Jeg ved ikke om der er et os længere
brevkassespørgsmål af
Alfa
15 år
Kære
Jeg står i et dilemma, som jeg ikke ved hvordan jeg skal forholde mig til. Jeg går på efterskole i 9 klasse og det har været et godt men hårdt år indtil videre. Jeg haft en rigtig svær periode før efterskole og det var derfor jeg valgt at tage væk fra mit hjem. Jeg har manglet en person jeg altid vil kunne gå til, da jeg altid selv bare har gået med min tanker for mig selv.
Her på efterskolen har jeg mødt en fyr, som jeg på rigtig kort tid er blevet sindsyg glad for. Han er konstant i mine tanker og det eneste jeg vil er at være sammen med ham hele tiden. Vores forhold er lidt en rutsjebane, jeg føler at jeg er den eneste der tager intiativ og at det kun er mig der vil. Han er rigtig glad for fodbold og jeg ved at den til hver en tid, vil komme før mig.
I starten af året havde han en kæreste derhjemme, men de slog op og lige efter begyndte vi at få noget. Jeg ved godt det hele måske er gået meget stærkt for ham, men han siger jo ikke noget om hvordan han har det. Igår tog jeg en snak med om hvordan jeg har det med ham og om der er mulighed for at vores forhold udvikler sig til noget seriøst. Han sagde at ikke vidste om han havde lyst til at have en kæreste og at han ikke troede han har ligeså stærke følelser for mig, som jeg har for ham.
I alt frustration forsøgte jeg at rede vores forholde, fordi det var tæt på at stoppe. Jeg forslog vi skulle give den en chance til, fordi jeg føler overhovedet ikke han ved noget om min fortid, eller om alt det jeg har været igennem. Det er noget der er rigtigt vigtigt for mig at han ved hvordan jeg har det! Jeg føler bare det er svært nede på efterskole og vi ligesom bliver nød til at være alene sammen. Men han skal altid spille kamp eller noget andet, så det bliver aldrig til noget.
Han knuste mit hjerte fuldstændig, jeg har aldrig følt sådan om nogle andre før og jeg var overbevist om at han havde lidt på sammen måde. Igår grad jeg mig selv i søvn og nu er jeg taget hjem fra efterskolen for at komme mig over alt det her. Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre, fordi hvis vi bare er venner, vil jeg blive jaloux hver gang jeg ser ham med en anden pige og jeg vil ikke kunne se på ham uden at savne det var vi havde før i tiden. Jeg er helt rastløs og aner ikke hvor jeg skal gøre af mig selv. Har du nogle forslag til noget jeg kan gøre, hvad er mine valgmuligheder?
Tak på forhånd.
Venlig hilsen:)

Svar:
Kære du
Det er en svær situation du står i. Det er svært at have følelser for et menneske, som måske ikke føler helt det samme. Eller som i hvert fald, ikke har sammer ønsker for fremtiden som én selv.
Du spørger om dine valgmuligheder. Det synes jeg er svært at sige sådan helt præcist, men jeg vil gerne dele mine tanker.
Du skriver at du har behov for at fortælle ham om din fortid. Og det synes jeg giver god mening. Når man følger sig rigtig tæt på et andet menneske er det meget naturligt at man ønsker at dele sine inderste tanker og følelser. Hvis formålet med at fortælle ham om din fortid er at dele de her vigtige ting med ham som en ven(de virker til det er det han ønsker at være)...så synes jeg du skal gøre det.
Vil du gerne fortælle ham de her ting, fordi du håber det kan give ham et andet billede af dig, og måske få ham til at ændre mening om jeres forhold? Hvis det er tanken tror jeg du skal tænke dig om en ekstra gang.
Du bliver nødt til at acceptere, at han ikke ønsker et forhold. Hvis din tanker er at han måske vil ændre syn på dig hvis han ved at du har haft det svært, så tænker jeg ikke det er helt rimeligt. Hverken for dig selv eller ham. Det er ikke rimeligt at bruge din fortid til at lægge pres på ham. Og det er slet ikke rimeligt overfor dig selv. For du skal selvfølgelig have et forhold til én som faktisk ønsker et forhold og som føler ligeså stærkt for dig som du gør for ham.
Kærlighed er og bliver bare svært. Også vidunderligt og magisk...men svært når man ikke er enige om, hvor man skal hen i sit forhold. Men man er bare kun herre over hvad man selv føler. Andre menneskers følelser bliver man nødt til at acceptere, og så handle ud fra det.
Hvis det ikke skal være jer, kan jeg godt følge, at du tænker du vil være jaloux, hvis han nu finder sammen med en anden på skolen. Men det er desværre livets rigtig hårde vilkår. Det kan jo også være at tingene ændrer sig, og at I om nogle måneder finder sammen. Måske går det op for ham at han faktisk har størkere følelser for dig end han troede...men det er ikke sikkert. Det eneste du kan gøre er at fortælle ham hvad du gerne vil og så lade ham træffe sine egne valg.
Og hvis det ikke skal være jer, vil det helt sikkert gøre ondt. At "miste" den man tror man skal være sammen med er en kæmpe sorg. Men det skal nok blive bedre igen. Det tager tid, men med mange mange små skridt skal du nok komme igennem det. Kærestesorg er desværre en del af livet for alle mennesker. Men vi kommer igennem, bliver stærkere og finder heldigvis kærligheden igen på den anden side...det gør du også, hvis det ikke skal være ham her og dig.
Du siger at du aldrig har følt sådan her for nogen før. Det er jeg 100 procent sikker på du kommer til at gøre igen. Jeg ved godt det føles tomt og helt forkert at læse lige nu...men giv det tid. DU finder sammen med et skøn fyr som føler lige så stærkt for dig som du gør for ham. Og hvis ikke det bliver den her fyr...så bliver det en anden.
Mange hilsner
Niels-Christian