Kæreste knas.

brevkassespørgsmål

Kæreste knas.

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Hej, jeg skriver her, fordi jeg er i en rimelig besværlig situation. Jeg har kommet sammen med min kæreste i næsten tre år, men nu føler jeg at han er ved at være ligeglad med mig, og vores fællesvenner. I starten var vores forhold mest bare "barndoms kæresteri", men vi er begyndt at gå et skridt frem. Problemet er bare, at som jeg skrev, han er ligeglad med mig, og om hvad jeg føler. Det har - så vidt jeg ved - noget med en pige i vores klasse. Min kæreste og hende er bedste venner, men det ligner mere at de er kærester. Men det tror jeg nu ikke de er, men jeg ved ikke om jeg kan stole på ham når han fortæller mig at "de bare er nære venner". Jeg vil gerne holde en pause med ham, men jeg er bange for at hende pigen vil "smadre" mig. Hun er nemlig ret voldlig, og kender en masse som altid vil holde med hende. Please, hjælp mig!

Svar:

Hejsa

Ud fra dit brev kan jeg godt forstå du er lidt forvirret og usikker på hvad der foregår imellem dig, din kæreste og pigen fra klassen som du nævner. Det lyder som om du føler du utryg fordi du synes deres forhold til til hinanden er lidt mystisk og fordi du synes din kæreste har forandret sig overfor dig. Det gør så at du ikke synes han virker helt ærlig og jeg synes det er rigtig godt at du undrer dig over det og at du fortæller om det. På den måde kan du måske få lidt mere afklaring på det.

I din alder er det faktisk længe, synes jeg, at have haft en kæreste i 3 år. Men hvis i har hygget jer og haft det rigtig godt med det, så er det jo helt fint. I jeres alder så sker der helt vildt meget med jer både kropsligt og i jeres måde at tænke på og det kan godt blive lidt svært at "følges ad" i så lang tid, netop fordi der sker så meget. Omvendt så har I jo også været "vant til" at være kærester i lang tid nu, så det kan være mærkeligt for jer begge to at tænke på hvis I ikke skal være kærester mere - så kan det hele godt blive lidt rodet fordi I ikke lige ved hvad I skal gøre og sige til hinanden. - Men det allervigtigste at huske på er, at hvis I skal blive ved med at være kærester, så skal det være fordi I begge 2 har rigtig lyst til det.

Måske skal I prøve at spørge hinanden om I rigtig har lyst til at være kærester mere? Hvis èn af jer - måske I begge to - så ikke har lyst, så er det helt ok og I behøver ikke at blive uvenner over det. Du kan i hvert fald sige at DU IKKE ønsker at I skal være uvenner.

Det lyder meget ubehageligt med pigen som er voldelig og det må selvfølgelig ikke være sådan. Ingen skal gå og være bange for hinanden og jeg synes du skal få nogle voksne til at tage hånd om det, hvis du føler dig truet af hende.

Først og fremmest synes jeg dine forældre og din lærer skal have det at vide og du kan evt få dine forældre til at hjælpe med at sige det til din lærer. Jeg ved godt at det kan være svært at "sladre" og at du kan være bange for at pigen opdager det, men måske kan I aftale med din lærer at han/hun går videre med det, uden at du bliver indblandet i det.

Jeg synes også du skal snakke med din kæreste om det, fordi hvis det er hans gode veninde, så tror han kan hjælpe dig og passe lidt på dig, også selvom i ikke bliver ved med at være kærester.

Har du brug for flere gode råd, så brug gerne chatrådgivningen her på siden. Her sidder der også voksne og du kan være helt anonym. Den har åben mandag til torsdag 14.00 - 19.00

Du lyder som en klog pige ! - og jeg ønsker dig meget held og lykke med det.

Kh Denise