Jeg vil være tynd!!!
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej, Jeg har brug for hjælp! Eller bare et godt råd. Jeg er blevet for tyk, og det fortsætter. Jeg ved ikk hvad jeg skal gøre. Jeg plejede at have det fint med min krop, men her det sidste halve år, kan jeg både se og mærke at jeg har tager rigtig meget på!! Jeg vil være tynd, jeg vil kunne tage bikini på, på stranden, uden at gå at gemme min mave. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre. Når jeg komme hjem fra skole, køber jeg altid noget usundt med hjem. Jeg ved ikke hvorfor, og jeg siger til mig selv at jeg skal lade være. Men alligevel gør jeg det. Jeg kan IKKE lade vær. Jeg spiser rigtig usundt, og spiser meget slik, kage osv. Jeg ville nærmest ønske at jeg havde en spiseforstyrrelse, så jeg kunne blive tyndere. Men, det kan jeg bare ikke! Jeg vil bare så gerne være tynd! Jeg kan ikke holde det ud mere, jeg græder tid, og skammer mig over mig selv! Jeg danser ca. 4 gange om ugen.. Og jeg vil gerne løbe eller træne noget mere. Men, jeg har ikke tid, for nu går jeg i 9 klasse. Og jeg har svær ved at følge med i det faglige. Så det er det jeg skal fokuserer på nu. Ikke min mave. Men, mine lår er fine nok.. Det bare min mave! Jeg savner SÅÅ meget at kunne have bikini på, at kunne have bare en stram bluse på. Nu går jeg bare i L bluser, som jeg flyder rundt i. Det vil jeg ikke. Jeg vil virkelig ikke. Jeg kan ikke holde det ud mere, at se på de andre piger der er så skinny, og flotte. !!! Hjæælp mig! :(

Svar:
Hej med dig!
Det er godt, at du har skrevet til brevkassen, for jeg vil gerne forsøge at hjælpe dig.
Du fortæller, at du har taget meget på i løbet af det sidste halve år, og at det gør dig ked af det. Nu kan jeg jo ikke se dig, så derfor har jeg svært ved at vurdere, om du faktisk har behov for at tabe dig – for du har en alder, hvor din krop begynder at udvikle sig, og det betyder at vægten også stiger. Det er dog altid en god idé at spise sundt og dyrke motion –  dog uden at blive hel fanatisk! Du fortæller, at du har svært ved at lade være med at spise usundt – og jeg vil derfor gerne give dig nogle råd, som måske kan hjælpe dig.
Jeg tror, at det vil være godt for dig, hvis du kan bryde dine dårlige vaner med at spise usundt – fordi det kan betyde meget for dit humør og dit syn på dig selv. Man får nemlig mere overskud hvis man spiser fornuftigt, i stedet for at fylde sig med sukker.
Der kan være forskellige grunde til at du altid køber noget usundt med hjem. Nogle mennesker har tendens til at trøstespise i usundt mad, hvis de er kede af det – noget, som de har svært ved at snakke med andre om. At spise usundt kan dog også bare være en dårlig vane. Dvs. at du har vænnet dig til at få et ”sukkerskud” hver dag, og derfor er din krop nu blevet afhængig af sukker. Uanset hvorfor du spiser usundt, så vil jeg nu prøve at give dig nogle råd til, hvordan du kan bryde med den dårlige vane.
Hvis man ikke får nok at spise, så kan kroppen pludselig gå "sukkerkold", og så har man bare brug for energi her- og- nu – og så kan det være rigtig svært at styre trangen til slik og søde sager. Så hvis du skal bryde din vane med at købe noget usundt med hjem fra skole, så er det vigtigt, at du ikke er sulten, når du skal hjem fra skole. Det betyder, at det er vigtigt, at du spiser morgenmad og gerne noget som mætter godt – det kan f.eks. være havregryn med mælk og rosiner, rugbrød med ost osv. Dernæst er det vigtigt, at du har en god madpakke med i skole, udover rugbrød kan det også være en idé f.eks. at have nogle skrællede gulerødder med og noget frugt. Inden du skal hjem fra skole/på vej hjem fra skole kan du så spise gulerødderne eller et stykke frugt, så du ikke er sulten når du går forbi kiosken – eller hvor det er, at du plejer at købe det usunde.
Det er rigtig svært at bryde en dårlig vane – så derfor skal du beslutte dig for, at du i en hel uge ikke må købe noget med hjem. Når den første uge er gået, hvor du ikke har købt noget med hjem, så vil det blive nemmere for dig. Hvis det er svært, kan du måske gå en anden vej hjem fra skole, så du ikke kommer forbi det sted, hvor du plejer at købe det usunde.
Måske kan du også snakke med dine forældre om, at I ikke skal have så meget usundt derhjemme – for det kan være svært at lade være med at spise det, hvis det er i skabet. Og prøv i en periode at erstatte de usunde ting med en skål med nødder/mandler, rosiner, grøntsagt stænger og frugt skåret i stykker.  Og så kan I gemme slik og kager til weekenden – så det bliver noget, som du hygger med der, i stedet for at spise det hverdag.
Hvis du kan holde dig fra at spiser sukker til hverdag, så vil du formentligt få et større overskud, så du ikke længere har det skidt med dig selv, og mere energi til dine lektier osv.
Jeg ved godt, at det kan være rigtig svært at ændre sine dårlige vaner – og derfor kan det være godt, hvis dine forældre måske kan støtte dig i din beslutning om at spise sundere. Og husk på, at det er værst den første uge…. derefter bliver det nemmere!  Og allerede efter en uge er jeg sikker på, at du vil kunne mærke forskel både i dit humør og dit syn på dig selv.
Jeg håber, at du finder viljen til at ændre dine kostvaner, så du kan blive en glad pige, som har det godt med din egen krop.
Held og lykke med det hele.
Mange hilsner
Marianne