Jeg skærer

brevkassespørgsmål

Jeg skærer

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 12 år 1 måned siden

Jeg har skåret mig selv for omkring et år og jeg har lyst til og tror jeg er klar til at stoppe. Hvad for en slags hjælp kan man få?

Svar:

Hej Anonym

Hvor bliver jeg glad over at høre at du er nået dertil at du gerne vil stoppe med at skære dig selv. Jeg er sikker på at du har truffet det rigtige valg, og jeg vil gerne prøve at fortælle lidt om hvad dine muligheder er.

Først og fremmest synes jeg du skal overveje at snakke med nogle voksne tæt på dig om din beslutning. Det kunne være dine forældre, andre i familien, en lærer eller en anden voksen du er tryg ved. Når du har følt trang til at sære i dig selv i så lang tid tænker jeg at du må gå med nogle svære tanker og følelser, og jeg tror det vil være godt for dig at dele de her tanker med nogle voksne der kan støtte dig på vejen ud af selvskaden.

Der er også mulighed for at du kan få professionel hjælp. Det bedste sted at starte er faktisk ved at gå til din egen læge og fortælle hvordan du har haft det det sidste år, og bede om hjælp til at komme videre. Din læge kan hjælpe dig med at finde de professionelle der bedst kan hjælpe dig. Det kunne være en psykolog måske.

Hvis du synes alt det her med at skulle til læge er et voldsomt skridt at starte ud med synes jeg du skal prøve at kigge forbi LMS (Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade) www.lmsselvskade.dk
Hos dem kan du få anonym rådgivning via chat, telefon og ansigt til ansigt. De ved meget mere om de muligheder der findes for hjælp, og alle deres rådgive har selv erfaringer med enten spiseforstyrrelser eller selvskade, så de har måske endda selv prøvet at stå præcis hvor du gør nu.

Jeg håber du finder den hjælp du har brug for og at du finder vejen ud af selvskaden.

Mange tanker
Niels-Christian