Jeg vil være mig!

brevkassespørgsmål

Jeg vil være mig!

brevkassespørgsmål af
Udmattet pige
15 år
Oprettet 7 år 7 måneder siden

Hej brevkasse

Jeg er en pige på 15 år, og jeg er lost.... Jeg har i løbet af de sidste mange år været en pige som jege egentlig ikke vil være, en der ikke er mig selv, men jeg ved ikke hvordan jeg skal ændre mig, det er som om at jeg er kørt fast i de gamle rutiner, så det bare er sådan det er.... Jeg har altid været en drengepige, og det er jeg også, men jeg vil bare gerne kunne ligne en pige... Jeg er blevet "tvunget" til at have min storebrors aflagte tøj på, gandske simpelt fordi, når jeg vjo var en drengepige, så måtte jeg jo også gå i det tøj, som de havde på.... Jeg vil gerne have mit eget tøj på, en nederdel eller kjole, men alle gør bare grin med mig lige så snart jeg prøver.... Hvad gør jeg?

Hilsen udmattet pige

Svar:

Kære udmattede pige

Jeg kan godt forstå, at du føler dig lost. Det kan være utrolig frusterende at føle, at man ikke kan være den, man er. Det lyder lidt til, at det er sådan du oplever det? Jeg tror, at mange kender til, at blive låst fast i en rolle, som det kan være svært at bryde med. Det lyder til, at dine omgivelser har sat dig i en boks som drengepige, og er så vant til at se dig sådan, at det kan være svært at bryde med eller måske erkende, at du kan være andet end dét.

Jeg tænker, at det er rigtig vigtigt, at du tager en snak med de nærmeste omkring dig - din familie og dine tætteste venner - og fortæller dem, at du synes, det er svært, at de gør grin med dig, når du har nederdel eller kjole på. Måske kan du fortælle dem, at du oplever at blive sat i bås som drengepige, når de f.eks. "tvinger" dig til at have din brors aflagte tøj på. Jeg tænker, at det er meget almindeligt, at man - måske især i familier - kan låse hinanden fast i bestemte roller. Tit tror jeg faktisk, at det sker meget ubevidst, og hvor det ikke er hensigten, men er noget, der bare sker. Men alligevel kan det være rigtig frustrerende og hårdt. Her er det nogen gange nødvendigt at være meget tydelig omkring det ved at italesætte det, før at det kan ændres. Udover at tage en snak med dem, synes jeg, at du skal gå i det tøj, du har lyst til - og indebærer det også kjoler og nederdele - så er det dét, du skal have på. Så tror jeg også, at din familie og dine venner med tiden vil vænne sig til det.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Ellers er du meget velkommen til at skrive igen eller skrive med en rådgiver i vores 1-1 chat.

De bedste hilsener,
Pernille

PernilleNs billede
Pernille har svaret på dette spørgsmål