jeg kan ikke mere!

brevkassespørgsmål

jeg kan ikke mere!

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

hej inden jeg går igang, vil jeg gerne lige sige noget andgående min email-adresse.. jeg er ikke punker overhovedet! det var bare en eller anden der lavede den, og det passer altså ikke.. NU TIL MIT PROBLEM! (håber i vil hjælpe mig) jeg er en pige på 15 år som går i 9 klasse, jeg har været psykisk syg i 8 år, og har været cutter i 4 år.. mine forældre og jeg har kæmpet en kamp for at jeg skulle få det bedre, men det gør jeg ikke, kommunen vil ikke høre på os, der er ingen der vil høre på os.. har været heldig og få noget medicin, antidepressiv. Vi har prøvet og få mig ind på phyg, da jeg har prøvet selvmord 3 gange, men vi kom ikke ind! min veninde som bare har haft selvmords tanker kom ind! jeg ved godt det ikke er godt, men jeg bliver bare så sur, ked af det og har ikke lyst til at leve mere! men hvorfor kommer jeg ikke ind? når hun gør?? Er blevet mobbet hele livet startede med at skære mig selv som 11 årig jeg er så afhænig at jeg ryster, og nogle gange skulle jeg ogz syges! selvmord 3 gange løbet væk mange gange og når der er en der har selvmords tanker, så kommer hun ind! jeg forstår det ikke!! det er som om dem der ikke har haft det dårligt i lang tid, kommer ind men dem der har haft det dårligt i mega lang tid kommer ikke ind!! jeg er bare så frustreret!!

Svar:

Hej med dig...

Hvor er det bare ærgeligt, at du og din mor ikke kan få fat i den hjælp som I begge føler der er brug for. Og jeg kan sagtens høre på dig, at du rigtig gerne vil have hjælp og det synes jeg simpelthen er så stærkt af dig.

Du er rigtig god til at beskrive din historie og de ønsker og tanker du har, og derfor er det også nemmere for mig at prøve at hjælpe dig. Og jeg har to forslag til dig, som jeg synes du skal prøve af nu.

1. Det første handler om din læge. Du skriver ikke så meget om din læge, men jeg kan regne ud at du har haft kontakt til lægen, fordi du modtager anti-depressiv medicin.

Det er næsten altid gennem egen læge, at vejen til behandling og indlæggelser sker. En læge kan henvise og argumentere for hvorfor du evt. skulle indlægges eller modtage behandling på et psykriatisk hospital. Derfor er det også vigtigt at du og din mor kontakter din læge, når du får det værre eller i de perioder hvor du synes det er rigtig svært. På den måde kan din læge bedre følge med i dit forløb og det kan være afgørende for om din læge vurderer om du har brug for mere hjælp end medicin.

Så mit første råd er at få fortalt hele historien til din læge og blive ved med det. Få en snak om hvilke muligheder der er og hvad din læge vurderer kunne være de rigtige. Og husk også at høre hvorfor din læge mener det ene og det andet. Det er altid rart at høre begrundelsen for det, så kan man bedre forstå det.

Hvis du er meget uenig med din læge eller ikke synes din læge er god nok, så kan du skifte læge. Det er din ret.

2. Det andet er at kontakte Børns Vilkår og deres bisidderordning. Det er en ordning, hvor du kan få en professionel voksen til at støtte og hjælpe dig når du for eksempel har et møde med kommunen. Det er en voksen som sikrer dig dine rettigheder og det kan gøre det hele meget nemmere. For ja, det kan være ret svært at sidder der foran en sagsbehandler og finde ud af hvad der er op og ned, hvad der er rigtigtt og forkert.

Så det jeg vil sige med det hele er, at jeg synes du har prøvet en masse og jeg tror der er hjælp derude til dig på den ene eller anden måde. Så du skal ikke give op nu, du skal kæmpe videre.

Jeg tror godt du kan, fordi du har allerede vist at du har rigtig meget mod og rigtig mange kræfter inden i dig selv. Du fortjener at få det bedre. Og husk at vi også har vores egen chatrådgivning her i Cyberhus, hvor du kan chatte anonymt med en voksen rådgiver. Det kunne også være en støtte og en hjælp for dig.

De bedste julehilsner fra
Erroll