jeg orker ikke mere

brevkassespørgsmål

jeg orker ikke mere

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

hej! Jeg er en pige på 17, som ikke orker at leve mere. jeg ved ikke hvad der er galt med mig - har bare ikke lyst til noget - kun til at være alene. Orker ikke at være blandt mennesker og heldigvis er mine forældre på ferie - så jeg er alene. Mine tanker bliver mørkere dag for dag og jeg tror ikke jeg kan blive ved med at tænke rationelt. Jeg har ingen jeg kan snakke med. Tror ikke jeg kan holde ud ret meget længere - i går var det tæt på. jeg er bange. Hilsen Maja

Svar:

Kære Maja

Velkommen til cyberhus. Hvor er det godt du skriver herind og får luft for dine tanker. Det er aldrig sundt at gå rundt med sine bekymringer alene.

Alene og ensom: Det at du ikke har lyst til noget, er noget mange mennesker oplever i løbet af deres liv. Men hvis dette er en følelse der har stået på i en længere periode, må du begynde at reagere på det. Denne følelse kan skyldes mange ting, pres udefra, for mange stimuli eller noget helt tredje. Det der er vigtigt er at du får fundet ud af, hvornår det begyndte at gå ned af bakke for dig. Hvad har udløst denne følelse og trang til at være alene? Har der været for meget stress på, eller har du bare fået nok af det hele? Når tankerne først begynder at blive mørke, gemmer man sig tit mere og mere væk fra sine venner og omverdenen, og når man gør det, sker der det, at man fasktisk dyrker disse mørke tanker. Resultatet er at de mørke tanker vokser og til sidst fylder hele ens krop og sjæl. Man er på vej ud i en depression, hvor man hverken kan eller har lyst og overskud til at handle. Men søde dig, du skrev herind og det fortæller mig at du vil noget mere med dit liv, du vil gerne have det godt igen.

Jeg sidder og tænker på om du går du i skole, hvor der evt. er en trivselsperson tilknyttet, som du kan snakke med, og som kan hjælpe med til at finde ud af den rette hjælp for dig? Som jeg læser dit brev bor du hjemme. Jeg vil da opfordre dig til at tage en snak med dine forældre, og fortælle dem hvordan du har det. De har jo noget liveerfarring, og de vil se deres datter glad. Så se om du kan lukke dem ind i dit liv. Syntes du det er for svært, kan du også få en tid ved din læge, som igen kan henvise dig til en psykolog. Du fortjener at være lykkelig, du har livet foran dig.

Selv om jeg ved det kan virke helt umuligt, så prøv at se om der er et lille lys et sted i dit liv. En drøm du har om uddannelse, rejse, eller noget andet, og så se den drøm for dig. Mærk følelsen af at begynde at opfylde din egen drøm, og fornem hvor glad det gør dig, når du står midt i denne fantastiske og smukke drøm. Den eneste der kan gøre dig lykkelig er dig, og den eneste der kan tage ansvar for at du lykkes i dit liv, er dig. Så grib de muligheder du har for at få hjælp. Der venter så meget godt på dig.

Tæt på? Jeg læser dette som at du faktisk ikke kan se så mange udveje lige nu. Men tro mig du har mange valgmuligheder. Grunden til at du er bange og "tæt på", lige nu er fordi du har så  mange mørke tanker i dit hoved, og dem skal du ud med. Uanset hvad de så end skyldes, så skal du have snakket om dem, bearbejdet dem, så du kan komme videre i dit liv. At vælge livet fra, er ikke en løsning, men jeg forstår godt dine tanker. Man kan bare blive så træt af det hele, og føle sig så handlings lammet, at det eneste man mener, man kan, er at dø. Men du må ikke lade dit liv gå til spilde. Du er et smukt ungt menneske der har lige så meget ret til at blive lykkkelig, og fortjener at have det godt, som alle andre. Så kræv din lykke, tag magten tilbage over dit liv. Lad ikke de mørke tanker styre dig mere, for de fører intet godt med sig.

Få evt. en god veninde til at skrive 5-10 gode sider og egenskaber hun kan li ved dig, ned på et stykke papir. Læs så dette hver dag når du går i seng, og hver dag når du står op. Dette er en ud af mange måder, hvorpå du kan begynde at indspille et nyt positivt bånd inden i dig selv. Med tiden begynder man at tro på det. Vores psyke har en enormt effekt på vores krop og tilstand, og vi er istand til at styre vores egen psyke, gennem viden og selvindsigt. Denne selvindsigt kan en psykolog hjælpe dig med at få.

Så til sidst. Grib nu alle de muligheder for hjælp der findes. Din familie ønsker at se dig glad. Og inderst inden ønsker du også at blive glad, være ung, leve livet.

Jeg ønsker dig alt godt frem over, og håber du kan bruge mit svar, ellers er du meget velkommen til at skrive tilbage til mig.

Hilsen Isabella