jeg vil ik være syg..?:(
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hellow :s er en pige, og blir 16 om få dage.. det er egentligt en lang historie:s men vil fortælle den lidt kort.. jeg er blevet mobbet siden jeg started i skole 0. klasse.. og det er blevet værre jo ældre vi er blevet. siden jeg var 11 år har jeg skåret i mig selv, i hemmelighed.. ( er ikke stolt af det :'( ) jeg har de sidste 2 år haft problemer med mad.. føler mig rigtig tyk, og jeg er begyndt at veje mad af , og jeg tæller kallorier i ca tal for alt hva jeg spiser.. har tabt mig 5 kg det sidste stykke tid og min mor har bemærket at jeg spiser anderleds.. sir at jeg bare ik er så sulten, hvilket jeg heller ikke er.. men jeg spiser mindre og mindre, og hvis det stod til mig spiste jeg kun morgenmad og lidt frugt hver dag.. jeg er 169 høj, og lige nu vejer jeg 48 kg. min bedste veninde sir at jeg ska tage på, og jeg hader så idnerligt når folk kommentere min krop.. ser ikke andet end fedt når jeg kigger mig selv i spejlet.. men er jeg syg?:s eller.. hmm ja hvad er der galt?:/

Svar:
Hej med dig
Først og fremmest tillykke med fødselsdagen og jeg håber du får en dejlig dag...:)
Jeg kan godt forstå du ikke vil være syg, og jeg går ud fra at det er en spiseforstyrrelse du er bange for at få. Om du er syg og har fået en spiseforstyrrelse er svært for mig at sige, fordi jeg ikke har snakket med dig og set dig i virkeligheden.
Men jeg kan fortælle dig, at du har et usundt forhold til mad og din krop. Du har en risiko for at udvikle en spiseforstyrrelse. Men jeg tror du kan nå at ændre det, så du ikke blive alvorligt syg, men det kræver at du bruger nogle af de muligheder jeg give dig her.
Først vil jeg lige rose dig, fordi ud fra det du skriver, så virker det som om du har gennemskuet hvorfor du har det svært lige nu.
Det kan nemlig være rigtig svært at blive mobbet og specielt over en længere periode. Det kan godt sidde i kroppen og man kan blive ked af det og miste sin selvtillid, også flere år efter det er sket. Heldigvis kan man godt blive glad igen når man er blevet mobbet, men det kræver at man får snakket med en voksen om det. På den måde får du tristheden ud af kroppen og en ny glæde og noget selvtillid ind i kroppen igen.
Hvis man går meget alene med de her følelser, så kan det udvikle sig til nogle meget svære følelser. Måske er det det du har oplevet og derfor du har skåret i dig selv og måske er det også grunden til at du fokuserer så meget på mad og på din krop nu.
Måske ligger der en klump nede i din mave som er svær at gå rundt med. Det kan godt være på grund af mobningen, men også hvis du har gået alene med det hele i for lang tid.
Men nu skal du høre..det er meget vigtigt at du tager det her seriøst og får snakket med en voksen om det. Du har brug for hjælp til at få det bedre og måske få snakket om mobningen og at du skader dig selv ved at skære i dig selv og ved at spise for lidt.
Jeg ved godt det kan være lidt svært at få startet op på, men du skal vide at de voksne gerne vil hjælpe. Sommetider kan det være lidt lettere, hvis for eksempel du skriver til en voksen først, ligesom du har gjort til mig, fordi så kan det være lidt lettere at snakke om bagefter. Jeg synes du kan vise dem det du har skrevet til mig, fordi det er både godt skrevet og som voksen bliver man klar over hvordan du har det og hvad der skal gøres.
Du kan bruge forskellige voksne til det, men de vigtigste er dine forældre. De kender dig rigtig godt og selvom du måske ikke er vant til at snakke med dem om de her ting, så kan de bedst hjælpe dig.
Du skal også vide at din lærer kan være en god mulighed, men også en anden voksen fra din familie som du har det godt med, kunne være en ide.
Den sidste mulighed jeg synes du skal prøve af, er vores chat her i Cyberhus. Her sidder der også voksne som gerne vil lytte og hjælpe dig. Den har åben mandag til fredag kl. 14-19.
Det er super godt at du lige stopper op og siger til dig selv, at du ikke vil være syg. Det behøver du heller ikke at blive, men du skal handle og gribe de muligheder du har for hjælp nu.
Venlig hilsen
Erroll