Jeg ville gerne sige farvel til denne her verden..
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
hej Cyberhuset. jeg har et spørgsmål håber i kan svare mig på det.. jeg ville bare fortælle kort om mig.. jeg er træt af mit liv, siden jeg blev født og jeg er ikke lykkelig. jeg er så ulykkelig at jeg ønsker at dø. den dag jeg døder så ville mine smerte forsvinde. hvorfor leve når man ikke har det godt.. jeg ville spørger hvis man gerne ville af med sine begge nyre og hjertet kan man godt det? for har tænkt mig at tage hen til min egen læge! men først ville jeg lige høre kan man godt det? jeg ville give det til andre som har brug for det mere end mig og som ville leve i livet.. jeg har mistet alt og har intet mere at miste. Kh Judi

Svar:
Hej Judi
Jeg er ked af at høre at du har det så svært at du ikke længere ønsker at leve. Du siger ikke så meget om hvorfor du har det sådan, men jeg tænker der må være en smerte i dit liv du har svært ved at se enden på.
Jeg synes det er en smuk tanke, at du gerne vil give dine organer videre til et andet menneske hvis du dør. Jeg er dog ikke sikker på at det rent praktisk er muligt hvis du dør, som følge af selvmord. Det kan både have noget at gøre med hvordan du ville tage dit eget liv, samt hvor hurtigt efter din død du vil blive fundet, da organerder skal "genbruges" skal være både friske og sunde.
Men...under alle omstændigheder synes jeg du skal tage en snak med din egen læge som du selv foreslår. I første omgang synes jeg du skal snakke med ham om hvordan du har det og om der måske var nogle andre ting du kunne prøve før du endeligt beslutter dig for at tage dit eget liv. Der findes mange forskellige former for hjælp, og din læge kan hjælpe dig videre til det der passer bedst til dig.
Det er dit liv, og der er ingen tvivl om at det i sidste ende er dit valg om du vil leve det. Men jeg synes du skylder dig selv at snakke om dine tanker og dit valg med andre så du er sikker på at du træffer den bedste beslutning.
Du kan ikke komme for sent til dit eget selvmord. Du kan altid tage livet af dig selv i næste uge, næste måned, om 1 år, eller om 20 år måske...men hvis du vælger at gøre det og gennemføre det har du ingen fortrydelsesret.
Du vil skabe en ændring i dit liv, og du vil ende smerten...men du vil ikke længere være her til at opleve den ændring. Du vil ikke opleve friheden. Døden er det sidste punktum.
Der findes mange forskellige måder at ende smerten på...selvmord er én af dem, men jeg synes du først skal prøve at satse på en af dem der er fortrydelsesret på. Du kan altid vende tilbage til din oprindelige plan senere.
Jeg håber du vil give livet endnu en chance.
Mange tanker - Niels-Christian