 måneder siden. Da jeg startede i skole fik jeg en spiseforstyrelse og i 4.klasse fik noget pulver milkshake, så jeg ikke kunne tabe mig mere. Nu har jeg fået en vinterdepersion og bulumi igen. Hvordan kommer jeg ud af vinterdepersionen og bulimi? Hvordan får jeg mine forældre til at stole mere på mig? Hvordan får jeg sagt til min mor at jeg er klar til sex? Og at kæresten må sove på en madras på gulvet inde hos mig? Hilsen mig :-)

Svar:
Hej igen
Så er vi klar med anden del af svaret og du har forhåbentlig læst den første del i brevkassen "Sex, lyst og erotik".
Når jeg læser dit brev, så bliver jeg lidt nysgerrig på, om du har været til læge og fået stillet diagnosen depression og bulimi? Eller om det er noget du selv føler og tror.
Det er to alvorlig ting, så hvis en læge har sagt, at du lider af de to ting, så må du være i behandling nu. Men hvis det er noget du tror, så er det vigtigt at du får snakket med din mor og fortalt hvordan du oplever det og at du tror du har de to ting. Så skal hun nemlig tage dig med til læge, så du kan få noget hjælp.
Du skriver, at du også havde en spiseforstyrrelse da du startede i skolen og at du har cuttet i 4 år. Dine forældre fandt ud af det med cutningen og blev ret skuffede.
Ud fra det du skriver, så lyder det til at der er en masse ting inden i, måske i skolen eller derhjemme, som du ikke føler er så nemme. Det lyder også lidt til, at du ikke føler dine forældre hjælper dig og at de i stedet for bare siger vredt nej til dig. Føler du at du går lidt alene med nogle svære ting?
Og tror du det er derfor du har haft en spiseforstyrrelse, måske har en depression og skærer i dig selv?
Det kan jeg jo ikke vide, fordi jeg ikke kender dig og har snakket med dig og du skriver heller ikke så meget om hvorfor det er svært for dig. Derfor har jeg 2 forslag til hvad du skal gøre nu:
1: Selvom din mor sommetider kan være sur og sige nej på en hård måde, så lyder det også til at I har det ok sammen. Derfor synes jeg det er ret vigtigt, at du får fortalt hende hvordan du har det. Og at du fortæller det hele, fordi jeg tror måske ikke din mor er helt klar over hvordan du har det inden i. Du kunne jo vise hende dit brev til os og mit svar.
Og når hun ikke ved det, så kan hun heller ikke hjælpe dig. Og så kommer hun måske også til at sige og gøre nogle ting, som er lidt svære for dig at forstå. Men hvis du ikke fortæller hende hvordan du har det, så er det også svært for hende at gøre det rigtige.
Du kan også få sagt til hende, at du gerne vil gå med tampon og hvorfor. Du kan jo minde hende om at der er gået et år og at stadig gerne vil.
2. Men jeg synes også det kunne være en ide, at få snakket med en anden voksen og det kunne sagtens være en lærer på din skole. En du godt kan lide og føler dig tryg ved. Men det kunne også være din læge, en pædagog eller en anden voksen fra din familie.
Og så lige en sidste ting.. prøv lige at smutte forbi chatten her i Cyberhus. Her kan du anonymt chatte med en voksen og måske kunne det være rart at starte der og få snakket om hvorfor du tror du har en depression og bulimi.
Jeg håber du kan bruge mit svar og at du prøver at få snakket mere med en voksen.
Venlig hilsen
Erroll