Jeg ved ikke hvor jeg skal bo ?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej, jeg ved ikke helt hvor jeg skal starte, men jeg har virkelig store problemer med at finde et sted at bo, som jeg kan lide. Jeg har fået konstateret stress for et par måneder siden, og det går slet ikke godt. Jeg bor med mine to søstre og mor, og min far bor alene. mine forældre blev skilt da jeg var 5, så det husker jeg ikke. de har begge haft en mand og kone i mange år efter, men de er begge lige gået fra deres nye kone og mand. jeg har meget svært ved at bo hos min mor, da mine søstre altid er enormt oppe og køre, og sviner mig til (de er begge 13). Jeg føler mig tit uønsket herhjemme, og har det altid svært ved at være hos min mor. jeg skulle rigtig været flyttet hjem til min far, men han valgte at smide mig ud, fordi jeg skændes med mine søstre, og jeg pakkede mine ting, og han sagde at hvis jeg pakkede kunne jeg lige så godt pakke det hele, og aldrig komme igen. så nu er jeg blevet smidt ud der, og kan ikke lide at bo hos min mor. min mor er en fantastisk mor, men noget gør bare at jeg ikke kan bo med mine søstre. jeg har læst meget om at flyttehjemmefra når man er under 18, men det synes jeg ikke er en mulighed for mig. jeg kan måske få lov til at bo hos min mormor, men nok ikke i 2 år. Jeg håber i kan hjælpe mig, for jeg er enormt forvirret.. Hilsen Frederikke.

Svar:
Kære Frederikke
Jeg kan godt forstå du lige nu er forvirret over hvor du skal bo, og jeg synes du fortjener at bo et sted hvor du føler dig ønsket og velkommen. Jeg tænker du må være blevet stresset over den her situation, da det at have et hjem hvor man føler sig tryg og ”hjemme” er rigtig vigtigt for at man også rigtig kan slappe af.
Jeg synes det lyder uretfærdigt at dine søstre er sådan efter dig og sviner dig til. Hvad siger din mor til det? Og ved din far godt at det er derfor at du skændes med dem?
At flytte hjemmefra når man er under 18 synes jeg også skal være aller sidste løsning, hvis man ikke har andre muligheder, da det er et rigtig stort skridt når man er så ung. Så her er lige mine tanker om hvad du kan gøre;
Jeg tænker at det bedste for dig ville være at involvere din mor - det lyder nemlig til at du har et rigtig godt forhold til hende. Fortæl hende hvor svært det er for dig at bo sammen med dine søstre. Måske kan I sammen få talt ud alle sammen, og få snakket om hvordan det skal fungere hvis I alle fire skal bo sammen. En mulighed er også at involvere din far igen – ved han mon hvor hårdt det er for dig med dine søstre? Det kan være han vil ændre sin holdning til at have smidt dig ud, hvis du er ærlig for ham, og fortæller hvor meget du har brug for hans støtte i det?
Du nævner også din mormor som mulighed – det synes jeg kunne være en idé, hvis dine snakke med din mor og far ikke gør det nemmere for dig. Har du snakket med din mormor om muligheden? Måske er det fint nok med hende at du bor der i to år?
Kort sagt så synes jeg at du skal være helt ærlig i hvordan du har det lige nu og hvordan situationen får dig til at føle overfor din familie – for jeg tror at hvis de forstår hvor stresset du bliver af det, så vil de prøve at hjælpe dig med at finde en løsning, som fungerer godt for jer alle sammen.
Hvis mine forslag ikke kan bruges, så synes jeg du skal ringe til socialforvaltningen i din kommune og høre om dine muligheder. Her er lige et link til at du kan læse om at flytte hjemmefra når man er under 18, og på denne side er der et link til borger.dk, hvor du kan finde telefonnummeret til din kommune :
http://www.boerneinfo.dk/dine+rettigheder/privatliv/flytte+hjemmefra
Jeg håber du kan bruge mine råd, ellers er du velkommen til at skrive igen!
Mange tanker fra Heidi