Jeg vil ikke bo hos min far mere
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej! Jeg er en 15 årig pige med skilte forældre. Jeg bor hos min far, fra torsdag efter skole til tirsdag morgen hver sneen uge. Resten af tiden bor jeg hos min mor. Jeg har tænkt mig at gøre det kort: Jeg har det ikke let. Jeg hader at være hos min far. Mine forældre har været skilt i fire år! Og jeg græder stadig fordi jeg savner min mor, når jeg er hos min far. Jeg bider mig selv i læben, for ikke at græde, når min far henter os. Og det har været meget værre endnu. Men de seneste måneder har jeg gået og tænkt på, hvordan jeg skal få det sagt til min far. Men igår flød bægeret over! Jeg talte i telefon med min mor, og så kom min far ind på mit værelse.. Og sagde at jeg ikke måtte tale i telefon med min mor mere. Jeg begyndte at græde ind i telefonen. Og så rev min far den ud af min hånd og begyndte at skælde min mor ud. Og råbe af hende i telefonen, mens jeg hørte på det. Det endte med St jeg græd mig selv i søvne. Og min far vækkede mig selvfølgelig og sagde at han ville have et kram af mig. Jeg sagde bare nej. Og så begynder han at skælde mig ud,og sige at min mor hjernevasker mig. Og at han altid er der for mig. Og at min mor vil tage mig fra ham osv.. Men sandheden er at jeg ikke er stolt af min far. Min mor har altid sagt til mig og min bror, at vi bare kunne cykle over til min far hvis vi savnede ham. Og min far bliver sur, når jeg ringer til min mor. Selv da de lige var skilt og jeg græd og græd og græd, har han aldrig spurgt om jeg vil hen til min mor. Han sagde bare at jeg måtte vænne mig til det. Desuden trives jeg ikke hos ham pga. af hans lejlighed. Han rengør den aldrig. Han er tyk. Han giver os usund mad. Hvid jeg kun boede hos ham ville jeg allerede være overvægtig. Men hvordan skal jeg sige, at jeg ikke vil bo hos ham?? Jeg vil stadig gerne besøge ham.. Og desuden døde hans søster for 3 uger siden. Så han er ekstra sur for tiden og det kan hurtigt gå ud over mig. Hvordan skal jeg sige det??? Hvis jeg ikke snart får sagt det snart, tror jeg at det vil gå ud over min skolegang. Jeg tænker ikke på andet.

Svar:
Hej
Det er godt nok svært at få sagt tingene lige ud til din far, kan jeg godt forstå! Det lyder som om der er en helt masse ting omkring hans måde at være på som du ikke synes er i orden .... men du vil jo også nødigt gøre ham ked af det ved at sige det ! Er det rigtigt ?
Det er altid ubehageligt at skulle gøre sin mor eller far ked af det, fordi at man så kan komme til at føle sig "skyldig" over hvordan de har det. Det har sikkert været hårdt for dine forældre at blive skilt - ligesom det har været hårdt for dig og din bror - og selvom det nu er 4 år siden de blev skilt, er det desværre tit meget besværligt at finde en dagsrytme som alle parter trives med :( .
Sådan som du beskriver din far, så lyder det som om han heller ikke trives og at det er svært for ham at se på når du ikke har det godt hos ham og savner din mor. Jeg tror at når han siger de ubehagelige ting til dig om din mor og at du skal "vænne" dig til at være hos ham, så er det fordi han har svært ved at finde ud af hvad han skal stille op.
Under alle omstændigheder, så dur det selvfølgelig ikke at du går og har det så dårligt med at være hos din far. Det er ikke godt for dig. Så selvom det er svært, så er det nødvendigt at der skal tales højt om at du ikke trives med at være hos din far.
Selvom din far vil blive ked af at høre det, så HUSK at det er ikke din skyld og det er ikke dit ansvar at dine forældre er blevet skilt. Hvis din far har svært ved at vænne sig til at han er blevet skilt, så er det ikke dit ansvar at han får det godt igen. Det er hans eget ansvar.
Jeg synes du skal fortælle din mor om hvordan du har det og at du ikke trives med at være hos din far. Det skal hun så tale med din far om, fordi din mor og far har sammen et ansvar - selvom de er blevet skilt - for at sørge for at deres børn trives.
Selvom du og din bror selvfølgelig har ansvar for at rydde op efter jer selv når I er hos din far, så skal din far sørge for at lejligheden ikke er møgbeskidt når I kommer - og også at der er adgang til at du og din bror kan få ordentlig sund mad at spise. Om han så selv vælger at spise noget andet må han selv om. Hvis han har noget negativt at sige om din mor, så skal han ikke sige det til dig. Det må han sige til din mor eller en anden voksen.
Så jeg synes at du skal betro dig til din mor og så kan hun (evt kunne I gøre det sammen ? ) tale med din far om, hvilke ting der kan gøres anderledes ( f. eks mad, rengøring, snak om din mor....  og andre ting? ) for at du kan trives bedre hos ham. Det er i hvert fald et forsøg værd synes jeg! og hvis det går i hårdknude så prøv at komme ind i chatrådgivningen så vi kan høre lidt mere om hvad der sker.
Håber mit svar er en hjælp til dig !
Kærlig hilsen Denise