jeg vil være fri.
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej. Jeg har en kæreste. Han er os 13. Han er meget bestemmende og bliver sur over små ting. Han kan finde på at kalde mig for nogle stødende ord. Hvis jeg skal være sammen med nogle veninder eller jeg bare skal et eller andet, så bliver han pisse sur. Jeg tør næsten ikke og lave noget med andre. Han bor på Sjælland og jeg bor i Jylland. Så derfor skriver vi det meste af tiden. Men jeg vil så gerne slå op, tør bare ikke. Han har sagt at han måske ville hacke mig og gøre mit liv surt hvis jeg slog op eller bare glemme mig. Er bange for at han vil gøre mit liv surt. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej Anonym
Det lyder ikke som om du har det særligt godt med din kæreste og jeg kan godt forstå at du gerne vil slå op...og det synes jeg helt sikkert også du skal gøre. Når du har det som du har er der ingen grund til at bruge mere tid på jeres forhold.
Jeg kan godt forstå hvis du er blevet bange for hvad han vil gøre, når han siger som han gør. Det er bare slet ikke i orden at han forsøger at skræmme dig på den måde, og jeg synes helt sikkert ikke det skal stoppe dig i at slå op.
Ved dine forældre noget om din kæreste? Ved de at du gerne vil slå op? Hvis ikke synes jeg du skal fortælle dem om ham, og fortælle at du gerne vil slå op, men at du er lidt bange for hvordan han vil reagere.
Måske vil han slet ikke gøre noget. Måske er det bare noget han har sagt fordi han er ked af tanken om at du skulle forlade ham. Men hvis han rent faktisk ville hacke din computer eller en eller flere af dine profiler, vil det være ulovligt. Og hvis han nu skulle finde på at gøre noget synes jeg det er vigtigt at du ikke står alene i situationen, men at du kan få støtte og hjælp til at stoppe ham. Dine forældre eller en anden voksen som du føler dig tryg ved tror jeg vil kunne give dig den hjælp.
Mærk efter i maven. Hvis din mavefornemmelse siger at du ikke vil være sammen med ham mere, synes jeg helt sikkert du skal gøre noget ved det og slå op, så du kan komme videre i dit liv.
DeBedsteHilsner
Niels-Christian