Jeg tænker for meget - kan ikke give slip
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej cyberhus
Jeg har haft nogle problemer i forhold til en fyr, der aldrig ville være mere end venner (eller bollevenner faktisk). Han har sendt mig så mange blandede signaler, at mit hoved slet ikke kan være med mere. Han har halvt indrømmet, at han har løjet for mig, men nu kan jeg ikke finde hoved og hale i, hvad der var sandt og hvad der var falskt. Jeg har prøvet at snakke med ham om det, for at få den afklaring jeg har brug for, men hver gang nægter han at tale om det.
Han er på nuværende tidspunkt ude og rejse, hvilket han har været i et halvt år - og han kommer først hjem igen om 3 måneder. Jeg troede den her tid var den jeg skulle bruge til at komme videre, og jeg har også set en anden. Men jeg kan ikke give slip på alt den forvirring han gav mig. har det rigtig dårligt med mig selv, fordi jeg føler jeg selv har gået og opdigtet alt muligt.. Bebrejder mig selv for, at han aldrig ville være mere end venner, og har det bare rigtig skidt med det hele.
Jeg skriver stadig med ham, for på nogle områder er han min bedste ven. Men andre gange kan han pisse mig af, og vi bliver så let uvenner at du vil tro det er løgn. Har snakket meget med min bedste veninde om det, og hun synes jeg skal tage afstand og stoppe med at skrive med ham, men det kan jeg ikke. Problemet er, at så længe jeg skriver med ham, vil jeg prøve at få ham til at spytte ud omkring alle de løgne han har fyret i hovedet på mig. Nu har hun sagt, at jeg måske bør søge psykologhjælp, fordi det fylder så meget for mig, og ødelægger mit fokus på studiet (universitetet jeg går på). Og hun har ret. Jeg har bare ikke råd til psykologhjælp.. Har set de mange steder har gratis psykologhjælp til studerende, men handler det så kun om studiet? For det føler jeg ikke er den vigtigste del ved mit problem. Men hvad kan jeg gøre? Jeg er medlem af sygeforsikring Danmark, men er ikke engang sikker på, at jeg kan få tilskud der, og hvis jeg kan, er det ikke ret højt..
Føler mig magtesløs.. Hjælp..

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan virkelig mærke på dit brev, hvor meget ham her fyren og jeres fortid fylder for dig. Jeg tror de fleste på et eller tidspunkt i deres liv går igennem kærestesorger, eller møder en person, som har en form for magisk greb om en, og som kan være så svært at komme videre fra. Så du er overhovedet ikke den eneste, der har prøvet at stå i sådan en situation - langt fra! Det er bare ikke så sjovt at indrømme, at man faktisk har svært ved at komme videre, men det er rigtig sejt, at du faktisk indrømmer, at du har det svært med det, så det skal du have ros for.
Ud fra det du skriver, så lyder det til at du gerne vil komme videre fra fyren, men simpelthen ikke ved hvordan. Og det kan jeg godt forstå er rigtig svært at finde ud af. Det lyder også til at du har prøvet rigtig mange ting for at komme videre; konfronteret ham med dine tanker, fået afstand, set en anden, snakket med en veninde om det. Det er alle sammen ting, som kan være med til at få en videre. Men som jeg forstår det, så er det, du måske mangler for at komme videre, en afslutning - altså en afklaring på, hvad der skete imellem jer og hans følelser for dig. Men det lyder desværre ikke til, at det er noget du kan få ud af ham, selvom du har prøvet. Og det er mildest talt rigtig irriterende for dig. Det er altid lettere at komme videre, når man har en forståelse for, hvad der gik galt eller hvordan den anden person havde det. Men jeg tror - og jeg ved godt, at det er svært - men at du må prøve at acceptere, at du ikke kan få den information, som du har brug for. Det "nemmeste" vil være at råde dig til er at stoppe al kontakt med ham, men det lyder ikke til at det er en mulighed for dig, fordi du på nogle områder betragter ham som din bedste ven. Og så kan jeg også godt forstå, at det vil være svært. Det lyder til at I har haft en lang fortid sammen, og han har betydet rigtig meget for dig, så det er svært at stoppe al kontakt. Jeg kan dog alligevel ikke lade være med at tænke på, hvad det er ved ham, der gør at det er svært at stoppe kontakten? Det kan måske være fint, hvis du gør dig nogle overvejelser over det - er det fx for at bevare jeres venskab, få svar omkring jeres forhold, at du har følelser for ham? Og så måske tænke over, om det er muligt og realistisk at udføre det - altså er det muligt for dig at have et venskab med ham? Kan du få svar på dine spørgsmål? Og hvis du har følelser, er det så muligt for dig, at handle på dem?
Men jeg kan sagtens forstå, at du har det rigtig skidt omkring det hele. Det er aldrig rart at være vild med en fyr, som ikke vil være mere end venner, eller bollevenner. Og det er meget naturligt at man bebrejder sig selv for det. Men det er vigtigt for mig at sige, at der altid er to om et forhold, og derfor er det ikke din skyld eller dig der er grunden til at det ikke fungerede. Måske handler det i virkeligheden om, at han ikke har lyst til at være i et forhold. Der er bare nogle mennesker, der har det sådan, og måske særligt når man er ung, fordi det for nogen kan være svært at binde sig tidligt uden at have udforsket alle muligheder. Derfor synes jeg, at du skal prøve at lade være med bebrejde dig selv for meget for det. Det kan også være, at han ikke engang selv ved, hvad problemet har været, og derfor kan han ikke give dig et svar. Og det lyder også til at I alligevel har været ret tætte og han må også have været tiltrukket af dig, så du må også have haft en påvirkning på ham. Men jeg kan sagtens forstå, at du er forvirret over, hvad der egentlig har været imellem jer, og hvad der har været sandt og falsk. Derfor tænker jeg også, at det vil være en rigtig god idé at tale med en psykolog. Og heldigvis har du forskellige muligheder. Gennem din sygeforsikring kan du få et tilskud afhængig af hvilken gruppe du er i. Du kan læse mere her. Du kan også få gratis psykologhjælp som studerende - og her behøver det ikke at handle om studiet. Du kan kontakte studenterrådgivningen og høre mere. Du kan finde mere information om det her. Du kan også tage til lægen og få en henvisning, som vil udgøre 60% af psykologens honorar. Lægen skal dog vurdere at du har brug for en psykolog, men jeg er sikker på, at hvis du fortæller det du har skrevet her, og at det påvirker dig så meget, at det går udover dit studie, så er jeg sikker på, at lægen gerne vil hjælpe dig. Afhængig af hvilken kommune du bor i, så kan der også være nogle forskellige gratis tilbud til en psykolog. Du kan også prøve at se på girltalk.dk, som tilbyder psykologsamtaler til 400 kr pr session for studerende.
Et sidste råd jeg vil give dig er at prøve at forestille dig, at det her er sket for en veninde. Hvad vil du råde hende til at gøre? Nogle gange kan det hjælpe lidt, hvis man prøver at se sin egen situation fra et andet perspektiv. Du kan også prøve at skrive et langt brev til fyren, hvor du bare kommer ud med alle dine følelser og tanker. Du kan så afgøre om du har lyst til at sende det til ham eller om du skal beholde det selv. Det er rigtig vigtigt at snakke om det, der fylder og nogle gange så kan det være rigtig godt at få man går med inden i ud på skrift, så man kan se det for sig - nogle gange er der nogle ting, der kan give mere mening når man læser det, end når det blot er inde i hovedet.
Jeg håber at du finder en psykolog at snakke med, og ellers er du altid velkommen i vores 1-1 chat til en snak.
Mange hilsner
Pernille