Jeg opgiver alt.
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej . Jeg synes det et rigtig dårligt system de har for selvmordstruedet her i danmark, jeg er selvmordstruedet, men jeg føler ikke rigtig der er nogle der tager det seriøst nok. På en måde.
Altså alle siger bare noget forskelligt, til en. Og så henviser de til andre og de henviser tilbage, fx min læge henvist mig til børn & ungdoms psyk. Og de henvist mig videre til et sted hvor jeg hade været før, hvor jeg ikke fik noget som helst hjælp. Jeg har 4 selvmordsforsøg bag mig. Og nu har jeg bare brug for at få noget ok hjælp, som virker.
Jeg har snart været selvmordstruedet i et år. Og der er bare ikke noget der hjælper mere. Jeg gider ikke være i behandling mere, jeg vil gerne ud af det, og bare lade mine tanker drive mig væk isted, for. Hvordan skal man sige det til sine forældre uden at de bliver kede af det over det. ?.
Jeg vil bare gerne ud af et lorte system, jeg gider ikke tale med en psykolog mere. Og blive totalt til grin. Jeg vil heller være i live, ind til mine tanker giver op og der er lykke med mig, til jeg kan komme væk, isted for. For jeg orker seriøst ikke mere. Jeg vil bare dø!
Man kan ikke tvinge nogle til noget man ikke har lyst til, og i skal ikke sige det er en dårlig ide, for det er mit eget valg, og det kommer kun til at gå ud oer mig i den sidste ende. Jeg har opgivet at få hjælp, og jeg vil ikke mere. Nu vil jeg bare vente. Mvh Cirkeline.

Svar:
Kære pige, 15 år.
Det gør mig ondt at høre at du tænker så meget på at tage dit eget liv. Det er tunge tanker at gå med. men det er godt, at du har søgt hjælp og at du har fortalt om dine tanker til andre voksne og nu til mig i Cyberhus.
Jeg  ønsker meget at hjælpe dig. Måske bliver du lige så træt af min råd som du blev af de råd og den hjælp du har fået af læger og psykologer, men jeg vil alligevel prøve.
Det kan være svært at give et andet menneske lyst til at leve. Jeg tror at det allerbedste er at give kærlighed og venlighed. At hjælpe dig til at acceptere de tunge tanker som noget der er inde i dig i en periode. At du forsøger at få et liv alligevel.
Når det hele føles rigtig svært, er det vigtigt at du søger den kærlighed og gode oplevelser sammen med andre mennesker, enten familie eller venner eller begge dele. Det kan være ret enkle ting som en biograftur, en tur i svømmehallen eller at spille et sjovt spil sammen. Det giver nemlig en følelse af at man lever og at livet er værd at leve.
Jeg kender ikke årsagen til dine tanker om selvmord , hvis der er konkrete årsager til tankerne så må du prøve at se dem i øjnene, og søge hjælp fra voksne  til at gøre noget ved det.
Du er meget velkommen til at skrive til Cyberhus chat rådgivning, hvor du hver dag mellem kl. 15 og kl. 19 kan chatte med en voksen der gerne vil lytte og måske ad den vej finde støtte.
Jeg vil også anbefale "livslinien", hvor du kan ringe til anonymt til en voksen og bare få lov til at få det hele ud. Du kan ringe mellem 11 og 23 hver dag på 70201201
Et gammelt ordsprog siger: " så længe der er liv er der håb ". Det lyder så enkelt , men det er jo sandt at så længe vi er i live er der et håb om at få det bedre og komme ud af de tunge tanker. Det håb tror jeg, at du har og det vil jeg gerne støtte dig i at bevare. Dit liv er alt for meget værd til at gå tabt .
Mine allerbedste ønsker for dig - Venlig hilsen Anne-Marie.