Jeg savner min far
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej. Jeg er meget ked af det og forvirret. Det er fordi at min fars bror døde for cirka 3 uger siden, og siden den dag har min far haft det forfærdelig, jeg har ike set ham smile i lang tid, og det er utrolig hårdt.. Her på det seneste er det blevet værre og værre, så min far besluttede sig at rejse væk et stykke tid. Min far sagde at "ingen skal at se deres far have det sådan" Jeg har bare så svært ved at acceptere at min far er rejst.. Jeg har ikke snakket med ham siden han rejste, har prøvet at ringe men den er slukket. Jeg forstår ikke mig selv lige nu, jeg føler mig så svigtet og ensom selvom jeg har mine små søskende.. Jeg græder hele tiden og i mine søskendes selskab sætter jeg facade på og smiler. Det hele er utrolig hårdt. Jeg bor lige fortiden hos min moster, og det er umuligt at snakke med hende om det. Hm og min mor arbejder i udlandet i en periode. Hun sagde at hvis jeg har brug for hende, vil hun tage flyet hjem. Men jeg vil ikke bekymre hende. Jeg savner begge mine forældre og jeg vil gerne have dem hos mig. Jeg vil gerne være der for min far, men det er svært nu hvor han har forladt mig. Jeg kan ikke sove længere, jeg er bekymret. Jeg er bange for at jeg ikke længere er stærk nok og jeg er træt af at græde og føle mig ensom :( - undskyld mit lange brev.. Kærlig hilsen mig.

Svar:
Hej du!
Det må virkelig være hårdt for dig, at din far er rejst væk her midt i sorgen over tabet af hans broder. Det er meget forskelligt, hvordan mennesker reagerer på sorg, nogle søger trøst hos deres nærmeste og snakker rigtig meget om det, mens andre flygter for ikke at bekymre andre. Din far har vurderet, at han var for præget af sorg til at tage sig af jer, så derfor er han rejst væk et stykke tid. Han gør det formentlig for at beskytte jer – men for dig har det bare den helt modsatte virkning, fordi du i stedet føler dig ensom og svigtet.
Lige nu kan du ikke være der for din far, for han har selv valgt at rejse væk. I stedet for bliver du nødt til at være der for dig selv. Passe på dig selv og få den hjælp du har brug for til at få det bedre. For kun hvis du selv får det bedre, så vil du være i stand til at være der for din far, når han kommer tilbage til Jer.
Hvad tror du, at der vil hjælpe dig lige nu? Hvad har du brug for, så du ingen kan sove, og så du ikke længere skal græde hele tiden og føle dig ensom?
Jeg synes det lyder som om, at du har brug for en voksen som kan støtte og trøste dig i den her forvirrende tid. Du siger, at du ikke kan snakke med din moster om det – er det fordi hun ikke vil forstå dig? Eller måske fordi det er for svært for dig, at sætte ord på det hele? Hvis ikke du kan snakke med din moster om, hvordan du har det, så synes jeg, at du skal kontakte din mor. Du bliver nødt til at fortælle hende, hvordan du har det – så I sammen kan finde ud af, hvordan du får den bedst mulige hjælpe til at komme igennem det her. Måske kan det være nok at I snakker sammen i telefonen og finder ud af noget, eller også kan det være, at du har brug for at din mor kommer hjem til dig.
Du fortæller, at du ikke vil bekymre din mor – men hvis du ikke er ærlig over for hende, så gør du det sammen over for din mor som din far gør ved dig lige nu….så lader du ikke din mor hjælpe dig, nu hvor du har mest brug for det. For det andet, så er det del af forælderrollen at bekymre sig om børnene - og det er helt okay. Jeg tror faktisk også, at din mor hellere vil have at du er ærlig, selvom det gør hende bekymret – i stedet at hun fejlagtigt tror, at du har det godt, når du har det skidt. Hvis du ikke er ærlig over hende, så giver du hende ikke muligheden for at hjælpe dig – og det vil hun formentligt synes er værre end at skulle bekymre sig om dig.
Jeg synes derfor, at du skal tage kontakt til din mor, så I sammen kan finde ud af, hvad du har brug for lige nu.
Det er vigtigt, at du rækker ud efter hjælp, som du har gjort her i brevkassen – for når man er ked af det og ensom, så har man brug for hjælp og støtte.  Hvis du synes det er svært at fortælle din mor i telefonen, kan du eventuelt skrive en mail til hende, hvor du indsætter dit spørgsmål og mit svar.
Du er en stærk pige, for du har søgt råd her i brevkassen. Jeg håber nu, at du vil finde modet til også at fortælle de voksne i dit liv, hvordan du har det lige nu. Og hvis du synes det er for svært, så synes jeg, at du skal kigge for chatrådgivningen og få en snak med en rådgiver om hvad du kan gøre og sige.Chatten er åben mandag til torsdag kl. 14-19.
Det er en rigtig svær tid for dig lige nu – og derfor har du brug for nogle voksne som kan støtte og guide dig, og det er helt okay at bede om hjælp!
Held og lykke
De bedste tanker
Marianne