jeg vil gerne dø
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Kære Brevkasse
Jeg vil virkelig gerne dø. Det sidste år har været ekstremt forvirrende og dårligt for mig, der er simpelthen sket så meget.
Det meste af tiden føler jeg at jeg irriterende over for andre, og jeg har bare aldrig rigtig lyst til at komme ud af huset, for jeg er træt hele tiden. De gange hvor jeg rent faktisk er glad skal jeg virkelig tage mig sammen til det.
Jeg føler ikke at nogle ville savne mig, for det er som om folk allerede er begyndt at komme videre. Den sidste måned har jeg været ekstremt aggressiv og jeg føler jeg begynder at såre folk ved at være mig selv. På den anden side så virker døden for mig, som et bedre sted at være, hvor man kan være fredfyldt.
Har snakket med en veninde om hvordan jeg har det derhjemme og i skolen, og hun synes jeg har brug for hjælp. Jeg er bare ikke enig med hende, for jeg føler ikke at der er noget galt med mine omgivelser.

Svar:
Hej
Ud fra det jeg læser, kan jeg forstå, at der er sket en masse ting, og at du har en del du tumler med. Hvad er det, der er sket? Hvad er det, som får dig til at tro du irriterer andre? Og hvem er de andre, som skulle føle sig irritereret? Sommetider kan vi godt føle en hel masse, men følelser er ikke altid logiske, og noglegange viser det sig, at det vi føler slet ikke er sådan i virkeligheden.
Sommetider når man har det svært, og når føler man sig nede, så er det okay at bede om et knus derhjemme, eller at fortælle de ting man tumler med højt til dem man elsker. Livet er for alle op og nedture.
Du skriver, at du gerne vil dø, men når man dør, så er muligheden for at nyde den fred du skriver om, der ikke. Jeg synes ikke, at det er en mulighed. Jeg tror på at du i stedet kan skabe nogle forandringer i dit liv, og på den måde "finde freden"
Du skriver, at der er gange, hvor du er glad. Jeg tænker på, hvornår, med hvem, hvor, hvilke steder er det, at du føler dig glad? En mulig ide for dig kunne være at skrive dette ned, så du har dem at se på, når det hele bliver for meget. Og muligheden for, at du selv kan se dine egne ord på de ting, der gør dig glade, kan også give dig muligheden for at gøre det noget mere.
En anden mulighed kunne være at skrive ned, hvilke ting du er gode til og hvilke ting, der interesserer dig, for derefter at finde ud af om, der var noget du kunne gå til af f.eks. sport eller noget hold på en ungdomsskole. f.eks. sammen med din veninde. Noglegange skal man også flytte fokus lidt fra alt det svære, og der kan motion af en eller anden form være rigtig godt for humøret og energien.
Det lyder godt, at du har en veninde, som du kan tale med, og som lytter på dig.
Har du overvejet muligheden at bruge din veninde som støtte i forhold til at tale med en voksen, f.ek.s kunne det være en lærer på din skole, som du stoler på. Eller det kunne være en voksen i din familie eller bekendstskabskreds, som du stoler på. Og du kan også altid kontakte din læge for rådgivning. Din veninde kunne være med, hvis du følte det som en sikkerhed eller også kunne hun følge dig afsted, hvis du helst ikke ville have hun skulle lytte med.
Hvis du eventuelt beslutter dig for muligheden, om at tale med din læge, vil hun lytte på dig og måske tage en test i forhold til om du kan have en depression. Hvis og i såfald, du skulle have en depression, så har lægen den mulighed at henvise dig til en pskykolog.
Jeg er glad for, at du skriver herind - Og jeg håber, at du kan bruge mit svar til noget,
ellers kan jeg anbefale dig at skrive til os herinde på chatten, hvis du har brug for at tale om, hvordan du har det. Jeg kan også anbefale dig www.livslinien.dk
Alt det bedste til dig!
Venligst Thilde