Kæreste er pusher

brevkassespørgsmål

Kæreste er pusher

brevkassespørgsmål af
MTD
21 år
Oprettet 7 år 4 måneder siden

Hej!

Jeg mødte min nuværende kæreste for blot halvanden måned siden, og jeg har aldrig før oplevet, at noget forhold er gået så hurtigt. Jeg kendte for eksempel min ekskæreste i over to år, før det blev seriøst, så det er meget nyt for mig, at det går så stærkt. Men det føles bare så rigtigt. Jeg ved godt, at kærlighed gør blind, og det er derfor jeg lige skriver herind, for at få lettet hjertet for nogle ting omkring mit nye forhold. Min kæreste og jeg stoler 100% på hinanden og har nærmest bare gjort det fra starten. Jeg har aldrig før oplevet så stærk en kemi og så vild en kærlighed til et menneske før, som jeg oplever med ham. Men som sagt er jeg ærlig for ham, jeg har fortalt ham alle mine hemmeligheder, og han har fortalt mig sine. Én af hans hemmeligheder er, at han sælger cannabis. Han ryger det ikke selv, han har gjort det før, men gør det ikke længere. Han er meget velfungerende, og jeg kan tydeligt mærke på ham at han er klar og upåvirket. Men han sælger det i overraskende store mængder og har faste købere, som kommer flere gange om ugen. Der er for tiden megen snak om cannabis i medierne, og om det bør legaliseres, da mange mener, at det ikke er et problem, og at alkohol er meget farligere. Jeg ved ikke så meget om det, heller ikke om de forskellige slags (hash, pot, skunk)... Alligevel skræmmer det mig, at han sælger det, og at det er i SÅ store mængder, fordi det er ulovligt, og jeg er bange for, at han kommer ud i noget rod, f.eks folk der pludseligt er utilfredse og bliver voldelige eller at han bliver taget i det og får en straf for det. Jeg har fortalt ham, hvad jeg synes, og han siger, at det bare er midlertidigt, fordi han gerne vil være gældfri. Han har en I.T uddannelse og et godt arbejde, hvor han også tjener godt, men han siger, at hans gæld er så stor, at han, for hurtigst muligt at komme ud af gælden, er nødt til at handle med cannabis ved siden af. Jeg aner ikke hvad jeg tænker om det. Jeg aner heller ikke hvad jeg forventer af at skrive det her, men en andens syn på det, ville være rart. Ellers fik jeg i hvert fald lige lettet hjertet en del, da jeg jo ellers ikke kan tale med nogen om det...

Mvh. MTD.

Svar:

Hej med dig

Jeg kan godt forstå du er bekymret for din kæreste, og i tvivl om hvad det betyder for jeres forhold.

Jeg vil ikke gå ind i snakken om hash, skunk eller hvad det nu er han sælger er farligt. Det mener nogen, mens andre synes at det er uskadeligt.

Jeg vil holde mig til det faktuelle. Cannabis er i dag ulovligt at sælge. Det betyder at det din kæreste gør er kriminelt.
Med mindre din kæreste selv dyrker den cannabis han sælger, køber han det af andre kriminelle. Hvilket vil sige at det ikke kun handler om ham, men om et kriminelt miljø, som han er en del af. Det kan være rockere eller andre bander som står bag, og dermed også dem som han tjener penge til, ud over at han tjener penge til sin gæld. Det er simpel fakta.

Og så er der selvfølgelig de usikre faktorer. Som du selv siger kan han selvfølgelig komme i konflikt med kunder eller de kriminelle han køber cannabis af. Det er jo slet ikke sikkert, men der er selvfølgelig en reel risiko for at det kan blive  voldeligt.

I bund og grund handler det om du kan se dig i et forhold med ham. Det lyder som om du sagtens kan se dig selv sammen med den del af ham som du kender som din kæreste. Du bliver nødt til også at tage stilling til den del af ham som er pusher. Er det også en del af dig som du ønsker skal være en del af dit liv? Når jeg læser dit spørgsmål tænker jeg også det er den bekymring du har?

Jeg tror du bliver nødt til at se ham som noget andet end din kæreste. Hvis han ikke var din kæreste ville du så acceptere ham. Ville du være venner med ham? Ville du ønske at lære ham bedre at kende? Var I blevet kærester, hvis du havde vist han var pusher, da du mødte ham første gang?

Jeg tror det er nogle spørgsmål som du bliver nødt til at stille dig selv. Ikke fordi du nødvendigvis skal gøre dig til dommer over det han gør. Men fordi det han gør også kan have indflydelse på dit liv, hvis du er i et forhold til ham.

Jeg håber du finder ud af det
Niels-Christian

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål