Jeg lider uden omsorg og kærlighed.
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej. jeg har et enorm indviklet spørgsmål, i lang tid har jeg haft det af helvede til, jeg tror det er blevet værst inden for et år. jeg har altid haft problemer, men tingene har bare vokset sig større og større. jeg aner ikke hvorfor jeg altid har haft en tomhed inden i, har aldrig haft nogle voksne ved min side, da jeg virkelig har et enorm had til mine forældre og deres familie, mine forældre har været skilt siden jeg var 4 år. og det har virkelig været noget der har fuldt mig igennem alt hvad jeg har gjort. jeg har altid virket meget aggressiv da jeg var mindre, da jeg nu er blevet en meget indadvent pige, men også udadgeareredene. det hele startede med at jeg kom til at snakke med min engelsk lære.... og derefter en anden og en anden og en anden. jeg er blevet rigtig glad for min tidligere engelsk lære da vi har lavet en del sammen, og hun lidt er som en anden "mor" i hvert fald bare en jeg kan snakke med om alt. Min mor og jeg har det på ingen måde godt sammen, jeg er bange for hende da hun skubber og slår ud efter mig. og hendes kæreste er meget aggressiv når man gør noget der ikke helt passer HAM, han går gerne helt hen i hovedet på mig og virker trugende jeg er blevet kaldt kælling, møjsæk luder osv. det gør mig enorm ked af det, og jeg bliver bange, mange af gangende bliver jeg så bange og ked af det at jeg næsten banker mig selv, har tit buler i banden og blå mærker rundt omkring på min krop. det er en måde at afreagere på de yderst ubehaglige ting der sker. jeg blev slået lidt som mindre men kun en gang i mellem fordi jeg ikke kunne styre mig. Nu skal jeg også lige huske at fortælle at jeg faktisk har en depression som gør tingede en del svære. min mor er jeg 100% på at der også har en depression og min mors klamme kæreste har stress,men han får altid alt opmærksomhedden om hans stress, har bare lyst til at slå ham ihjel. For ofte af vide at det er min skyld hvis de bliver indlagt og mister deres arbejde, og ja bliver psykisk syge, det er lige det man har brug for at få af vide. men det jeg virkelig mangler er noget kærlighed og omsorg, jeg er nemlig begyndt at blive aggressiv igen og har lyst til at slå folk ned lave indbrud slå folk ihjel eller det er disse tanker der køre i mit lille forvirrede hoved. jeg løber rigtig rigtig rigtig meget, da det giver en god og positiv virkning. men her er mit spørgsmål så: jeg har over længere tid gerne ville havde noget med en voksen at gøre en der kunne give mig noget omsorg og kærlighed, men hvor kan jeg finde den kærlighed. Min engelsk lære er også syg så der kan jeg ikke finde den, men hvem så, ingen i min familie. jeg hader dem så meget at det er uforklarligt. kan overhovedet ikke skrive alle tingene ned det her er bare lidt af den tør ikke rigtig at skrive de andre eller kan ikke få mig til det. kærlig hilsen MR. vil helst ikke det bliver vist så andre kan læse det. :)

Svar:
Hej med dig
Hvor er det bare godt, at du har valgt at skrive herind MR, fordi jeg kan godt mærke på dig og læse i dit brev, at det trykker på inden i. Jeg vil rigtig gerne prøve at hjælpe dig.
Jeg kan godt forstå du lider uden omsorg og kærlighed, fordi det er noget alle brug for, også dig. Og det er ikke okay den måde din mor og hendes kærste behandler dig på og jeg kan godt forstå det bare vokser sig større og større inden i. Og hvis du går meget alene med det inden i, så kan det blive rigtig svært. Så jeg synes det er stærkt af dig, at du kan beskrive det så flot her i brevet.
Jeg ved godt det måske lyder lidt underligt, men forestil dig en motor. For at den bliver ved med at køre godt, så skal den holdes og plejes, den skal have olie, benzin og ja, måske pudses et par gange om året. Hvis den ikke får de ting, så begynder den at pruste og stønne, puste mørk røg ud og hakke lidt i motoren.
Det samme gælder for os mennesker... og som du helt rigtigt skriver, så skal vi også have tanket noget kærlighed og omsorg på vores motor inden i, ellers begynder den at brokke sig.
Når du reagerer ved at være agressiv, slå dig selv og føler dig tom inden i, er det fordi du ikke får fyldt kærlighed og omsorg på din motor. Så det hænger altså sammen det her.
Heldigvis er vi mennesker ret stærke og det er du også, så vores motor kan godt gå i stykker og det kan gå rigtig ondt inden i, men heldigvis kan den også laves igen. Det er bare rigtig svært at gøre alene og derfor det er så godt, at du har skrevet herind i dag, fordi det er vigtigt at du får hjælp, så det bliver lidt nemmere for dig.
Der er to ting jeg synes er meget vigtig lige nu og heldigvis hænger de sammen. Jeg synes du har brug for professionel hjælp af en eller flere voksne, som samtidig kan give dig kærlighed og tryghed.
Det er sådan at den kommune du bor i, skal hjælpe dig når din mor og hendes kæreste ikke behandler dig ordentligt. Der kan være flere muligheder, men sommetider så får en ung som dig en kontaktperson som er både sød og dygtig til at snakke med unge, og det kunne være en god mulighed for dig.
Derfor synes jeg du skal have fat i din kommune og det kan du gøre på forskellige måder:
1. Du kan selv ringe til din kommune og bede om at snakke med en sagsbehandler. Du kan bruge det brev du har skrevet til mig og læse det op, sende det til personen eller bare have det ved siden af dig. Det er nemlig vigtigt at du ret ærlig omkring de her ting, fordi så kan du få den bedste hjælp.
Det kan godt være svært at kontakte kommunen selv og derfor synes jeg du skal prøve at kontakte børn vilkår. De har noget der hedder en børnebisidder og det betyder at der er nogle voksne som hjælper dig med at snakke med kommunen og det er helt gratis. Prøv at snakke med dem, måske ville det være rart for dig.
En anden mulighed er at få en anden voksen til at hjælpe.. det kunne være en sød lærer, en venindes mor eller en helt anden som du er tryg ved.
Her til sidst vil jeg give dig endnu en mulighed, nemlig at logge på chatten her i Cyberhus. Her kan du anonymt chatte med en voksen og på den måde snakke lidt omkring de her ting som er svære. I en samtale kan det nemlig være nemmere for den voksne at hjælpe dig, fordi den voksne kan lære dig lidt bedre at kende. Den voksne kan også hjælpe med telefonnumrer til din kommune eller andre tilbud som kunne være noget for dig.
Så kære MR.. lige nu er det rigtig svært, men du skal vide at det kan blive nemmere og at du fortjener at få det bedre og få en hverdag hvor du bliver behandlet ordentligt. Du har taget et flot skridt i dag, så nu skal du bare tage det næste.. Jeg håber du kan bruge noget af det jeg skriver til dig..
Venlig hilsen
Erroll