Jeg kan ikke græde
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej.. Jeg er en pige der altid have kunnet græde, og over ingen ting endda. Men her på det sidste har jeg ikke kunnet græde, jeg har ikke grædt i over 3 måneder. Der er mange gange hvor det gråden popper frem, men det vil da i hvertfald ikke ud. Jeg har det meget svært for tiden og derfor synes jeg det ville være dejligt at græde, jeg vil endda ønske jeg kunne græde.. Om det så var i dagevis.. Jeg synes jeg får det bedre. Jeg er ikke bange for at græde foran nogen og vil græde i et hvert tidspunkt hvis jeg kan om det så er i skolen. Jeg synes jeg er meget uheldig med de ting der sker. Alt virkelig alt. For et par måneder siden havde jeg det rigtig skidt, jeg var endda også forelsket hvis man kan kalde det sådan. Så min veninder bestemte sig for at jeg skulle fortælle ham det så jeg kunne få det noget bedre. Det gjorde i hvertfald ikke noget som helst bedre. Fortryder virkelig inderligt at have fortalt ham det. Synes det har ødelagt vores venskab en del. Han snakkede overhovedet ikke med mig i en hel måned og det skal siges at vi går i klasse sammen så man kan ikke rigtig undgå at se hinanden.. En måned efter sagde han endelig noget til mig. Det var selvfølgelig ikke om emnet men det var så ord som "tak" "må jeg låne saksen" eller sådan noget.. Han har i hvertfald ikke reageret på det, og det har egentlig gjort at jeg har haft sværere ved at komme over ham, jeg er endda ikke helt kommet over ham. Og har prøvet at skrive til ham at han gerne måtte reagere på det, men han svarede ikke, så jeg lod ham bare være. Der er også sket maaaaangee andre ting, som gør at jeg er ked af det, altså virkelig virkelig ked af det, men kan bare ikke forstå at jeg ikke kan græde. Har ligesom en knude i mig selv der gør ondt på en måde der ikke kan beskrives med ord, jeg har det som om jeg er kvalt i et eller andet. Jeg kan virkelig ikke leve sådan her, aarh får helt lyst til at ødelægge mobilen jeg skriver med ligenu, jeg elsker faktisk at ødelægge ting.. Synes faktisk det rimelig dejligt.. Men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, jeg vil gerne kunne græde hver eneste nat så det kunne blive en hobby eller sådan noget, det vil være dejligt hvis det blev til en vane, for jeg tror jeg elsker at græde, det gør bare at man får det bedre, men sidste gang jeg græd fik jeg det egentlig ikke bedre så vidt som jeg kan huske.. Men det så også lang tid siden.. Jeg er også blevet mobbet tidligere i mit liv, jeg er blevet mobbet i ca. 7 år, og det havde så påvirket min skolelæring eller hvad man nu kalder det, og det gør mig seriøst rigtig rigtig rigtig utrolig ked af det, alle i min klasse er på højere niveu end mig, det er så også rimelig svært for mig. Håber i kan hjælpe mig. Hilsen tudemarie. :)

Svar:
Hej med dig..
Jeg kan godt følge dig omkring det her med at græde og at man kan få det bedre. Når man græder, så får man det ud af kroppen, alle de ting som kan ligge inden i og presse på og gøre en ked af det. Og det kan give en ny energi til at fortsætte.
Nu har du ike grædt i lang tid, selvom du egentlig synes der er nok at græde over og det irriterer dig. måske kan jeg hjælpe dig, jeg har i hvert fald nogle tanker omkring det, som du måske kan bruge.
Jeg tror faktisk det er meget normalt at det skifter lidt, det her med at græde. Og at man i nogle perioder kan græde nemt og meget og i andre kommer tårene ikke så nemt. Måske er det din krop der prøver at fortælle dig noget - at det er tid til noget andet end at græde.
Måske er det tid til at gøre noget, som ændrer din situation, sådan at det bliver lidt lettere og sjovere at være dig lige nu. At græde kan føles dejligt og lige tage toppen af trykket, men det kan ikke ændre på en situation og derfor gør det ikke tingene nemmere i længden.
Det er rigtig vigtigt at man får de svære ting ud af kroppen og prøver at få hjælp til at ændre nogle ting.
Jeg synes du skal prøve at fokuserer på 3 andre ting end at græde lige nu.
1. Hvis du går rundt og har det svært eller er ked af det på grund af et eller andet. Det kunne være kærlighed eller andre ting, så skal du finde en person at dele det med. Nogle gange kan det være rart at dele det med en veninde og det kan være dejligt at læsse af, ligesom du gjorde med din veninde. Andre gange skal der en voksen til, fordi en voksen kan lytte på en anden måde og har lidt mere erfaring med livet. Derfor har en voksen også tit nogle løsningsforslag som veninden ikke har.
Det kunne være dine forældre, men det det kunne også være en anden i familien eller en sød lærer. Der er også en helt anden mulighyed og det kunne være en voksen i vores chatrådgivning her i Cyberhus. her kan det sommetider være lidt lettere fordi du er anonym.
Prøv det af...
2. Det andet er, at skrive, tegne eller på en anden måde få de tanker og følelser du går rundt med ud. Ligesom du har gjort her i brevkassen. Du kunne også skrive dagbog, eller hvis du kan lide at tegne/male, så lav et billede som du synes fortælle hvordan du har det. Du kan faktisk tegne og male her i Cyberhus også.:)
Der er også andre muligheder, som for eksempel at skrive med andre unge i debatten her i Cyberhus.. Der er mange muligheder for at udtrykke sine følelser og prøv at overvej hvilken en der passer dig bedst.
3. Det sidste forslag jeg har er, at handle på det når du kan mærke der er noget der er svært. Ligesom du har gjort med ham fyren - det synes jeg var ret sejt. Du havde fået følelser for ham og du fortalte ham om det. Og da han ikke reagerede, spurgte du ham igen om hvad han syntes. Rigtig flot, men desværre vidste det sig at ham fyren var lidt en kylling og jeg synes ikke det er okay, at han ikek svarer dig på sådan noget.
Jeg kan sagtens forstå, at du blev ked af det, men jeg synes du gjorde det helt rigtige og man kan bare ikke rigtig vide hvordan folk reagerer. Det er en del af livet og så fandt du ud af, at han måske alligevel ikke var den perfekte kæreste for dig.
Og jeg synes du skal blive ved med at handle, som du gør her. Hvis der er noget du har det svært med, så gør noget ved det. Du skriver for eksempel at du er lidt træt af, at være bagud rent fagligt - har du snakket med dine forældre og lærer om det? Har I fundet en måde hvor du kan arbejde med de ting?
På den måde kan du være med til at ændre ting i dit liv, som du ikke er tilfreds med.
Jeg er ret sikker på at dine tårer nok skal komme igen og husk på at det er ret normalt at det kan skifte lidt hvor meget man græder - det vigtigste er at man ikke stopper med at udtrykke sig, når man er ked af det.
Kan du have det godt
Venlig hilsen
Erroll