Jeg ser op til min lillesøster
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej:) Jeg er en pige på meget snart 17 år og jeg synes selv at jeg har et meget mærkeligt problem. Min lillesøster på 15 har jeg altid følt har været den "smukke" af os mens jeg har været den "grimme" sådan inddirekte. Jeg føler at det altid er hende som får opmærksomheden når vi begge er til stede sammen med vores fælles venner. Det virker i hvert fald som om de hellere vil lytte til hende om hvad hun siger end mig og det giver mig bare lyst til at tude og lukke mig inde på mit værelse for det kan da ikke være rigtigt at min lillesøster kan være mere populær end mig? Også de venner jeg selv har, de snakker selvfølgelig med mig men hvis min søster pludselig kommer bliver hun mere interessant og midtpunktet og det gør mig sygeligt jaloux. Og det samme gælder mine drengevenner. De kan bare ikke lade være med at kigge på hende så jeg skynder mig at hviske stille til hende at jeg godt vil være alene med mine venner men de protisterer altid og siger "Du skal ikke lytte til din storesøster, du skal bare sætte dig hos os" og min mave krymper sig sammen. Ved ikke om heg bare skal være glad på hendes vegne eller om jeg skal bede hende om at holde sig væk når mine venner er der ?

Svar:
Hej pigen på snart 17 år.
Dit problem bestemt ikke er mærkeligt. Det kan være svært selv at finde ud af hvad man skal gøre i din situation, og derfor synes jeg det er super godt du skriver.
Jeg kan godt forstå at du er træt af at din søster får alt opmærksomheden. Du er den ældste af jer, og det er ikke rart når man føler at sin lillesøster er mere populær end man selv er overfor sine venner. Så jeg synes det er helt fair, at du spørger om du bare skal være glad på hendes vegne, eller om du skal bede hende holde sig væk, når dine venner er på besøg. Det vil jeg gerne svare dig på, men først lige fortælle dig et par ting.
Det lyder som om at dine venner godt kan lide din lillesøster. Og det er jo egentlig godt nok og det kan du ikke lave så meget om på. Men du skal vide at det ikke har noget med dig at gøre og det betyder ikke at de kan lide dig mindre. Der må gerne være forskel på dig og din lillesøster. Og du må gerne have din egne venner, det er faktisk vigtigt for dig.
Jeg synes godt du kan bede din lillesøster holde sig væk, når du har venner på besøg. Du skal have lov at have dine venner for dig selv. Ligesom din lillesøster også skal have nogle venner for sig selv. Derfor kan i stadig godt have fællesvenner, som i kan bruge tid sammen med på samme tid. Du kan godt glæde dig over din søsters popularitet, men det er en god ide at du får snakket om hvordan du har det, så du ikke føler at din mave krymper sammen, når hun får opmærksomhed.
Du skal tage en snak med din søster, sammen med jeres forældre. Så kan i få snakket om hvad du synes og oplever - for det er vigtigt du bliver hørt i det her. Så kan i måske lave nogle regler eller finde en ordning på hvornår din søster ikke må komme ind til dig, når du har venner på besøg og hvornår du synes det er okay.
Du kan snakke med en voksen her i chatten, hvis du har brug for at lette dit hjerte lidt.
Det er vigtigt for en pige på snart 17 år, at hun har sine egne venner og føler sig godt tilpas, når hun er sammen med dem. Der er forskel på at være 15 og 17 år og derfor må der også gerne være forskel på de venner man har. Og netop derfor skal du også have dine venner for dig selv.
Manger tanker
Bibi